Chitir Chicken is grootste groeier van 2019

De meest expansieve retailer van dit jaar (tot nu toe) is Chitir Chicken, een Turks-Belgische keten van kiprestaurants: acht nieuwe restaurants openden de deuren. Food zorgt voor leven in de vastgoedmarkt, besluit CBRE in een nieuw rapport.

 

Veel beweging in Wallonië 

Ondanks de druk op de huurprijzen, een dalend consumentenvertrouwen en stijgende leegstand was het al een actief halfjaar voor de Belgische retailvastgoedmarkt: makelaar CBRE tekent 168.000 m² aan nieuwe huurcontracten op, ongeveer hetzelfde resultaat als de vorige jaren. In de winkelstraten zijn nieuwe winkelopeningen goed voor in totaal 45.600 m², terwijl er 91.400 m² aan baanwinkels bijkwamen en 29.200 m² aan nieuwe vestigingen in de Belgische winkelcentra.

 

De openingen komen vooral op het conto van een beperkt aantal spelers die nog stevig groeien: Action tekende voor zeven nieuwe locaties (vooral in Wallonië) en is goed voor 8.400 m² extra, Jumbo neemt met drie vestigingen meteen 7.600 m² in en Medi-Market opent op vier nieuwe locaties. Zonder twijfel de sterkste groeier is echter de horecaformule Chitir Chicken: de fastfoodketen tekende alleen al in de eerste jaarheft voor acht nieuwe locaties, voornamelijk in overdekte winkelcentra.

 

Van food moet je het hebben

Food blijft dan ook een belangrijke trekker in het huidige retaillandschap, zowel op het gebied van horeca als supermarkten en gemakswinkels. CBRE stipt aan dat leegstand en dalende huurprijzen op vooral secundaire en tertiaire locaties ervoor zorgen dat andere retailers, die het zich voorheen niet konden veroorloven, zich daar vestigen. Ook heel wat buurtwinkels – zoals Carrefour Express of Delhaize Fresh Atelier – springen in het gat.

 

Ook in de winkelcentra, die de bezoekersaantallen zien terugvallen, zijn het foodspelers die toch nog voor een actief transactiehalfjaar hebben gezorgd. Er werd zo’n 5.000 m² meer ingevuld dan gemiddeld. Toch viel niet te vermijden dat de huurprijzen er in het voorbije jaar zijn gezakt, naar 1.200 euro per vierkante meter in de best presterende winkelcentra. In perifere winkelcentra wordt stevig over de prijzen onderhandeld, wat de prijzen er nog doet dalen.

 

Overal druk op prijzen

In de winkelkernen blijven de Meir in Antwerpen en de Brusselse Nieuwstraat met voorsprong de duurste straten: je legt er jaarlijks naar schatting 1.750 euro per vierkante meter op tafel. De Brusselse bovenstad kost zo’n 1.500 euro per vierkante meter per jaar. In andere winkelsteden, zoals Gent, Brugge en Luik, gingen de huurprijzen op de toplocaties nochtans omlaag. De leegstand blijft stijgen, zij het minder dan voorheen. Op tal van plaatsen, van Antwerpen over Charleroi tot Leuven, haalt de leegstand dubbele cijfers.

 

Investeerders zijn bijgevolg voorzichtig bij het aankopen van nieuwe panden of projecten. De grootste zekerheid is voor hen te vinden bij de baanwinkels en perifere retailparken: daar is de vraag relatief stabiel, al zakken de prijzen licht, en is in het voorbije halfjaar ruim 15% meer vastgoed dan gemiddeld door nieuwe huurders in gebruik genomen.