Delhaize ziet winst wegsmelten door prijsverlagingen

Delhaize ziet winst wegsmelten door prijsverlagingen

Distributiereus Delhaize Group heeft met gemengde gevoelens zijn resultaten voor de eerste drie maanden van 2012 voorgesteld. Hoewel de omzet 8,6% steeg (naar 5,5 miljard euro), viel vooral het nettoverlies van 10 miljoen euro op – vorig jaar was het nettoresultaat nog een winst van 126 miljoen.

Winkelsluitingen en dalende marge wegen door

(in miljoen euro)1e kw 20111e kw 2012+/-
Omzet VS 3422 3527   +3,1%
(in $ -1,2%)
Omzet België 1154 1191   +3,2%
Omzet ZO-Eur+Azië   468   760 +62,4%
Omzet totaal 5044 5478  +8,6%
Bedrijfswinst   222   189 -14,6%
Nettowinst   126    -10    /

Voor het teleurstellende resultaat wees Delhaize vooral naar de kosten die winkelsluitingen met zich meebrachten: die begrootte de groep op 167 miljoen euro – heel wat meer dus dan de daling van het nettoresultaat 'an sich'.

 

Ook de marge moest een heel eind achteruit: door de focus op competitiviteit moest die in alle regio's achteruit. Vooral in de VS ging zakte de marge stevig (4,7% naar 3,7%), terwijl ze in België nog enigszins stand hield (4,9% naar 4,6%). In totaal zakte de bedrijfsmarge van 4,4% naar 3,5%, en door de strategie van prijsverlagingen aan te houdend, zal de marge de eerstkomende twee kwartalen waarschijnlijk niet stijgen.

 

+3% op de hoofdmarkten, +62% op de groeimarkten

In België ging de omzet met 3,2% omhoog naar 1,191 miljard euro, maar kende de omzet een daling van 0,9% op vergelijkbare basis. De bedrijfswinst uit de Belgische activiteiten zakte met 1,9% naar 55 miljoen euro, deels door de impact van de automatische loonindexering.

 

De Verenigde Staten kenden in euro een gelijkaardige omzetstijging (+3,1%), maar in dollar zakte de omzet door de sluiting van 126 winkels met 1,2%. Zonder die sluitingen stond ook in dollar een lichte omzetstijging (+0,7%) op de tabellen. 

 

In Zuidoost-Europa en Azië ging de omzet – vooral dankzij de overname van Delta Maxi in augustus – met 62,4% omhoog. Zonder de invloed van de Servische keten bedroeg de groei ten Oosten van België nog steeds een dikke 10%, hoewel Delhaize geen exacte cijfers daarover meedeelde. Wel wees de groep op de grote vooruitgang in Griekenland, ondanks de voortrazende crisis daar. 

 

Negatieve én positieve vooruitzichten

Voor de rest van 2012 verwacht Delhaize nog meer negatieve invloed op de bedrijfsresultaten van een aantal strategische keuzes: vooral de aanhoudende focus op prijsverlagingen zal negatief inwerken op de marge. De bedrijfswinst zou dan ook “15% tot 20% dalen aan ongewijzigde wisselkoersen”. 

 

Het kostenbesparingsprogramma zal dan weer een positieve invloed op de resultaten hebben, en dat wordt wegens succes nog wat versneld. Delhaize Group had voor heel 2012 eerst 500 miljoen euro aan kostenbesparingen voorzien, maar daarvan tegen eind maart al 425 miljoen gehaald. De groep kondigt dan ook aan de eerdere verwachtingen ruimschoots te zullen overtreffen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top