RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

België het zwakke broertje bij Ahold Delhaize

icon
Food1 maart, 2017

In het voorbije boekjaar is de omzet van het nieuwe fusiebedrijf Ahold Delhaize met 2,4% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. België deed het niet zo goed: in het vierde kwartaal daalde de omzet enkel daar.

Daling nettowinst

De totale omzet van Ahold Delhaize kwam in 2016 uit op 62,3 miljard euro: 2,4% meer dan een jaar eerder. In het vierde kwartaal daalde de omzet wel met 1%, maar dat was te wijten aan het feit dat 2016 een week minder telde dan 2015. Wordt er geen rekening gehouden met die extra week en bij gelijke wisselkoersen, dan steeg de omzet in het vierde kwartaal met 2,8%.

 

Dankzij de omzetstijging steeg de operationele winst in 2016 met 3,9% naar 1,974 miljard euro en de onderliggende operationele marge ging van 3,5% naar 3,7%. Ahold Delhaize besloot het dividend dan met 9,6% te verhogen naar 0,57 euro per aandeel. De nettowinst voor 2016 daalde dan weer met 21 miljoen euro naar 830 miljoen euro, vooral door kosten verbonden aan een schuldherfinanciering. Het gaat daarbij wel over pro forma cijfers, aangezien Ahold en Delhaize in de eerste helft van het jaar nog aparte bedrijven waren.

 

Kleinste groei in België

België presteerde het zwakste van de afzonderlijke markten: in het vierde kwartaal daalde de omzet in het thuisland van Delhaize met 1%, over het volledige jaar was er een kleine omzetstijging van 1,7% naar 4,94 miljard euro. Het marktaandeel van Delhaize bleef bij 24,1% stabiel ten opzichte van een jaar eerder. “In België toonde de omzet een zwakkere feestdagenperiode vergeleken met 2015. Toch stegen de onderliggende operationele marges lichtjes dankzij synergiën”, aldus topman Dick Boer.

 

In Nederland deed Ahold Delhaize het een stuk beter: daar steeg de omzet in het vierde kwartaal met maar liefst 7,5% en over het volledige jaar was er sprake van een groei van 5,3% naar 13,01 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in Nederland met 4,1%, terwijl het marktaandeel van Albert Heijn groeide naar 35,2%. “In Nederland waren de prestaties uitstekend, zowel in de supermarkten als bij onze online activiteiten ah.nl en bol.com”, stelt Boer. Ahold Delhaize liet eerder al weten dat de online omzet in het vierde kwartaal met 27,9% was gestegen.

 

500 miljoen euro kosten besparen

Ahold USA en Delhaize America groeiden met respectievelijk 2,9% en 2,3%. De grootste groei was te vinden in Centraal- en Zuidoost-Amerika: daar steeg de omzet in 2016 met 8,6% naar 5,56 miljard euro. Ook hier werden alle cijfers aangepast op basis van 52 weken en niet op 53 weken, zoals in 2015 het geval was.

 

Voor het lopende boekjaar wil Ahold Delhaize vooral focussen op het verder uitbouwen van de synergiën die gepaard gaan met de fusie. In het vierde kwartaal van 2016 slaagde het er al in om zo 22 miljoen te besparen, tegen het einde van het jaar moet dat 220 miljoen euro zijn en binnen twee jaar wil Ahold Delhaize in totaal 500 miljoen euro besparen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN