De Koninck (Duvel-Moortgat) redt Antwerpse nachtbussen | RetailDetail

De Koninck (Duvel-Moortgat) redt Antwerpse nachtbussen

De Koninck (Duvel-Moortgat) redt Antwerpse nachtbussen

Brouwerij Duvel-Moortgat, in Antwerpen sowieso al halve helden sinds het 'redden' van de lokale trots De Koninck, heeft nu ook het voortbestaan van de Antwerpse nachtbussen verzekerd.

In een sterk staaltje van 'maatschappelijk verantwoord ondernemen', gekoppeld aan een zeer actueel thema, heeft de brouwerij met openbaarvervoersmaatschappij De Lijn een overeenkomst gesloten om het nachtnet in Groot-Antwerpen te behouden. Door de zware besparingen die De Lijn van de gewestregering moest waarmaken, was immers het plan ontstaan om – net als in Gent – de nachtlijnen helemaal te schrappen.

 

'Geen inspraak, enkel reclame'

Met deze overeenkomst zouden de negen lijnen echter kunnen blijven bestaan, zonder dat brouwerij Moortgat inspraak wil in hun routes – zeggen ze zelf. De enige compensatie zou zijn dat de nachtbussen een knalrood jasje gaan krijgen en “De Koninck Uit-bussen” gaan heten.

 

"We willen het bruisende culturele leven in Antwerpen en de gemeenten daar rond ondersteunen. Met het inzetten en promoten van openbaar vervoer wordt dat toegankelijker voor mensen in en rond de stad", zegt Michel Moortgat, CEO van Duvel-Moortgat. Dat promoten zal verder gebeuren via een apart nachtnetplan, waarop onder andere culturele centra, cinemazalen en evenementenhallen zullen worden gelinkt aan hun dichtstbijzijnde nachtbushalte.

 

Uiteraard hangt er voor De Koninck ook iets moois aan vast: naast de sowieso al erg positieve boodschap “wij redden uw nachtnet” is er ook het simpele feit dat hoe langer het openbaar vervoer rijdt, hoe langer mensen in cafés kunnen zitten... en dan uiteraard, als tegenprestatie, wel eens een “Bolleke” of een Duvel meer kunnen drinken. Tel uit je winst!

 

Nachtnet blijft helemaal gevrijwaard

Het Antwerpse nachtnet blijft dankzij de – niet geheel onbesproken – sponsoring dus ongewijzigd: negen lijnen vertrekken aan de noord- en de zuidkant van de stad en komen om 1 uur, kwart na 2 en 4 uur samen op de Rooseveltplaats. Van daaruit brengen ze de feestvierders in alle windrichtingen tot aan de grenzen met Nederland (Zandvliet, Putte) en Oost-Vlaanderen (Melsele), en dieper de provincie in (zoals tot Boom of Lint).

 

Voor inwoners van Antwerpen en randgemeenten als Kapellen, Brasschaat, Schoten, Kontich en Zwijndrecht kost de nachtbus huiswaarts twee euro, voor de anderen drie euro. Abonnees van De Lijn kunnen nog steeds gratis mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.