Delhaize ziet winst wegsmelten door prijsverlagingen | RetailDetail

Delhaize ziet winst wegsmelten door prijsverlagingen

Delhaize ziet winst wegsmelten door prijsverlagingen

Distributiereus Delhaize Group heeft met gemengde gevoelens zijn resultaten voor de eerste drie maanden van 2012 voorgesteld. Hoewel de omzet 8,6% steeg (naar 5,5 miljard euro), viel vooral het nettoverlies van 10 miljoen euro op – vorig jaar was het nettoresultaat nog een winst van 126 miljoen.

Winkelsluitingen en dalende marge wegen door

(in miljoen euro)1e kw 20111e kw 2012+/-
Omzet VS 3422 3527   +3,1%
(in $ -1,2%)
Omzet België 1154 1191   +3,2%
Omzet ZO-Eur+Azië   468   760 +62,4%
Omzet totaal 5044 5478  +8,6%
Bedrijfswinst   222   189 -14,6%
Nettowinst   126    -10    /

Voor het teleurstellende resultaat wees Delhaize vooral naar de kosten die winkelsluitingen met zich meebrachten: die begrootte de groep op 167 miljoen euro – heel wat meer dus dan de daling van het nettoresultaat 'an sich'.

 

Ook de marge moest een heel eind achteruit: door de focus op competitiviteit moest die in alle regio's achteruit. Vooral in de VS ging zakte de marge stevig (4,7% naar 3,7%), terwijl ze in België nog enigszins stand hield (4,9% naar 4,6%). In totaal zakte de bedrijfsmarge van 4,4% naar 3,5%, en door de strategie van prijsverlagingen aan te houdend, zal de marge de eerstkomende twee kwartalen waarschijnlijk niet stijgen.

 

+3% op de hoofdmarkten, +62% op de groeimarkten

In België ging de omzet met 3,2% omhoog naar 1,191 miljard euro, maar kende de omzet een daling van 0,9% op vergelijkbare basis. De bedrijfswinst uit de Belgische activiteiten zakte met 1,9% naar 55 miljoen euro, deels door de impact van de automatische loonindexering.

 

De Verenigde Staten kenden in euro een gelijkaardige omzetstijging (+3,1%), maar in dollar zakte de omzet door de sluiting van 126 winkels met 1,2%. Zonder die sluitingen stond ook in dollar een lichte omzetstijging (+0,7%) op de tabellen. 

 

In Zuidoost-Europa en Azië ging de omzet – vooral dankzij de overname van Delta Maxi in augustus – met 62,4% omhoog. Zonder de invloed van de Servische keten bedroeg de groei ten Oosten van België nog steeds een dikke 10%, hoewel Delhaize geen exacte cijfers daarover meedeelde. Wel wees de groep op de grote vooruitgang in Griekenland, ondanks de voortrazende crisis daar. 

 

Negatieve én positieve vooruitzichten

Voor de rest van 2012 verwacht Delhaize nog meer negatieve invloed op de bedrijfsresultaten van een aantal strategische keuzes: vooral de aanhoudende focus op prijsverlagingen zal negatief inwerken op de marge. De bedrijfswinst zou dan ook “15% tot 20% dalen aan ongewijzigde wisselkoersen”. 

 

Het kostenbesparingsprogramma zal dan weer een positieve invloed op de resultaten hebben, en dat wordt wegens succes nog wat versneld. Delhaize Group had voor heel 2012 eerst 500 miljoen euro aan kostenbesparingen voorzien, maar daarvan tegen eind maart al 425 miljoen gehaald. De groep kondigt dan ook aan de eerdere verwachtingen ruimschoots te zullen overtreffen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.