Bijna kwart meer omzet voor Belgische e-commerce

Reizen en ticketing zijn toppers

Omzet: € 1,118 miljard (+23,8%)
Transacties: 13,2 miljoen (+23%)
Gemiddeld bedrag: € 85 / aankoop (+ € 1)
Nieuwe handelaars: 300 in vierde kwartaal

Ons land telt nu alles samen 8.000 webhandelaren. Gemeten naar aantal transacties genieten de reissector, de ticketing (verkoop van o.m. filmtickets), de gsm-operatoren (herladen van voorbetaalde kaarten) en de sites voor besloten verkopen (à la Vente-Privée) de grootste populariteit bij de onlineshoppers. Dat strookt echter niet met de gegevens van BeCommerce, die vooral decoratie, kledij en modeaccesoires als verkoopstoppers ziet.

 

De besloten websites tekenen trouwens voor het grootste deel van de omzetstijging, al zien ze bij Ogone ook nog flink wat potentieel bij warenhuizen en supermarkten. Ogone verwacht dat het online aanbod van deze winkels de komende jaren sterk zal groeien.

 

Het vierde kwartaal mag dan al jaar in jaar uit het drukste zijn qua aantal transacties, het meeste geld laten de Belgische e-shoppers toch rollen tijdens het tweede en derde kwartaal. "Niet echt onlogisch, een reis kost nu eenmaal al gauw meer dan een klein kerstcadeautje", zegt Michaël Van Gijseghem, country manager van Ogone België.

 

Facebook en m-commerce

Dé twee trends voor 2012 zijn volgens de betaalspecialist de verdere opmars van m-tail (mobile retail) - een logisch gevolg van de exploderende verkoop van smartphones en tablet-pc's -  en het gebruik van Facebook als marketingtool. 

 

"Een belangrijke trend voor 2011 was het steeds toenemende gebruik van Facebook ter stimulering van de online verkoop. Webshops maken ook op steeds inventievere wijze gebruik van de sociale media", aldus nog Van Gijseghem. "Zo is La Redoute de eerste Europese e-commercesite die Facebook-credits als incentive gebruikt om zoveel mogelijk Facebook-fans te verzamelen." Die credits zijn een soort van virtueel geld dat de Facebook-gebruiker kan besteden aan meer dan 200 online apps en games die het sociale netwerk intussen rijk is.

 

Nog werk aan de (web)winkel

Ogone is echter ook kritisch: volgens de specialist heeft de Belgische e-commerce nog een jaar achterstand op buurlanden als Nederland. "Het gebrekkige aanbod op de Belgische sites zet onze landgenoten nog altijd aan om massaal te kopen op buitenlandse webshops", klinkt het. Liefst 50% van de transacties zou gerealiseerd worden op buitenlandse websites.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


30/09/2016

E-tailer Coolblue wordt meer en meer omnichannel: dit weekend opent in Sint-Stevens-Woluwe de derde Belgische Coolblue, na Wilrijk en Lochristi. In Nederland beschikt de keten al over vijf fysieke vestigingen.

29/09/2016

Nu de consument ook almaar meer elektro online koopt, hebben Safeshops.be en Recupel de koppen bij elkaar gestoken rond de terugnameplicht van afgedankte elektro. Want die geldt wel degelijk ook voor webshops, maar de praktijk laat nog te wensen over.

23/09/2016

In de eerste helft van het boekjaar 2016 heeft HelloFresh zijn omzet meer dan weten te verdubbelen ten opzichte van een jaar eerder. Daar tegenover staat wel het feit dat ook het verlies bij het bedrijf verdubbelde.

22/09/2016

Amazon heeft vandaag zijn platform voor handgemaakte artikelen, Handmade at Amazon, toegevoegd aan zijn websites in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

22/09/2016

De Franse online shopping community Showroomprivé heeft een nieuwe operationeel directeur aangesteld. De 40-jarige Anil Benard-Dende komt over van bij Cdiscount en heet een kei te zijn in logistiek.

22/09/2016

De nieuwe website en app Skip-Q heeft het plan om de wachtrijen in broodjeszaken en restaurants tijdens de lunchuren drastisch te verminderen. Via het platform kunnen bestellingen op voorhand gedaan en betaald worden.

Back to top