Key Music Group neemt Nederlandse instrumentenketen Feedback over

Key Music Group neemt Nederlandse instrumentenketen Feedback over

De instrumentenhandelaar Key Music Group heeft in Nederland sectorgenoot Feedback overgenomen. Daarmee voegt het drie megastores (in Utrecht, Eindhoven en Rotterdam) toe aan zijn winkelpark en wordt de keten zowel marktleider in Nederland als in België. Ook de groothandelsactiviteiten van Feedback, MWorks, zitten mee in de overname.

Key Music Group wordt marktleider Benelux

Key Music was met zeven vestigingen al marktleider in de instrumentenretail in België. Nu daar ook de drie winkels en webshop van Nederlands brick ‘n mortar marktleider Feedback bijkomen, mag de groep uit Sint-Niklaas zich dan ook de grootste muziekinstrumentenretailer van de Benelux noemen.


Een verwezenlijking die gedelegeerd bestuurder Francky Dedeyne zelf wijt aan een sterke combinatie van clicks en bricks, van aanbod en marge en aan expansie. “Met tien fysieke winkels en drie webshops, zullen we zo’n 175 mensen tewerkstellen. Al voordien realiseerden we echter 80% meer omzet dan de tweede grootste speler in België. Voor 2013 mikken we op een omzet van 50 miljoen euro”, aldus de bestuurder.


85% omzet nog offline

Wie weet dat slechts 5% van de mensen muziekinstrumenten koopt, begrijpt dat het nochtans geen evidente branche is. Ook de crisis speelt de sector parten, zij het dan vooral in Nederland. “In de eerste maanden van 2013  was er in Nederland inderdaad een kleine terugval van de verkopen te zien. Net zoals bij de andere non-foodretailers, blijft ook onze sector niet gespaard”, geeft de topman toe.


In België steeg de omzet in de fysieke winkels in 2012 daarentegen met 9%, in de Key Music-webshop zelfs met 22%. Dedeyne gelooft dan ook sterk in een combinatie van online en offline: “We halen nog 85% van onze omzet uit de winkels. Tegelijkertijd trekken de drie webshops samen (Key Music, Rock Palace in Nederland en nu ook die van Feedback) 1 miljoen unieke bezoekers per maand aan. Daarom willen we meer gaan inzetten op een collect&buy-winkelconcept.”


Flexibele winkels voor afhaling

Met het collect&buy-winkelconcept bedoelt de topman flexibele winkels, die maar zo’n  150m² tot 300m² groot hoeven te zijn en slechts een drietal personeelsleden tellen, verspreid over het hele land. Zo heeft de keten in muziekschool Metronoom in Brugge een winkel van amper 36m² groot, die naar eigen zeggen bijzonder goed draait.


“We zien dat 30% van de webaankopen worden afgehaald. Dat is niet alleen goedkoper, het is vaak ook handiger voor de klant dan te moeten wachten tot de bestelling wordt geleverd”, verklaart Francky Dedeyne.


“Ruim assortiment is zeer belangrijk”

Belangrijk is dan wel dat die kleine shops worden aangevuld met grote ‘experience stores’, zoals België er één heeft in Sint-Niklaas. Hier vinden consumenten – en professionelen – een zo ruim mogelijk aanbod, met bijvoorbeeld ook zeldzame muziekinstrumenten tot 20.000 euro.


Dedeyne: “Vandaag moet er geïnvesteerd worden in de long-tail. Het is niet voldoende om drie types gitaren te tonen, mensen willen er 750 zien. Ook in Nederland gaan we daarom het assortiment in de Feedback-winkels verbreden en de stockpositie versterken.”


Dat het hebben van zo’n grote voorraad niettemin een dure aangelegenheid is, weet de instrumentenverkoper maar al te goed. Het is dan ook één van de motivaties geweest voor de overname van Feedback: “Door de overname vergroot onze schaal, waardoor we betere inkoopprijzen krijgen. Bovendien krijgen we er met MWorks, de groothandeltak van de Feedback-keten, een aantal sterke merken bij.”


Prijzendruk vanuit het buitenland

Ook de druk op de prijzen vanwege buitenlandse online retailers is in de sector een reëel probleem. “Vooral vanuit Duitsland wordt er behoorlijk wat druk uitgeoefend. De btw ligt er lager en ook de personeelskosten zijn er een stuk minder hoog. Het is voor hen dus gemakkelijk om ons aan te vallen”, ziet de gedelegeerd bestuurder.


Toch is het eerder een mythe dat muziekinstrumenten in het buitenland goedkoper zouden zijn: “Wij hanteren een Europees prijsbeleid. We zijn dus zeker niet duurder dan elders. Integendeel, grote Duitse ketens kopen bij ons in.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top