RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

icon
Food25 mei, 2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

 

De supermarkt bewaart je sleutel

In Parijs experimenteert Franprix, een Franse supermarktketen die vooral in die regio actief is, sinds eind april met thuisbezorging binnenshuis. Bij een tiental klanten komt de conciërgedienst Clac des Doigts daarvoor zelf binnen, ook wanneer er niemand thuis is. 

Wie wil bestellen, stuurt zijn boodschappenlijstje in een sms naar Clac des Doigts. Een medewerker leest en verwerkt alle berichten – met wat hulp van een chatbot om het proces te versnellen – en gaat de huissleutel van de klant samen met de boodschappen oppikken. Op termijn moet het ook mogelijk worden om rechtstreeks vanuit de Franprix-app te bestellen.

Voor de testperiode heeft Franprix een overeenkomst gesloten met sleutelbewaardienst Oh my keys !, een spin-off van de Franse post, zodat in de dichtstbijzijnde supermarkt van elke deelnemende klant een bewaarkluisje met een sleutel hangt. Voor anderen betaalde de supermarktketen een deel van de installatiekost van een slim slot terug.

 

Enorme boost voor klantengetrouwheid

Omdat het ophalen van sleutels omslachtig is, is het voor het welslagen van het initiatief voor Franprix belangrijk dat mensen vertrouwen krijgen in de technologie. De supermarktketen is daarom bereid om vast tegemoet te komen in de installatiekost van slimme sloten.

“We zijn ervan overtuigd dat stedelingen bereid zijn om iemand die ze vertrouwen in hun huis binnen te laten wanneer ze er niet zijn”, meent algemeen directeur van Franprix Jean-Paul Mochet in LSA. “Om dat vertrouwen te krijgen moet de technologie wel garanties bieden: de toegangscode van een geconnecteerd slot is maar enkele minuten en eenmalig bruikbaar.”

De topman gelooft dat slimme sloten over enkele jaren in elke nieuwe woning de norm worden. Hij wil het alvast een duwtje in de rug geven, want de thuislevering in huis is volgens hem een enorm sterke motor voor klantengetrouwheid. 

 

Amazon te vlug af in Frankrijk

Eenmaal de toegang tot klanten hun huis verzekerd is, opent het systeem letterlijk en figuurlijk de deuren voor nog heel wat meer diensten. “Met onze partners hebben we de ambitie om binnen het jaar de boodschappen bij onze klanten in de koelkast en diepvries te stoppen. We willen zelfs de tafel voor hen dekken, of het nu voor een dinertje met twee is of voor een verjaardagsfeestje met tien”, aldus Mochet. 

De dienst is te vergelijken met die van Amazon Key, waarmee Amazon niet alleen pakketbezorgers toegang wil geven tot de huizen van klanten, maar ook dienstverleners zoals poetshulpen en klusjesdiensten. Amazon rolt in de VS ondertussen al een systeem uit waarbij pakketjes zelfs in geparkeerde auto’s worden geleverd.

In Frankrijk is Franprix weliswaar de eerste om met de service uit te pakken, wat de keten naar eigen zeggen een grote voorsprong geeft. Als het een succes wordt, wil de retailer de dienst eind dit jaar of begin 2019 uitrollen over heel Île-de-France. Franprix bood al gratis thuislevering aan. De test slaat tot nu toe aan, want deelnemers aan het proefproject bestelden al gemiddeld twee keer per week. 
 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN