AB InBev verkoopt alweer meer bier... behalve in Europa | RetailDetail

AB InBev verkoopt alweer meer bier... behalve in Europa

AB InBev verkoopt alweer meer bier... behalve in Europa

AB InBev verkocht het voorbije kwartaal liefst 93,2 miljoen hectoliter bier, 1,8% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In combinatie met iets hogere verkoopprijzen heeft dat de kwartaalomzet 6,2% doen groeien tot 9,33 miljard dollar (ruim 7 miljard euro). De nettowinst steeg naar 1,69 miljard dollar of bijna 1,3 miljard euro, 75% meer dan de 964 miljoen dollar van een jaar geleden.

Kentering in VS

's Werelds grootste brouwer is 2012 goed gestart. In de Verenigde Staten noteert AB InBev een lichte volumegroei tot 29,78 miljoen hectoliter. Het is meteen de eerste groei sinds 2008, toen het toenmalige Belgisch-Braziliaanse InBev de brouwer van Budweiser, het Amerikaanse Anheuser-Busch, overnam. AB InBev lanceerde eind januari Bud Light Platinum, naar eigen zeggen "de meest succesvolle merklancering binnen de Amerikaanse alcoholindustrie sinds 2005".

 

Behalve Noord-Amerika steeg de verkoop ook in Latijns-Amerika (4,8% in de zone Noord, 3,2 % in de zone Zuid) en in Azië (+3,2%). In die twee continenten stimuleren het toenemende aantal volwassenen en de stijgende inkomsten de bierconsumptie.

 

Dalende volumes in Europa

In Europa blijft de bierverkoop echter dalen: in West-Europa ging er 5,1% af tot net geen 6,2 miljoen hectoliter. De sterkste daling noteerde de groep in het Verenigd Koninkrijk (-9,7%), onder meer een gevolg van de crisis en de btw-stijging. In België daalde de verkoop met 1,2% (te wijten aan het veel slechtere weer dan vorige lente), terwijl er in Duitsland net geen half procentje bijkwam. In Centraal- en Oost-Europa bedroeg de daling 9,7% tot 4,32 miljoen hectoliter.

 

Daarmee is AB InBev in hetzelfde bedje ziek als zijn concurrenten: een daling van de bierconsumptie in de ontwikkelde markten. Eerder deze maand maakte ook SABMiller bekend in zijn vierde kwartaal de biervolumes te hebben zien toenemen, ondanks zwakke resultaten in de mature markten. En Heineken, dat ook een hogere nettowinst over het eerste kwartaal bekend maakte, meldde eveneens volumegroei in alle regio's, behalve West-Europa. De vierde grote speler op de biermarkt, Carlsberg, komt pas op 9 mei met zijn kwartaalresultaten naar buiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.