Mexx-oprichter Adu Advaney: “Moderetailers moeten meer visie aan de dag leggen”

Mexx-oprichter Adu Advaney: “Moderetailers moeten meer visie aan de dag leggen”

Meer dan 30 jaar geleden stond Adu Advaney mee aan de wieg van modeketen Mexx. Van een kleine textielgroothandel wist de Indiër het bedrijf uit te bouwen tot een modemultinational, die met ruim 800 winkels actief is in 55 landen en bij zijn vertrek in 2005 was uitgegroeid van een bedrijf met 2 naar zo’n 7.000 medewerkers.

Vandaag staat hij aan het hoofd van de private investeerdersgroep Fashion Fund One, waar hij bekendstaat als een man met een mening. En precies dat is iets wat volgens hem meer retailers zouden moeten hebben, zoals Advaney ook op RetailDetails eerste Belgian Fashion Congress op 6 juni zal aantonen.


De toekomst van de mode zit in merken

Merken zijn de toekomst, daar is Adu Advaney van overtuigd. Zelfs nu de geïntegreerde retailers steeds meer de bovenhand halen op de traditionele merken en op de groothandelaars die ze verdeelden. “Het klopt dat er een zichtbare verschuiving is van groothandel naar eigen winkels. Maar dat betekent ook dat de retailers zelf merken worden. Het is erg belangrijk dat ze zich ook als een merk gaan profileren.”


Dat geldt zelfs voor de discounters, die tot nu toe weinig eigen profilering zochten. Al komt daar snel verandering in, zoals Primark wellicht als beste aantoont. Of ook Tesco, dat recent heeft laten weten met eigen modewinkels te starten voor zijn textiellijn F&F in landen waar het nog geen hypermarkten heeft.


“Mensen zijn niet geïnteresseerd in producten zonder identiteit. Ze willen een gedifferentieerd product met een verhaal dat ergens voor staat. In het geval van discounters of van andere winkelketens die private labels voeren, moet de retailer zelf het merk worden.”


De winkelstraten worden onherkenbaar

Het lijkt bijna een evidentie, maar toch komt daar meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. Zo kan de afwerende houding van Primark ten opzichte van e-commerce bij Advaney op weinig begrip rekenen: “Ik denk echt niet dat niet online verkopen nog een optie is. Als je een merk bent, volledig ongeacht van in welk segment je je bevindt, moet je de klant volgen, waar hij ook gaat. Je moet je producten verkopen waar de consument ze wil kopen, niet waar jij dat wilt.”


Zo bestaat er voor Adu Advaney ook geen twijfel over dat op de mobiele trend zo snel mogelijk ingepikt moet worden. “In Groot-Brittannië, waar men een pak verder staat op het vlak van e-commerce dan in de Benelux, zijn er nu al heel wat bedrijven die een aanzienlijk deel van hun webverkoop via mobiele kanalen realiseren.”


“We gaan een periode van sterke innovatie tegemoet, niet in het minst in de offline retail.” Een toekomst voor de stenen winkel is er volgens de retailveteraan immers nog wel, maar niet zoals we hem nu kennen. “Het winkellandschap gaat sterk veranderen: de spelers die nu de winkelstraten bevolken, zoals kledingwinkels en platenwinkels, zullen plaats moeten ruimen voor geheel nieuwe soorten winkels. Denk maar aan 3D-printshops, alles wat te maken heeft met gezondheidszorg en technologie. Ik ben er 100% zeker van dat we binnenkort minder modewinkels in de winkelstraten zullen zien.”


Er is geen plaats meer voor iedereen

Als je vroeger een beetje goed was, kon je het heel ver schoppen en flink succes oogsten. Vandaag moet je al bijzonder goed zijn om érgens te geraken. De grootte van de taart is immers niet aan het evolueren; de markt is al bijna 15 jaar stabiel. Als online retailers dus meer en meer van die markt veroveren, gaat dat onvermijdelijk ten koste van offline. “Als het ene stijgt, moet het ander wel dalen”, ziet Advaney.


Vooral het middensegment krijgt het daardoor erg benauwd, volgens de Mexx-oprichter. “Er is een sterke polarisatie aan de gang. De spelers van het middensegment worden uit de markt geduwd door de luxemerken enerzijds en de opkomende discounters anderzijds. Niettemin zal er natuurlijk altijd een ‘midden’ zijn, dus het komt er op aan daar een duidelijke visie te ontwikkelen.”


Voorbeelden van middensegmentspelers die dat goed begrepen hebben, zijn volgens Adu Advaney Tommy Hilfiger, Superdry en G-Star, omdat zij zich toch weten te onderscheiden dankzij een helder imago. Onder de bedrijven die daarentegen flink in de knoop zitten, rekent de retailveteraan ketens als Esprit, Inwear, maar ook zijn eigenste Mexx.


De winkelier als curator

“Meer persoonlijkheid en meer differentiatie, daar komt het op neer. De markt werkt je vandaag tegen, dus moet je tegen de stroom in zwemmen. En daarvoor moet je bijzonder creatief zijn”, besluit de mode-investeerder.


Hetzelfde geldt overigens voor multimerkenwinkels. Ook deze geraken in de verdrukking door de toenemende populariteit van flagshipstores en eigen retailvestigingen. Toch is er nog een toekomst voor hen weggelegd, meent Advaney, tenminste als ze de rol van curator gaan opnemen: ze moeten zich gaan toeleggen op het creëren en selecteren van een toegespitst assortiment voor hun klant.


Zoals de curator van een museum moeten zij het beste uit het bestaande aanbod plukken, in lijn met hun eigen imago en doelgroep: “Er is geen reden waarom multibrandwinkels een terugval zouden moeten kennen, zolang ze zelf ook maar een merk en een concept zijn. Ze moeten meer zijn dan de merken die ze verkopen. Wederom is het een kwestie van branding en visie.”

 

 

Schrijf u hier in voor het eerste Belgian Fashion Congress, met als sprekers o.a. Adu Advaney (mede-oprichter Mexx en manager Fashion Fund One), Richard Macey (Kipling) en Marijn van Roij (Zalando). Let op: de plaatsen zijn beperkt tot maximum 120 deelnemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top