RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Enkel retailers winnen bij volumepromoties”

icon
Food21 december, 2017

Volumepromoties snijden diep in de marges van merkfabrikanten, maar niet in die van retailers, berekent HighCo DATA. Fabrikanten hebben er belang bij om te kiezen voor promotiemechanismen die minder geld kosten en meer data opleveren.

 

Spectaculaire cijfers

Volumepromoties van het type ‘2+1’ of zelfs ‘1+1 gratis’ kennen de afgelopen jaren een sterke opgang. Deze acties zorgen inderdaad voor bijzonder hoge bijkomende verkopen, maar ze kosten de merkfabrikanten ook handenvol geld. Dat zegt Business Analyst David Geuten van HighCo DATA, een bedrijf dat gespecialiseerd is in promotionele marketing. Hij bracht de effecten van volume-acties in kaart voor een niet nader genoemde fabrikant, over een periode van één jaar.

 

Bij volumepromoties van het type ‘2de aan halve prijs’ stegen de verkochte volumes met 25 tot 30%. In het geval van promoties ‘2+1 gratis’ ging de verkoop er zelfs met 77% tot 82% op vooruit. Spectaculaire cijfers, maar er is een keerzijde: tijdens de volumepromoties namen de marges van de fabrikant een diepe duik (een halvering, met name) terwijl de marges van de retailer op peil bleven.

 

Inzicht in koopgedrag

“Voor retailers is zo’n promotie enkel goed nieuws. De actie vergt amper bijkomende handling, ze weegt niet op de marges en ze trekt meer trafiek naar de winkels”, aldus Geuten. Voor fabrikanten is het plaatje minder rooskleurig: ze leveren marge in, terwijl de promotie geen inzichten oplevert in het koopgedrag van shoppers. Ter vergelijking berekende HighCo DATA de effecten van een promotie met een coupon op de verpakking: daarbij stegen de verkochte volumes met 40%, en tegelijk bleven de marges voor de fabrikant relatief stabiel. Bovendien levert zo’n couponactie wél een gedetailleerde rapportering op met interessante marketingdata.

 

Kortom: “Fabrikanten denken best goed na waar ze hun marketingbudgetten willen besteden. Het aandeel van volumepromoties stijgt op vraag van de retailers, maar die acties genereren weinig waarde voor de merken. Andere tools, zoals coupons, cashbacks of wedstrijden, leveren zowel extra volumes als bruikbare data op, terwijl ze de marges niet volledig opeten.”

 

Shopper is geen voorstander

Tot slot: ook consumenten tonen zich kritisch over volumepromoties. Ze zijn immers ‘verplicht’ om grote hoeveelheden aan te kopen, terwijl voedingswaren een beperkte houdbaarheid hebben en dus mogelijk op de afvalhoop belanden. In september publiceerde Het Nieuwsblad nog een open brief van een dame die haar ongenoegen uitte over de toename van 1+1 gratis acties: als alleenstaande heeft zij immers geen baat bij dubbele producten, en ontvangt ze liever een directe korting.

 

Bovendien verandert het winkelgedrag: consumenten gaan vaker shoppen (twee tot drie keer per week in verschillende supermarkten), wensen ‘verser’ te kopen en willen zich niet meer vastpinnen op een wekelijkse menuplanning. Cijfers van HighCo DATA bevestigen deze trends: de redemptie op een coupon van 1 euro bij aankoop van twee producten is lager dan een korting van 0.40 euro bij aankoop van 1 product – een bewijs dat zelfs bij een hogere korting de consument geen voorstander is van ‘multibuy’ aanbiedingen.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN