ZEB-CEO Luc Van Mol: “Heeft het wel zin om te investeren in sociale media?”

ZEB-CEO Luc Van Mol: “Heeft het wel zin om te investeren in sociale media?”

Het nieuwste ‘buzzword’ in de retailmarketing is SoLoMo, een hip klinkende afkorting voor ‘sociaal, lokaal en mobiel’. Maar wat betekent het in de praktijk, en is het echt zo belangrijk in de huidige retailcontext? Op het eerste Vlerick Retail Platform van 2013, op donderdag 13 juni, vertellen ZEB, Hunkemöller en Colruyt hoe zij het begrip concreet invullen. Luc Van Mol, oprichter en CEO van modeketen ZEB, licht nu al een tipje van de sluier.

Sociale media in de retail: zin of onzin?

Luc Van Mol: “Wij zijn vandaag zeer actief op het vlak van sociale media, voornamelijk dan op Facebook. We zijn er dagelijks mee bezig, posten quasi elke dag wel iets en hebben van onze Facebookpagina zelfs een soort modeblog gemaakt. Met succes, want we hebben zo al circa 46.000 fans weten te krijgen.

 

Desalniettemin dringt vandaag de vraag zich op of die investeringen in sociale media zin hebben of niet: daar worden immers meer en meer ernstige vraagtekens bij geplaatst. Zo zijn er een aantal tendensen die doen vermoeden dat Facebook eigenlijk louter een medium voor privégebruik is. Misschien wordt de aanwezigheid van al die merken erop zelfs als storend ervaren.

 

We zijn daarom een onderzoek gestart naar het effect van sociale media op ZEB als commerciële organisatie. Rendeert het geld dat we er in steken? Er zijn zeker sectoren waar de sociale media erg belangrijk zijn, denk maar aan bedrijven als Mobile Vikings waar ze een essentieel deel uitmaken van het bedrijfsmodel, maar wij willen de vraag ook eens onbevangen stellen voor onszelf als retailer.”

 

Lokaal: ZEB pionier in personalisatie

Het lokale is voor ZEB naar eigen zeggen erg belangrijk, aangezien het een op en top Belgische retailer is. De keten heeft pas de oversteek naar Wallonië gemaakt met een eerste winkel, maar voorheen was het al twintig jaar actief op de Vlaamse markt. “Voeling met het lokale hebben we dus zeker en vast”, aldus Luc Van Mol.


Voor ZEB betekent lokaal echter vooral personalisatie: “Wij geloven heel erg in sterk gepersonaliseerde communicatie. We gaan zelfs tot op het niveau van de individuele huisnummers, waar we met 1-op-1-communicatie binnengaan. Zo hebben we er al een paar primeurs opzitten met gepersonaliseerde modecampagnes in grote oplage in magazines. Voor Vlaanderen waren we de eersten die dat deden, maar volgens wat ik hoor van leveranciers was dat zelfs internationaal een primeur.”

 

Mobiel: tablet voluit ja, apps nee

Er bestaat voor de topman van ZEB geen twijfel over: alles wat met e-commerce te maken heeft is een must. Meer nog: wie tegenwoordig een webshop wil beginnen, maar die niet mobiel toegankelijk maakt, is er aan voor de moeite. “De tablet is een geliefd medium om te shoppen. Het is voor ons vanzelfsprekend dat we onze webshop mobiel toegankelijk is”, aldus Van Mol.

 

De internetwinkel staat immers centraal in de mobiele strategie van de baanwinkelketen: “We mikken niet op apps. Het is misschien een beetje ijdel, maar we denken dat mensen wel gewoon naar ons webadres zullen surfen. Bovendien weet ik ook niet zo zeker dat al die applicaties echt een meerwaarde vormen.”

 

De moderetailer is ook volop bezig met het ontwikkelen van een tweede generatie webshop. “We waren er zeer vroeg bij met onze online winkel. Het is nu dan ook tijd om die eens grondig te vernieuwen. Onder meer de datasystemen zijn we aan het verbeteren, zodat we over meer informatie zullen beschikken over de bezoekers en hun koopgedrag.”

 

In shoppen met de smartphone gelooft de topman daarentegen veel minder, ook niet op de winkelvloer. “Wij zien dat ‘smartphone commerce’ toch nog marginaal is."

 

Showrooming is voor ZEB een non-issue

"Ook ‘showrooming’ is een overroepen fenomeen. We houden er bij ZEB bewust geen rekening mee”, verklaart Luc Van Mol: “Ik kan me voorstellen dat als je skilaarzen van 600 euro wil kopen, je wel eens online gaat kijken of je ze nergens 100 euro goedkoper vindt. Voor mij heeft het echter alleen belang voor producten die duur zijn en die je moet passen. Bij ons houdt de consument zich daar volgens mij heus niet mee bezig.”

 

“Er zijn aanbevolen prijzen in onze sector – we maken elkaar niet elke dag het leven zuur – en daarenboven is kleding toch in grote mate een impulsaankoop. Wie gaat dan in de winkel barcodes staan scannen om te zien of het elders een paar euro’s goedkoper is, om dan online te bestellen, dagenlang te wachten en uiteindelijk toch nog verzendkosten te moeten betalen? Het sop is de kolen niet waard. Althans, dat is mijn bescheiden mening.”

 

 

 

Wilt u op 13 juni zelf aanwezig zijn op het Vlerick Retail Platform? RetailDetail deelt 4 gratis toegangskaarten uit aan lezers. Mail voor vrijdag 17 mei om 15u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be en maak kans op een toegangskaart.

Tags: