Carrefour test "tussenformaat" easy CADDY uit

Carrefour test "tussenformaat" easy CADDY uit

Carrefour heeft in Moerbeke-Waas in alle stilte een voormalige Carrefour Market omgebouwd tot de allereerste easy CADDY in ons land. Als het pilootproject succesvol blijkt, moet easy CADDY een nieuw formaat worden, ergens tussen de Express-buurtwinkels en de Market-supermarkten in.

Beste van twee werelden

"Onze Express-buurtwinkels zijn doorgaans maximaal 400 m² groot, terwijl onze Market-supermarkten al gauw 800 m² of meer beslaan. Daartussen gaapt een kloof die we met easy CADDY willen vullen", zegt Vera Vermeeren van Carrefour België. Oranje als basiskleur, een gestileerd winkelkarretje met een euroteken als logo; en toch is dit géén Colruyt-broertje en nog minder een lowcost-discount.

 

De allereerste easy CADDY, in de Crevestraat in Moerbeke-Waas, was tot nog toe een Carrefour Market. "Maar eigenlijk was die supermarkt wat te klein om écht mee te draaien als een Market en bijvoorbeeld het tempo van onze tweewekelijkse folderaanbiedingen te volgen", zegt Vera Vermeeren.

 

Door de zaak nu om te bouwen tot een easy CADDY, is de winkel niet langer gebonden aan de vereisten waaraan Market-vestigingen moeten voldoen. "Zo komt er geen folder, maar werkt easy CADDY met vaste dagacties: een vaste promotie op een vaste weekdag."

 

Op het assortiment na, dat een pak breder is dan in een Carrefour Express, pakt easy CADDY wel uit met de diensten die de consument inmiddels van een klassieke buurtsuper verwacht: "De winkel is zeven dagen op zeven open. Enkel op zondagnamiddag en maandagvoormiddag is de zaak gesloten." Voorts biedt de easy CADDY een Kiala-afhaalpunt, een PostPunt, een Lottodepot en een afdeling kranten en magazines: "We willen met easy CADDY echt het beste van twee werelden bieden."

 

Evaluatie begin 2014

"We beschouwen de winkel in Moerbeke-Waas écht als een testlaboratorium voor onze nieuwe winkelformule", zegt Vera Vermeeren. "We gaan zeker niet over één nacht ijs en sluiten eventuele aanpassingen aan het concept evenmin uit."

 

Een eerste evaluatie van de nieuwste Carrefour-telg staat gepland voor begin 2014. "Dan zullen we zien of het concept aanslaat en of we het uitrollen in de rest van het land. Vandaag is het nog veel te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen." Wordt vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top