RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

icon
Food19 februari, 2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

 

Coöperatieve Wie is de baas?

De afgelopen maanden mochten consumenten online de prijs bepalen van de melk door te stemmen voor een aantal criteria. Wilden ze de koeien vrij op de weide laten rondlopen? Mochten de boeren extra winst maken, meer dan de breakeven-prijs? Wat voor voeding gunden ze de koeien: liefst Belgisch voer, krijgen ze extra omega-3-vetzuren toegediend en wat met genetisch gemanipuleerd voedsel?

 

Uiteindelijk kwam de prijs uit op 1,05 euro voor een literbrik, heel wat meer dan de vastgelegde basisprijs van 68 cent per liter. Aan die prijs zouden melkveehouders break-even hebben gedraaid. De melk van het Carrefour Discount-merk kost nochtans maar half zoveel als de nieuwe melk van ‘Het merk van de consument’ en de huismerkmelk van Carrefour is ongeveer een kwart goedkoper.

 

De productie gebeurt door Inex en zo’n 175 landbouwers uit de buurt van Chimay leveren de melk. Zij krijgen 0,38 euro per liter. Vanaf volgende week is de melk te vinden in de Belgische supermarkten van Carrefour, maar de Franse retailer heeft geen exclusiviteit op de melk: initiatiefnemer Wie is de baas? is ook al in gesprek met andere retailers.

 

“De consument neemt het recht in eigen handen”

“De landbouwers krijgen een vaste prijs voor drie jaar”, zegt Sylviane Bockourt, in België verantwoordelijk voor de coöperatieve Wie is de baas?, in De Tijd. Boeren zijn daardoor minder afhankelijk van fluctuaties op de melkmarkt. 2017 was bijvoorbeeld een goed jaar, maar in voorgaande jaren zagen bedrijven zich “genoodzaakt over te schakelen op goedkopere voeding, of ze lieten de koeien op stal”. “Zo belandden ze in een vicieuze cirkel”, aldus Bockourt.

 

“We starten op kleine schaal en kunnen per week 100.000 liter produceren. Zo is het in Frankrijk ook begonnen. De consument neemt het recht in eigen handen. We creëren transparantie. De consument weet wat hij koopt”, meent Bockourt, die eerder topfuncties bekleedde bij Carrefour België, Colgate Palmolive in Azië en AB InBev.

 

In Frankrijk werd C’est qui le patron? al in 2016 gelanceerd, waar het op veel bijval kan rekenen. De melk ligt er nu in de rekken van Carrefour, Leclercq, Monoprix, Intermarché en Colruyt. Er zou al zo’n 30 miljoen liter melk zijn verkocht en het aanbod is inmiddels uitgebreid naar boter, appelsap, appelmoes, kaas en gehakt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN