Decathlon op oorlogspad!

Decathlon op oorlogspad!
alt

Ikea en Decathlon: twee begrippen! Ikea is Zweeds voor woninginrichting; Decathlon Frans voor sport. Een Decathlon staat voor minimaal 4000m² boordevol sportartikelen, kleding en toebehoren met heel veel aandacht voor de eigen huismerken: B’Twin (fietsen), Kalenji (running), Kipsta (teamsporten), Quecha (bergsporten), enz., tot en met Inesis voor de golfsport.

Bij Decathlon start je als medewerker in de winkel en kan je vanaf de werkvloer doorgroeien naar andere opdrachten. Zo kwam ik in ’97 Herman Van Beveren tegen als ambitieuze winkeldirecteur in de Decathlon aan de Noorderlaan in Antwerpen. Vandaag is hij algemeen directeur van Decathlon Benelux. Onze gesprekspartner Ilya Chardome schopte het  van winkelmedewerker tot marketing- en communicatieverantwoordelijke.

RD: Ilya, gaat het nog steeds even hard als in jou beginjaren bij Decathlon?


IC: Absoluut. Decathlon is een groep die constant in beweging is. ‘Expansion is our second name’. Alle afdelingen – we verenigen zowat 75 sporten onder één dak – moeten volgen.  Dat lukt enkel  als je  met mensen kan samenwerken die  dezelfde visie en ambitie delen.  Door onze snelle expansie, kunnen we  onze medewerkers een groeitraject voorstellen met heel reële en mooie doorgroeimogelijkheden en dat loont.

RD: Wel een mooie opdracht voor de medewerkers van Decathlon HR.


IC: Zij weten wat te doen, ja. We weten bijvoorbeeld nu al dat we in 2011 opnieuw ongeveer 750 collega´s extra nodig hebben. Gelukkig worden die starters omkaderd en gesteund door een sterke groep.  En het leuke van onze job is dat wij altijd bezig zijn met een zalig product: SPORT!

RD: 750 nieuwe mensen. Mogen we daar uit afleiden dat er heel wat nieuwe Decathlons zitten aan te komen?
IC:  Afhankelijk van de grootte van de winkel en het rendement varieert ook het aantal FTE´s. We hebben minimum een 50-tal medewerkers per winkel , maar voor megastores zoals bijvoorbeeld Antwerpen  of Alleur mag je dat aantal vermenigvuldigen met factor 4. In die winkels zijn  200 collega´s het minimum om de klanten de service te geven die ze verdienen. Als je weet dat we binnen afzienbare tijd Maasmechelen, Namen en Waver openen, kan je maar best voorbereid zijn.

RD: Retaildetail heeft via de wandelgangen opgevangen dat er kortelings nog één extra grote Decathlon opent in het Noorden ?


IC: (lacht) Dan weet je meer dan ik … Maar die kans is inderdaad reëel. Als je  750 nieuwe mensen zou moeten verdelen over 3 nieuwe winkels , dan zouden die nieuwkomers omzetten moeten draaien zoals onze winkels in Alleur en Antwerpen. Als je weet dat  Antwerpen en Alleur op 2 en 3 staan binnen heel de Decathlon groep, zou RetailDetail wel eens gelijk kunnen hebben. Meer kan ik daarover op dit moment nog niet kwijt.

RD: Jullie hebben 75 sporten onder één dak. Welke zijn voor Decathlon de meest lucratieve disciplines?


IC:  Dat is vooral  afhankelijk van hoe belangrijk en populair een sport is, plus ons marktaandeel in de discipline. Er zijn sporten die als sport misschien minder belangrijk zijn, maar waarin ons marktaandeel erg stevig is. Bergsport,fitness en fietsen draaien een enorme omzet maar wel met die kanttekening  dat onder de noemer fitness en bergsport  veel leisure wear verkocht wordt .

RD: Jullie organisatie stuurt ook 2 Nederlandse winkels aan?


IC: Dat klopt, in Kerkrade en Amsterdam, en we stellen vast dat op dit momenteel  België en Nederland twee erg verschillende markten zijn. Onze naambekendheid in België ligt een stuk hoger dan in Nederland. Onze Nederlandse vestigingen leveren een mooie bijdrage aan het rendement, maar we moeten er wel veel meer acties opzetten om de Nederlandse klant over de vloer te krijgen.

RD: Maar dus liggen er ook in Nederland nog expansiemogelijkheden open?


IC: Wees gerust. Voor België houden we rekening met een verviervoudiging van ons actuele winkelbestand, maar in Nederland is de rek nog gigantisch groot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top