RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt voegt assortiment toe voor moslimklanten

icon
Food29 maart, 2018

Colruyt voegt in de loop van 2018 een 40-tal producten gericht op moslims aan het assortiment toe in 41 verschillende winkels. Om de boodschappen voor moslims makkelijker te maken, duidt het in de MyColruyt-app voortaan ook aan wanneer iets halal is.

 

Aanbod nog niet optimaal voor moslims

In een beperkt aantal supermarkten, meer bepaald een veertigtal in vooral stedelijke gebieden, introduceert Colruyt een assortiment nieuwe producten, die specifiek gericht zijn op de moslimgemeenschap. Het gaat onder andere om couscous, bulgur, kazen, kruiden, thee, frisdranken, groenten en fruit, laat de Halse foodretailer weten.

 

Halalvlees komt evenwel niet in de rekken te liggen: “Halalvlees of andere producten afkomstig van onverdoofd geslachte dieren passen niet in onze visie op dierenwelzijn en komen dus niet in ons assortiment”, legt marketingdirecteur van Colruyt Guy Elewaut uit.

 

Omdat de supermarktketen merkt dat het “huidige aanbod de noden van de groeiende moslimgemeenschap nog niet optimaal invult”, wil Colruyt zo beter inspelen op moslimklanten.

 

Halal nieuw te selecteren in MyColruyt-app

Moslimklanten verliezen nu vaak tijd doordat ze op zoek moeten gaan naar halalproducten en daarvoor steeds de ingrediëntenlijsten moeten controleren. Net zoals voor klanten met andere levensstijlen wil Colruyt die zoektocht makkelijker maken door in de MyColruyt-app producten te laten filteren op halal.

 

“Naast veggie, alcoholvrij of glutenvrij is er nu ook een ‘halal’-voorkeur in de app. Producten die daar aan voldoen, krijgen een groene duim. Zo zien moslimklanten snel en makkelijk of ze het product al dan niet mogen eten volgens hun overtuiging”, klinkt het.

 

Echter, het hanteert daarvoor wel een eigen definitie van halal: voor Colruyt betekent dit vegetarisch en alcoholvrij. “Er zijn zeer veel verschillende definities van halal”, geeft Guy Elewaut toe aan RetailDetail. “In het proces dat wij hebben gevolgd, hebben we heel veel contact gehad met de moslimgemeenschap, ook met eigen medewerkers, in co-creaties en met gespecialiseerde consultants, en daaruit is deze definitie ontstaan. Moslimklanten kunnen er hiermee vanop aan dat er bijvoorbeeld geen varkensgelatine of alcohol in hun voeding zit.”

 

De inventarisering van alle producten is ondertussen gebeurd en kon met behulp van de database van Colruyt-app SmartWithFood. Elewaut: “Het gaat bijvoorbeeld ook om bepaalde E-nummers, waar shoppers dan allemaal zelf op moesten letten. Dit zal het proces voor hen veel vergemakkelijken. Over vlees spreken we ons weliswaar niet uit, omdat we geen halalvlees in ons assortiment voeren.”

 

Veertigtal producten van lokale en nationale merken

De volgende stap is de toevoeging van zo’n 40 nieuwe producten voor de moslimgemeenschap. Het gaat op dit moment om een combinatie van nationale merken en verswaren. Elewaut: “We brengen enkele Turkse en Marokkaanse merken in het assortiment, maar het gaat niet noodzakelijk alleen om lokale merken. Er zijn ook producten van multinationale merkproducenten bij, zoals bijvoorbeeld Coca-Cola.”

 

Het draait bovenfien niet alleen om specifieke halal-producten qua ingrediëntensamenstelling: er bleek bijvoorbeeld ook veel vraag te zijn naar grotere productverpakkingen, zoals van kruiden, en bepaalde zoetere producten, waaronder zoetere yoghurt. Rond die nieuwe producten is Colruyt nu al in gesprek met nationale merken, op middellange termijn worden ze wellicht ook geïntroduceerd in de Colruyt-huismerken.

 

Voor Colruyt vormen moslimklanten immers een goede match met de eigen filosofie: “Vaak gaat het om gezinnen met kinderen die op een prijsbewuste manier winkelen, en dat is net de hoofddoelgroep van Colruyt. We willen élke klant zo goed mogelijk bedienen en efficiënt winkelen mogelijk maken voor iedereen, voor de laagste prijzen”, aldus Elewaut.

 

Uitrol in 41 Colruyt-supermarkten

Net zoals bij het veggie- en glutenvrije aanbod liggen de nieuwe producten niet in een apart rek, maar gewoon naast gelijkaardige producten verspreid in de winkel. Wat vlees betreft, is Colruyt weliswaar categoriek: het wil geen producten van onverdoofde slachting in de winkelrekken.

 

De uitrol van het aangepaste assortiment gebeurt in 41 Colruyt-winkels, in grote steden zoals Brussel en Antwerpen, maar ook enkele middelgrote steden. “We hebben de vestigingen waar hier vraag naar is zorgvuldig geïdentificeerd. Op termijn kunnen er mogelijk een tiental vestigingen meer bijkomen, maar het is zeker niet voor alle supermarkten voorzien.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN