AB InBev verkoopt alweer meer bier... behalve in Europa

AB InBev verkoopt alweer meer bier... behalve in Europa

AB InBev verkocht het voorbije kwartaal liefst 93,2 miljoen hectoliter bier, 1,8% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In combinatie met iets hogere verkoopprijzen heeft dat de kwartaalomzet 6,2% doen groeien tot 9,33 miljard dollar (ruim 7 miljard euro). De nettowinst steeg naar 1,69 miljard dollar of bijna 1,3 miljard euro, 75% meer dan de 964 miljoen dollar van een jaar geleden.

Kentering in VS

's Werelds grootste brouwer is 2012 goed gestart. In de Verenigde Staten noteert AB InBev een lichte volumegroei tot 29,78 miljoen hectoliter. Het is meteen de eerste groei sinds 2008, toen het toenmalige Belgisch-Braziliaanse InBev de brouwer van Budweiser, het Amerikaanse Anheuser-Busch, overnam. AB InBev lanceerde eind januari Bud Light Platinum, naar eigen zeggen "de meest succesvolle merklancering binnen de Amerikaanse alcoholindustrie sinds 2005".

 

Behalve Noord-Amerika steeg de verkoop ook in Latijns-Amerika (4,8% in de zone Noord, 3,2 % in de zone Zuid) en in Azië (+3,2%). In die twee continenten stimuleren het toenemende aantal volwassenen en de stijgende inkomsten de bierconsumptie.

 

Dalende volumes in Europa

In Europa blijft de bierverkoop echter dalen: in West-Europa ging er 5,1% af tot net geen 6,2 miljoen hectoliter. De sterkste daling noteerde de groep in het Verenigd Koninkrijk (-9,7%), onder meer een gevolg van de crisis en de btw-stijging. In België daalde de verkoop met 1,2% (te wijten aan het veel slechtere weer dan vorige lente), terwijl er in Duitsland net geen half procentje bijkwam. In Centraal- en Oost-Europa bedroeg de daling 9,7% tot 4,32 miljoen hectoliter.

 

Daarmee is AB InBev in hetzelfde bedje ziek als zijn concurrenten: een daling van de bierconsumptie in de ontwikkelde markten. Eerder deze maand maakte ook SABMiller bekend in zijn vierde kwartaal de biervolumes te hebben zien toenemen, ondanks zwakke resultaten in de mature markten. En Heineken, dat ook een hogere nettowinst over het eerste kwartaal bekend maakte, meldde eveneens volumegroei in alle regio's, behalve West-Europa. De vierde grote speler op de biermarkt, Carlsberg, komt pas op 9 mei met zijn kwartaalresultaten naar buiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top