RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize ziet winst wegsmelten door prijsverlagingen

icon
Food3 mei, 2012

Winkelsluitingen en dalende marge wegen door

(in miljoen euro) 1e kw 2011 1e kw 2012 +/-
Omzet VS 3422 3527   +3,1%
(in $ -1,2%)
Omzet België 1154 1191   +3,2%
Omzet ZO-Eur+Azië   468   760 +62,4%
Omzet totaal 5044 5478  +8,6%
Bedrijfswinst   222   189 -14,6%
Nettowinst   126    -10    /

Voor het teleurstellende resultaat wees Delhaize vooral naar de kosten die winkelsluitingen met zich meebrachten: die begrootte de groep op 167 miljoen euro – heel wat meer dus dan de daling van het nettoresultaat ‘an sich’.

 

Ook de marge moest een heel eind achteruit: door de focus op competitiviteit moest die in alle regio’s achteruit. Vooral in de VS ging zakte de marge stevig (4,7% naar 3,7%), terwijl ze in België nog enigszins stand hield (4,9% naar 4,6%). In totaal zakte de bedrijfsmarge van 4,4% naar 3,5%, en door de strategie van prijsverlagingen aan te houdend, zal de marge de eerstkomende twee kwartalen waarschijnlijk niet stijgen.

 

+3% op de hoofdmarkten, +62% op de groeimarkten

In België ging de omzet met 3,2% omhoog naar 1,191 miljard euro, maar kende de omzet een daling van 0,9% op vergelijkbare basis. De bedrijfswinst uit de Belgische activiteiten zakte met 1,9% naar 55 miljoen euro, deels door de impact van de automatische loonindexering.

 

De Verenigde Staten kenden in euro een gelijkaardige omzetstijging (+3,1%), maar in dollar zakte de omzet door de sluiting van 126 winkels met 1,2%. Zonder die sluitingen stond ook in dollar een lichte omzetstijging (+0,7%) op de tabellen. 

 

In Zuidoost-Europa en Azië ging de omzet – vooral dankzij de overname van Delta Maxi in augustus – met 62,4% omhoog. Zonder de invloed van de Servische keten bedroeg de groei ten Oosten van België nog steeds een dikke 10%, hoewel Delhaize geen exacte cijfers daarover meedeelde. Wel wees de groep op de grote vooruitgang in Griekenland, ondanks de voortrazende crisis daar. 

 

Negatieve én positieve vooruitzichten

Voor de rest van 2012 verwacht Delhaize nog meer negatieve invloed op de bedrijfsresultaten van een aantal strategische keuzes: vooral de aanhoudende focus op prijsverlagingen zal negatief inwerken op de marge. De bedrijfswinst zou dan ook “15% tot 20% dalen aan ongewijzigde wisselkoersen”. 

 

Het kostenbesparingsprogramma zal dan weer een positieve invloed op de resultaten hebben, en dat wordt wegens succes nog wat versneld. Delhaize Group had voor heel 2012 eerst 500 miljoen euro aan kostenbesparingen voorzien, maar daarvan tegen eind maart al 425 miljoen gehaald. De groep kondigt dan ook aan de eerdere verwachtingen ruimschoots te zullen overtreffen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    PepsiCo zet het mes in de kosten

    Onder druk van zijn activistische aandeelhouder Elliott Investment Management, gaat PepsiCo fors kosten besparen, consumentenprijzen verlagen en het assortiment gezonder maken.

  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaat onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België.

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN