Delhaize ziet winst wegsmelten door prijsverlagingen

Delhaize ziet winst wegsmelten door prijsverlagingen

Distributiereus Delhaize Group heeft met gemengde gevoelens zijn resultaten voor de eerste drie maanden van 2012 voorgesteld. Hoewel de omzet 8,6% steeg (naar 5,5 miljard euro), viel vooral het nettoverlies van 10 miljoen euro op – vorig jaar was het nettoresultaat nog een winst van 126 miljoen.

Winkelsluitingen en dalende marge wegen door

(in miljoen euro)1e kw 20111e kw 2012+/-
Omzet VS 3422 3527   +3,1%
(in $ -1,2%)
Omzet België 1154 1191   +3,2%
Omzet ZO-Eur+Azië   468   760 +62,4%
Omzet totaal 5044 5478  +8,6%
Bedrijfswinst   222   189 -14,6%
Nettowinst   126    -10    /

Voor het teleurstellende resultaat wees Delhaize vooral naar de kosten die winkelsluitingen met zich meebrachten: die begrootte de groep op 167 miljoen euro – heel wat meer dus dan de daling van het nettoresultaat 'an sich'.

 

Ook de marge moest een heel eind achteruit: door de focus op competitiviteit moest die in alle regio's achteruit. Vooral in de VS ging zakte de marge stevig (4,7% naar 3,7%), terwijl ze in België nog enigszins stand hield (4,9% naar 4,6%). In totaal zakte de bedrijfsmarge van 4,4% naar 3,5%, en door de strategie van prijsverlagingen aan te houdend, zal de marge de eerstkomende twee kwartalen waarschijnlijk niet stijgen.

 

+3% op de hoofdmarkten, +62% op de groeimarkten

In België ging de omzet met 3,2% omhoog naar 1,191 miljard euro, maar kende de omzet een daling van 0,9% op vergelijkbare basis. De bedrijfswinst uit de Belgische activiteiten zakte met 1,9% naar 55 miljoen euro, deels door de impact van de automatische loonindexering.

 

De Verenigde Staten kenden in euro een gelijkaardige omzetstijging (+3,1%), maar in dollar zakte de omzet door de sluiting van 126 winkels met 1,2%. Zonder die sluitingen stond ook in dollar een lichte omzetstijging (+0,7%) op de tabellen. 

 

In Zuidoost-Europa en Azië ging de omzet – vooral dankzij de overname van Delta Maxi in augustus – met 62,4% omhoog. Zonder de invloed van de Servische keten bedroeg de groei ten Oosten van België nog steeds een dikke 10%, hoewel Delhaize geen exacte cijfers daarover meedeelde. Wel wees de groep op de grote vooruitgang in Griekenland, ondanks de voortrazende crisis daar. 

 

Negatieve én positieve vooruitzichten

Voor de rest van 2012 verwacht Delhaize nog meer negatieve invloed op de bedrijfsresultaten van een aantal strategische keuzes: vooral de aanhoudende focus op prijsverlagingen zal negatief inwerken op de marge. De bedrijfswinst zou dan ook “15% tot 20% dalen aan ongewijzigde wisselkoersen”. 

 

Het kostenbesparingsprogramma zal dan weer een positieve invloed op de resultaten hebben, en dat wordt wegens succes nog wat versneld. Delhaize Group had voor heel 2012 eerst 500 miljoen euro aan kostenbesparingen voorzien, maar daarvan tegen eind maart al 425 miljoen gehaald. De groep kondigt dan ook aan de eerdere verwachtingen ruimschoots te zullen overtreffen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top