AB InBev verkoopt alweer meer bier... behalve in Europa | RetailDetail

AB InBev verkoopt alweer meer bier... behalve in Europa

AB InBev verkoopt alweer meer bier... behalve in Europa

AB InBev verkocht het voorbije kwartaal liefst 93,2 miljoen hectoliter bier, 1,8% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In combinatie met iets hogere verkoopprijzen heeft dat de kwartaalomzet 6,2% doen groeien tot 9,33 miljard dollar (ruim 7 miljard euro). De nettowinst steeg naar 1,69 miljard dollar of bijna 1,3 miljard euro, 75% meer dan de 964 miljoen dollar van een jaar geleden.

Kentering in VS

's Werelds grootste brouwer is 2012 goed gestart. In de Verenigde Staten noteert AB InBev een lichte volumegroei tot 29,78 miljoen hectoliter. Het is meteen de eerste groei sinds 2008, toen het toenmalige Belgisch-Braziliaanse InBev de brouwer van Budweiser, het Amerikaanse Anheuser-Busch, overnam. AB InBev lanceerde eind januari Bud Light Platinum, naar eigen zeggen "de meest succesvolle merklancering binnen de Amerikaanse alcoholindustrie sinds 2005".

 

Behalve Noord-Amerika steeg de verkoop ook in Latijns-Amerika (4,8% in de zone Noord, 3,2 % in de zone Zuid) en in Azië (+3,2%). In die twee continenten stimuleren het toenemende aantal volwassenen en de stijgende inkomsten de bierconsumptie.

 

Dalende volumes in Europa

In Europa blijft de bierverkoop echter dalen: in West-Europa ging er 5,1% af tot net geen 6,2 miljoen hectoliter. De sterkste daling noteerde de groep in het Verenigd Koninkrijk (-9,7%), onder meer een gevolg van de crisis en de btw-stijging. In België daalde de verkoop met 1,2% (te wijten aan het veel slechtere weer dan vorige lente), terwijl er in Duitsland net geen half procentje bijkwam. In Centraal- en Oost-Europa bedroeg de daling 9,7% tot 4,32 miljoen hectoliter.

 

Daarmee is AB InBev in hetzelfde bedje ziek als zijn concurrenten: een daling van de bierconsumptie in de ontwikkelde markten. Eerder deze maand maakte ook SABMiller bekend in zijn vierde kwartaal de biervolumes te hebben zien toenemen, ondanks zwakke resultaten in de mature markten. En Heineken, dat ook een hogere nettowinst over het eerste kwartaal bekend maakte, meldde eveneens volumegroei in alle regio's, behalve West-Europa. De vierde grote speler op de biermarkt, Carlsberg, komt pas op 9 mei met zijn kwartaalresultaten naar buiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Back to top