Euro Shoe Group, a company in motion.

Euro Shoe Group, a company in motion.
alt RetailDetail sprak met COO Bie Buelens en CFO Bart Rayen.

Euro Shoe Group werd in 1947 opgericht in Diest. Onze al wat oudere bezoekers herinneren zich zonder twijfel nog ‘de Shoepost’. In Beringen-Zuid vinden we vandaag de hoofdzetel en het Europese verdeelcentrum met een ultramoderne infrastructuur. Vandaag is de groep vooral actief in de Benelux met volgende merken:  Avance en Shoe Discount in België en Bristol en Van Woensel in Nederland. Euro Shoe Group is een expansieve detailhandelsgroep met een geconsolideerde omzet van 300 miljoen euro, 400 verkooppunten en 3000 medewerkers. Binnen de sector zijn ze nummer twee na Brantano. Alhoewel schoenen de core business uitmaken verdeelt de groep ook textiel en gerelateerde producten. RetailDetail sprak met COO Bie Buelens en CFO Bart Rayen over de strategie van de groep. Samen met CEO Philippe Vanaudenhove vormen zij het directiecomité.
 
RD: 300 miljoen euro is uiteraard een heel behoorlijke omzet, maar wat betekent dat uitgedrukt in schoenen?
BB & BR: Het afgelopen jaar verkocht de Euro Shoe Group 22 miljoen stuks aan schoenen en textiel. Een enorm volume dat grotendeels via het Albertkanaal aangevoerd wordt. Het Albertkanaal was trouwens een belangrijk argument toen we de investeringsbeslissing namen om onze activiteiten in Diest over te brengen naar de Lochtemanweg.  Om die schoenen verdeeld te krijgen, worden al onze 400 winkels twee keer per week beleverd.  Een logistiek proces dat aangestuurd wordt vanuit een SAP-systeem.

RD: In de inleiding spraken we al over jullie respectieve merken in België en Nederland; moeten we daaruit afleiden dat Euro Shoe Group een Benelux speler is?
BB & BR: Klopt. We focussen ons met onze 4 merken voor 100% op de Benelux markt. Op dit moment  zijn er geen geografische expansieplannen naar andere regio’s in Europa. Op die twee markten, die naar omzet toe erg gelijkwaardig zijn, zetten we telkens twee complementaire formules in. Op onze Belgische thuismarkt zijn dat Shoe Discount voor het basissegment en Avance waarmee we ons een stukje hoger positioneren. In Nederland zijn de Bristols het equivalent van Shoe Discount en is Van Woensel vergelijkbaar met Avance.  Ondanks de segmentatie hebben al onze winkels één eigenschap gemeen : het zijn stuk voor stuk familiewinkels. In iedere winkel vindt je een aanbod voor mannen en vrouwen, voor volwassenen, jongeren en kinderen.

RD: We blijven even stilstaan bij Shoe Discount en Bristol. Is het zinvol om op twee zo nabije markten twee zo gelijkende formules te ondersteunen?
BB & BR: Toch wel. Het merk Bristol, een keten die we overnamen, heeft  in Nederland een erg grote naamsbekendheid; een voordeel dat we niet zomaar over boord gooien. De gemiddelde winkeloppervlakte van een Bristol is een stuk groter dan een gemiddelde Shoe Discount. Een Bristol is gemiddeld 1500m² groot en naar Belgische normen een mega shoestore. Een Shoe Discount is gemiddeld zowat 800m² groot. Maar de grotere oppervlaktes worden momenteel ook in België uitgetest. In sint Joris Winge (het Gouden Kruispunt), Merksem en Lommel openden  we drie mega Shoe Discounts met telkens een oppervlakte van 1500m². De evaluatie van de resultaten van die drie projecten valt erg positief uit en meer dan waarschijnlijk wordt 1500m² de norm voor nieuwe Shoe Discounts of Shoe Discounts die geherlokaliseerd worden.  Los daarvan zijn we erg voorzichtig en rommelen we niet teveel aan deze twee merken die samen goed zijn voor 85% van onze geconsolideerde omzet en 90% van het volume.

RD: Geldt hetzelfde voor Avance en Vanwoensel?

BB & BR: In zekere zin wel. Ook met Avance testen we grotere oppervlaktes uit. Een klassieke Avance is vaak een stadswinkel van +/- 100 m². In Brugge, Roeselare en Dendermonde startten we drie Avance winkels van 800m² op, die eerder in de periferie gesitueerd zijn. En ook hier kunnen we spreken van een geslaagde test.  In Nederland  werden recent twee Vanwoensels , in Arnhem en Nijmegen, succesvol getransformeerd tot Avance Shops. Op basis van deze positieve ervaring besliste het directiecomité, en dat is hot news,  om het volledige Vanwoensel netwerk , 23 winkels in de belangrijkste Nederlandse steden, om te bouwen tot Avance Shops. Avance wordt zo het eerste Beneluxmerk in de portfolio van de Euro Shoe Group..

RD: Waarom doe je met Avance en Vanwoensel wel wat je met Shoe Discount en Bristol niet doet?
BB & BR: Met Avance en Vanwoensel, samen goed voor ongeveer 10% van onze omzet is het risico van deze ingreep sowieso beperkt en de tests in Nijmegen en Arnhem gaven ons echt wel een goed gevoel. Maar er is nog een bijkomende reden voor onze eerste Beneluxformule. Recent gingen we van start met de Avance online shop en het internet stoort zich per definitie niet aan de landsgrenzen. Vandaar dat we het strategisch een must vinden om het merk Avance ook in Nederland op de kaart te plaatsen.

RD: Nog een slotvraag: wat gebeurde er met de ‘Shoes in the Box’ formule?
BB & BR: ‘Shoes in the Box’  positioneerde zich tussen Shoe Discount en Avance maar was te weinig onderscheidend en slaagde er niet in om een sterke eigen identiteit op te bouwen. Daarom werd het concept afgevoerd en de ‘Shoes in the Box winkels werden getransformeerd tot Avance. Maar al onze klanten krijgen nog steeds  de shoes van hun keuze in een box mee naar huis!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top