Belgische investeringsfirma koopt deel Amerikaanse Popchips | RetailDetail

Belgische investeringsfirma koopt deel Amerikaanse Popchips

Belgische investeringsfirma koopt deel Amerikaanse Popchips

Verlinvest, de financiële holding van de Belgische families achter InBev, neemt een participatie in de Amerikaanse chipsproducent Popchips. Ze kopen de deelname over van het investeringsfonds TSG Consumer Partners.

Kruising van popcorn en chips

Popchips produceert sinds vijf jaar chips zonder vet- of kleurstoffen en gebruikt daartoe een fabricageprocédé dat veel weg heeft van dat van popcorn: de schijfjes aardappel worden namelijk onder hoge druk opgewarmd en zo gedroogd, in plaats van ze te frituren of in de oven te bakken (zoals de traditionele chipsfabrikanten doen).

 

Popchips is gevestigd in Los Angeles en telt zowat 80 medewerkers. Het bedrijf realiseert een jaaromzet van 75 miljoen dollar (ca. 60 miljoen euro). De chips zijn te koop in supermarkten, hotels en in de vliegtuigen van Virgin America. Popchips ging vorige maand ook van start in Groot-Brittannië, meteen de eerste buitenlandse markt voor Popchips.

 

InBev-families

Verlinvest is de holding van de brouwerfamilies de Spoelberch en de Mévius van InBev. Eerder dit jaar investeerde de groep al in Cuisine Asia, de holding boven India's grootste uitbater van restaurantketens Blue Foods, en nu is er dus de participatie in Popchips: "De familie wil buiten de biersector diversifiëren, al zijn we met Popchips niet al te ver afgedwaald", zegt Eric Melloul, directeur bij Verlinvest, in de San Francisco Business Times. 

 

Welk bedrag met de transactie gemoeid is, werd niet bekendgemaakt, maar Alex Panos, managing director van het verkopende TSG Consumer Partner, spreekt van een "prachtige return" op hun investering. Daarnaast zou Verlinvest ook nog flink wat geld pompen in de Amerikaanse chipsproducent: CEO Keith Belling heeft het alleszins over een "significante investering".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen van de discountketen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.