Delhaize ziet winst wegsmelten door prijsverlagingen

Delhaize ziet winst wegsmelten door prijsverlagingen

Distributiereus Delhaize Group heeft met gemengde gevoelens zijn resultaten voor de eerste drie maanden van 2012 voorgesteld. Hoewel de omzet 8,6% steeg (naar 5,5 miljard euro), viel vooral het nettoverlies van 10 miljoen euro op – vorig jaar was het nettoresultaat nog een winst van 126 miljoen.

Winkelsluitingen en dalende marge wegen door

(in miljoen euro)1e kw 20111e kw 2012+/-
Omzet VS 3422 3527   +3,1%
(in $ -1,2%)
Omzet België 1154 1191   +3,2%
Omzet ZO-Eur+Azië   468   760 +62,4%
Omzet totaal 5044 5478  +8,6%
Bedrijfswinst   222   189 -14,6%
Nettowinst   126    -10    /

Voor het teleurstellende resultaat wees Delhaize vooral naar de kosten die winkelsluitingen met zich meebrachten: die begrootte de groep op 167 miljoen euro – heel wat meer dus dan de daling van het nettoresultaat 'an sich'.

 

Ook de marge moest een heel eind achteruit: door de focus op competitiviteit moest die in alle regio's achteruit. Vooral in de VS ging zakte de marge stevig (4,7% naar 3,7%), terwijl ze in België nog enigszins stand hield (4,9% naar 4,6%). In totaal zakte de bedrijfsmarge van 4,4% naar 3,5%, en door de strategie van prijsverlagingen aan te houdend, zal de marge de eerstkomende twee kwartalen waarschijnlijk niet stijgen.

 

+3% op de hoofdmarkten, +62% op de groeimarkten

In België ging de omzet met 3,2% omhoog naar 1,191 miljard euro, maar kende de omzet een daling van 0,9% op vergelijkbare basis. De bedrijfswinst uit de Belgische activiteiten zakte met 1,9% naar 55 miljoen euro, deels door de impact van de automatische loonindexering.

 

De Verenigde Staten kenden in euro een gelijkaardige omzetstijging (+3,1%), maar in dollar zakte de omzet door de sluiting van 126 winkels met 1,2%. Zonder die sluitingen stond ook in dollar een lichte omzetstijging (+0,7%) op de tabellen. 

 

In Zuidoost-Europa en Azië ging de omzet – vooral dankzij de overname van Delta Maxi in augustus – met 62,4% omhoog. Zonder de invloed van de Servische keten bedroeg de groei ten Oosten van België nog steeds een dikke 10%, hoewel Delhaize geen exacte cijfers daarover meedeelde. Wel wees de groep op de grote vooruitgang in Griekenland, ondanks de voortrazende crisis daar. 

 

Negatieve én positieve vooruitzichten

Voor de rest van 2012 verwacht Delhaize nog meer negatieve invloed op de bedrijfsresultaten van een aantal strategische keuzes: vooral de aanhoudende focus op prijsverlagingen zal negatief inwerken op de marge. De bedrijfswinst zou dan ook “15% tot 20% dalen aan ongewijzigde wisselkoersen”. 

 

Het kostenbesparingsprogramma zal dan weer een positieve invloed op de resultaten hebben, en dat wordt wegens succes nog wat versneld. Delhaize Group had voor heel 2012 eerst 500 miljoen euro aan kostenbesparingen voorzien, maar daarvan tegen eind maart al 425 miljoen gehaald. De groep kondigt dan ook aan de eerdere verwachtingen ruimschoots te zullen overtreffen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top