AB InBev verkoopt alweer meer bier... behalve in Europa

AB InBev verkoopt alweer meer bier... behalve in Europa

AB InBev verkocht het voorbije kwartaal liefst 93,2 miljoen hectoliter bier, 1,8% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In combinatie met iets hogere verkoopprijzen heeft dat de kwartaalomzet 6,2% doen groeien tot 9,33 miljard dollar (ruim 7 miljard euro). De nettowinst steeg naar 1,69 miljard dollar of bijna 1,3 miljard euro, 75% meer dan de 964 miljoen dollar van een jaar geleden.

Kentering in VS

's Werelds grootste brouwer is 2012 goed gestart. In de Verenigde Staten noteert AB InBev een lichte volumegroei tot 29,78 miljoen hectoliter. Het is meteen de eerste groei sinds 2008, toen het toenmalige Belgisch-Braziliaanse InBev de brouwer van Budweiser, het Amerikaanse Anheuser-Busch, overnam. AB InBev lanceerde eind januari Bud Light Platinum, naar eigen zeggen "de meest succesvolle merklancering binnen de Amerikaanse alcoholindustrie sinds 2005".

 

Behalve Noord-Amerika steeg de verkoop ook in Latijns-Amerika (4,8% in de zone Noord, 3,2 % in de zone Zuid) en in Azië (+3,2%). In die twee continenten stimuleren het toenemende aantal volwassenen en de stijgende inkomsten de bierconsumptie.

 

Dalende volumes in Europa

In Europa blijft de bierverkoop echter dalen: in West-Europa ging er 5,1% af tot net geen 6,2 miljoen hectoliter. De sterkste daling noteerde de groep in het Verenigd Koninkrijk (-9,7%), onder meer een gevolg van de crisis en de btw-stijging. In België daalde de verkoop met 1,2% (te wijten aan het veel slechtere weer dan vorige lente), terwijl er in Duitsland net geen half procentje bijkwam. In Centraal- en Oost-Europa bedroeg de daling 9,7% tot 4,32 miljoen hectoliter.

 

Daarmee is AB InBev in hetzelfde bedje ziek als zijn concurrenten: een daling van de bierconsumptie in de ontwikkelde markten. Eerder deze maand maakte ook SABMiller bekend in zijn vierde kwartaal de biervolumes te hebben zien toenemen, ondanks zwakke resultaten in de mature markten. En Heineken, dat ook een hogere nettowinst over het eerste kwartaal bekend maakte, meldde eveneens volumegroei in alle regio's, behalve West-Europa. De vierde grote speler op de biermarkt, Carlsberg, komt pas op 9 mei met zijn kwartaalresultaten naar buiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top