Meer dan de helft van de Belgische supermarkten behaalt de maximumscore bij de hygiëne-inspecties van het voedselagentschap. Kleinere voedingswinkels en nachtwinkels doen het beduidend minder goed.
Resultaten geanalyseerd
Sinds vorige maand kunnen consumenten de inspectieresultaten van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) opvragen via de “Food Hygiene Rating” (kortweg FHR), een online applicatie die beschikbaar is op computer, tablet en smartphone. Het agentschap wil met meer transparantie bijdragen tot het consumentenvertrouwen.
Het Nieuwsblad nam de proef op de som en analyseerde met behulp van AI de resultaten voor 66.668 voedingswinkels, horecazaken en andere ondernemingen. 5.185 zaken of 7,78% kregen score 5, “te verbeteren”. Dat is de laagst mogelijke score, waarbij de betrokken zaken ook na een tweede controle niet in orde bleken met de basisvereisten qua hygiëne en voedselveiligheid.
Procedures en opleiding
3.428 ondernemers (5,14%) halen een score 10 (“uitstekend”) en krijgen een smiley als beloning – wat betekent dat ze een lagere heffing betalen en in de toekomst minder vaak gecontroleerd worden. Opmerkelijk: meer dan de helft van de supermarkten in de steekproef haalt die maximumscore. Geen enkele sector doet beter: de slagerijen volgen met 9,57% op geruime afstand.
“Alle supermarkten hebben uniforme procedures die in al hun winkels worden toegepast. Dat gaat van opleidingen voor personeel over interne en externe audits tot doordachte logistiek en voorraadbeheer”, verklaart Hans Cardyn van handelsfederatie Comeos aan de krant. Bij de kleine voedingswinkels en nachtwinkels kreeg 18,5% slechts een score 5. In de horeca lopen de cijfers sterk uiteen naar sector en regio. In Brussel kreeg liefst één op de vier gecontroleerde zaken de laagste score.


