Change management bij Spar Retail !

Change management bij Spar Retail !

altSpar Retail NV,  een onderdeel van de Colruyt-groep is, net als Spar Lambrechts, mede-licentiehouder van ondermeer Spar en Eurospar voor België en Luxemburg. In België bestaat Spar in drie formules: Spar, Eurospar en Spar Express die ieder hun eigen specifieke niche hebben. De Spar-winkels zijn buurtwinkels voor de dagelijkse boodschappen. Proximiteit en het familiaal karakter zijn de belangrijkste troeven. Eurospar-supermarkten zijn grote winkels met een assortiment van  ruim 13.000 artikelen en uitgebreide versafdelingen, doorgaans scherper  geprijsd  dan  Spar. Spar Express is dan weer een moderne stadsformule met vooraan in de winkel een zone die volledig ingericht is voor aankopen voor directe consumptie, zoals broodjes, verse koffie, gekoelde dranken, snoep, ijs en fruit. De Spar-groep is een globale retailspeler actief in 32 landen, niet alleen in Europa maar ook in Afrika en Azië.

Retail Detail polste Arlette Ghijssels, marketing manager van Spar Retail, over de meest recente ontwikkelingen.  

 



RD: Voel je bij Spar Retail stilaan de hand van de Colruyt-groep?
AG: Zeker. Migratie is een kernbegrip bij Colruyt en binnen Spar Retail merk je dat ondermeer aan het nieuwe kassasysteem en de automatische bevoorrading. Maar die migratie is zeker geen nadeel. Je voelt heel goed hoe binnen Spar Retail de mindset veranderd is. Onze lokale winkelier-ondernemers zijn van ‘ik’ geswitcht naar ‘wij’. Zij beseffen dat ze als groep sterker staan dan individueel.

RD: Kan je ons daarvan een concreet voorbeeld geven?
AG: Paginagrote dagbladadvertenties!  Onhaalbaar voor de lokale winkelier maar wel mogelijk in groep. Onze media-aanpak is totaal veranderd. We koppelen regelmatige verschijningen in de dagbladen aan de traditionele folder en met succes. Zowel de sales als het imago varen er wel bij.

RD : Heeft die mediastrategie ook een impact op jullie manier van werken?
AG : inderdaad. Door met  dagbladadvertenties te werken , kunnen we een stuk sneller  schakelen  dan met de folder, maar je werkt dan wel met minder producten. En dat heeft zo zijn gevolgen. De directe impact op de sales is een stuk sterker. In de eindejaarsperiode hadden we via de dagbladadvertenties een cava in aanbieding die zeer goed scoorde in Test Aankoop. We moesten met  6 vrachtwagens de baan op om de vraag te kunnen volgen.

RD : Wat kunnen we in de nabije toekomst nog verwachten van Spar Retail.
AG : Het is iets te vroeg om daar al op te antwoorden. We zitten middenin een leer- en veranderingsproces. We leren van elkaar met respect voor zowel de kracht van de groep als de dynamiek van het lokale ondernemerschap; een troef die we nooit mogen verloochenen. Veel werk gebeurt in de commissies, zoals bijvoorbeeld de assortimentscommissie. Al die energie geeft ons vertrouwen voor de toekomst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top