De Koninck (Duvel-Moortgat) redt Antwerpse nachtbussen

De Koninck (Duvel-Moortgat) redt Antwerpse nachtbussen

Brouwerij Duvel-Moortgat, in Antwerpen sowieso al halve helden sinds het 'redden' van de lokale trots De Koninck, heeft nu ook het voortbestaan van de Antwerpse nachtbussen verzekerd.

In een sterk staaltje van 'maatschappelijk verantwoord ondernemen', gekoppeld aan een zeer actueel thema, heeft de brouwerij met openbaarvervoersmaatschappij De Lijn een overeenkomst gesloten om het nachtnet in Groot-Antwerpen te behouden. Door de zware besparingen die De Lijn van de gewestregering moest waarmaken, was immers het plan ontstaan om – net als in Gent – de nachtlijnen helemaal te schrappen.

 

'Geen inspraak, enkel reclame'

Met deze overeenkomst zouden de negen lijnen echter kunnen blijven bestaan, zonder dat brouwerij Moortgat inspraak wil in hun routes – zeggen ze zelf. De enige compensatie zou zijn dat de nachtbussen een knalrood jasje gaan krijgen en “De Koninck Uit-bussen” gaan heten.

 

"We willen het bruisende culturele leven in Antwerpen en de gemeenten daar rond ondersteunen. Met het inzetten en promoten van openbaar vervoer wordt dat toegankelijker voor mensen in en rond de stad", zegt Michel Moortgat, CEO van Duvel-Moortgat. Dat promoten zal verder gebeuren via een apart nachtnetplan, waarop onder andere culturele centra, cinemazalen en evenementenhallen zullen worden gelinkt aan hun dichtstbijzijnde nachtbushalte.

 

Uiteraard hangt er voor De Koninck ook iets moois aan vast: naast de sowieso al erg positieve boodschap “wij redden uw nachtnet” is er ook het simpele feit dat hoe langer het openbaar vervoer rijdt, hoe langer mensen in cafés kunnen zitten... en dan uiteraard, als tegenprestatie, wel eens een “Bolleke” of een Duvel meer kunnen drinken. Tel uit je winst!

 

Nachtnet blijft helemaal gevrijwaard

Het Antwerpse nachtnet blijft dankzij de – niet geheel onbesproken – sponsoring dus ongewijzigd: negen lijnen vertrekken aan de noord- en de zuidkant van de stad en komen om 1 uur, kwart na 2 en 4 uur samen op de Rooseveltplaats. Van daaruit brengen ze de feestvierders in alle windrichtingen tot aan de grenzen met Nederland (Zandvliet, Putte) en Oost-Vlaanderen (Melsele), en dieper de provincie in (zoals tot Boom of Lint).

 

Voor inwoners van Antwerpen en randgemeenten als Kapellen, Brasschaat, Schoten, Kontich en Zwijndrecht kost de nachtbus huiswaarts twee euro, voor de anderen drie euro. Abonnees van De Lijn kunnen nog steeds gratis mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top