Belgische investeringsfirma koopt deel Amerikaanse Popchips | RetailDetail

Belgische investeringsfirma koopt deel Amerikaanse Popchips

Belgische investeringsfirma koopt deel Amerikaanse Popchips

Verlinvest, de financiële holding van de Belgische families achter InBev, neemt een participatie in de Amerikaanse chipsproducent Popchips. Ze kopen de deelname over van het investeringsfonds TSG Consumer Partners.

Kruising van popcorn en chips

Popchips produceert sinds vijf jaar chips zonder vet- of kleurstoffen en gebruikt daartoe een fabricageprocédé dat veel weg heeft van dat van popcorn: de schijfjes aardappel worden namelijk onder hoge druk opgewarmd en zo gedroogd, in plaats van ze te frituren of in de oven te bakken (zoals de traditionele chipsfabrikanten doen).

 

Popchips is gevestigd in Los Angeles en telt zowat 80 medewerkers. Het bedrijf realiseert een jaaromzet van 75 miljoen dollar (ca. 60 miljoen euro). De chips zijn te koop in supermarkten, hotels en in de vliegtuigen van Virgin America. Popchips ging vorige maand ook van start in Groot-Brittannië, meteen de eerste buitenlandse markt voor Popchips.

 

InBev-families

Verlinvest is de holding van de brouwerfamilies de Spoelberch en de Mévius van InBev. Eerder dit jaar investeerde de groep al in Cuisine Asia, de holding boven India's grootste uitbater van restaurantketens Blue Foods, en nu is er dus de participatie in Popchips: "De familie wil buiten de biersector diversifiëren, al zijn we met Popchips niet al te ver afgedwaald", zegt Eric Melloul, directeur bij Verlinvest, in de San Francisco Business Times. 

 

Welk bedrag met de transactie gemoeid is, werd niet bekendgemaakt, maar Alex Panos, managing director van het verkopende TSG Consumer Partner, spreekt van een "prachtige return" op hun investering. Daarnaast zou Verlinvest ook nog flink wat geld pompen in de Amerikaanse chipsproducent: CEO Keith Belling heeft het alleszins over een "significante investering".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".