GfK Retail Reports nu ook voor Belgische markt

GfK Retail Reports nu ook voor Belgische markt

Meten is weten. Het is een aloud credo, maar GfK Retail & Technology is er nog steeds rotsvast van overtuigd. GfK, een bekende naam bij al wie zich met retail of FMCG ophoudt, staat zelfs voor Growth from Knowledge. Dat is dan ook precies wat het onderzoeksbureau nu wil bereiken, door zijn kennis van de retailsector voor iedereen toegankelijk te maken in trimestriële Retail Reports.

Groeien door kennis

In Nederland bestaan de Retail Reports ondertussen een half jaar en kennen ze al heel wat succes. Daarom is het nu tijd voor de Belgische versie, vertelt nieuwe Division Director Erik Lejeune, die begin dit jaar de overstap maakte van bij Free Record Shop. “De Retail Reports geven op een heel toegankelijke manier gratis informatie over de verschillende branches van de retailsector.”


Elk trimester zal GfK Retail & Technology vanaf nu per sector een overzicht bieden van de gegevens die het dat trimester heeft verzameld en geanalyseerd. Trends, groeicijfers, statistieken en dergelijke komen daarbij allemaal aan bod. En dat op een attractieve en interactieve manier: “We hebben het wat sexy proberen te maken door de rapporten telkens rond een filmpje op te bouwen. Daarin bespreken onze service consultants beknopt de highlights van hun onderzoeksresultaten.”


“De Retail Reports worden volledig intern gedaan. Het zijn dus ook onze eigen experten die voor de camera komen, zowel in het Nederlands als in het Frans. Ze zijn het gewoon om heel wat presentaties te geven, zowel aan industrie- als aan retailzijde. Voor de bedrijven doen ze alle mogelijke marktanalyses, of dat nu prijszetting, hitlijsten of gemiddelden zijn. Door die contacten weten ze heel goed wat er leeft in hun sector, en het is die kennis die we nu elk trimester willen delen met de online Reports,” legt Erik Lejeune uit.

 

Axioma’s ontkrachten

gfkretailreportsHet blijkt namelijk belangrijk om een aantal axioma’s te ontkrachten. “Je weet altijd wel wat je zelf verkoopt, maar daarom niet wat een ander doet. Al te vaak neemt men dingen voor waar aan, zonder het exact te weten. Neem nu de boekenmarkt: het idee fixe is dat boeken afgedaan hebben en dat ze worden vervangen door e-books. In België is de omzet van e-books echter nog beperkt, terwijl 7 op 10 Vlamingen vorig jaar een boek las,” illustreert Lejeune. Ook het feit dat de meerderheid van de lezers jongeren waren, gaat tegen de clichés in.


Hetzelfde geldt overigens voor de muziekindustrie: “Hoewel men al jaren de dood van de muziekindustrie aankondigt, is er nog nooit zo veel muziek legaal gedownload als vorig jaar. De muziekverkoop is dus niet aan het einde van zijn Latijn, het formaat verschuift gewoon. Maar dat zijn zaken die retailers natuurlijk moeten zien aankomen om er op in te kunnen spelen.”

 

Retailers vergeten de cijfers

Als voormalig retailer weet de topman van GfK in België echter zelf maar al te goed dat daar het schoentje knelt en dat het allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan is. “In de retail is men meer ‘last minute’: je moet steeds commercieel reactief zijn. Er is altijd wel iets wat je onmiddellijke aandacht opeist, waardoor het langetermijndenken even moet wijken. Bovendien laten retailers zich nog vaak leiden door hun ‘buikgevoel’.”


Dat is zonde, vindt Lejeune: “De cijfers zijn er, voor iedereen. Het is spijtig dat men in de retail niet altijd de tijd nemen om deze dieper te analyseren. Ze moeten bedachtzamer omgaan met de data. Promotieacties horen bijvoorbeeld gekoppeld te worden aan de eigen verkoopcijfers, maar ook aan die van concurrenten. Anders schiet je toch gewoon met losse flodders?”


Aan industriezijde is men daarentegen al veel langer diepgaand met de cijfers aan de slag. “Er is nog een grote discrepantie tussen de industrie en de retail. Bij de grote producenten worden nauwgezet data verzameld en is er dikwijls ook iemand specifiek belast met de taak om die gegevens op te volgen en te analyseren. We merken in de samenwerking dat men er zich vaker baseert op concrete cijfers en alles grondig wil meten.”

 

De wereld verandert

gfkretailreports2De nood aan toegankelijke en bruikbare marktinformatie is echter voor alle partijen hoog én die is hoogdringend, want de wereld verandert bijzonder snel volgens Lejeune. “Elke seconde worden in de wereld gemiddeld 3,6 iPhones gekocht. Dat betekent dat er wereldwijd minder kinderen geboren worden dan dat er iPhones worden gekocht.”


Volgens recent onderzoek zal iedereen binnen twee jaar zelfs gelijk waar en gelijk wanneer toegang tot het internet hebben. Het gaat hard, dus de omgeving nauwlettend in de gaten houden is volgens Lejeune de boodschap. “Kijk ook maar naar de evolutie van onlineverkoop in Nederland tegenover in België. In Nederland hadden ze de bui al veel eerder zien aankomen dan hier. Daardoor zijn wij nu nog bezig met een onlinestrategie uit te werken, terwijl mobiel al aan de deur klopt.”


“Des te beter dus dat de aandacht voor de markt en voor data toeneemt. GfK is er om bedrijven daarbij te ondersteunen en onze consultants staan steeds klaar om passend advies te geven. Naast de Retail Reports starten we ook een nieuw panel met diepgaand marktonderzoek rond Fashion. We zijn er immers van overtuigd dat wie in het veranderende consumptielandschap vooruit wil gaan, slechts kan weten door te meten,” besluit Erik Lejeune.

 

 

Het eerste Belgische GfK Retail Report is vanaf vandaag, 27 maart 2012, online te raadplegen via:
www.gfk-retailreports.be en www.gfk-retailreports.be/fr

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top