Belgische investeringsfirma koopt deel Amerikaanse Popchips

Belgische investeringsfirma koopt deel Amerikaanse Popchips

Verlinvest, de financiële holding van de Belgische families achter InBev, neemt een participatie in de Amerikaanse chipsproducent Popchips. Ze kopen de deelname over van het investeringsfonds TSG Consumer Partners.

Kruising van popcorn en chips

Popchips produceert sinds vijf jaar chips zonder vet- of kleurstoffen en gebruikt daartoe een fabricageprocédé dat veel weg heeft van dat van popcorn: de schijfjes aardappel worden namelijk onder hoge druk opgewarmd en zo gedroogd, in plaats van ze te frituren of in de oven te bakken (zoals de traditionele chipsfabrikanten doen).

 

Popchips is gevestigd in Los Angeles en telt zowat 80 medewerkers. Het bedrijf realiseert een jaaromzet van 75 miljoen dollar (ca. 60 miljoen euro). De chips zijn te koop in supermarkten, hotels en in de vliegtuigen van Virgin America. Popchips ging vorige maand ook van start in Groot-Brittannië, meteen de eerste buitenlandse markt voor Popchips.

 

InBev-families

Verlinvest is de holding van de brouwerfamilies de Spoelberch en de Mévius van InBev. Eerder dit jaar investeerde de groep al in Cuisine Asia, de holding boven India's grootste uitbater van restaurantketens Blue Foods, en nu is er dus de participatie in Popchips: "De familie wil buiten de biersector diversifiëren, al zijn we met Popchips niet al te ver afgedwaald", zegt Eric Melloul, directeur bij Verlinvest, in de San Francisco Business Times. 

 

Welk bedrag met de transactie gemoeid is, werd niet bekendgemaakt, maar Alex Panos, managing director van het verkopende TSG Consumer Partner, spreekt van een "prachtige return" op hun investering. Daarnaast zou Verlinvest ook nog flink wat geld pompen in de Amerikaanse chipsproducent: CEO Keith Belling heeft het alleszins over een "significante investering".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top