Harvest Time Bakeries uit Lommel failliet verklaard

Harvest Time Bakeries uit Lommel failliet verklaard

De industriële bakkerij Harvest Time Bakeries uit Lommel is gisteren door de handelsrechter failliet verklaard. De hypermoderne productievestiging was nog geen twee jaar open, maar de bikkelharde concurrentiestrijd heeft het bedrijf de das omgedaan, klinkt het in Lommel.

Idee van twee Nederlanders

Harvest Time Bakeries is een initiatief van de Nederlanders Erwin de Vos en Frank Visscher, die in eigen land een jarenlange ervaring in het bakkersvak hadden opgebouwd. Het bedrijf specialiseerde zich in de "thuisafbakmarkt" van voorgebakken broodjes en broodspecialiteiten. Die leverde het aan supermarktketens en retailbedrijven.

 

Het bedrijf startte ambitieus in 2010 met een investeringsprogramma van 17 miljoen euro, waarvan de LRM (de Limburgse ReconversieMaatschappij) 2,95 miljoen euro op zich nam en de Vlaamse regering 1 miljoen euro. De fabriek in Lommel was dan ook één van de modernste en meest "groene" industriële bakkerijen in Europa.

 

Bikkelharde concurrentie

Het veelbelovende project kwam echter nooit van de grond: volgens goed ingelichte bronnen - zo meldt persagentschap Belga - speelde de bikkelharde concurrentie Harvest Time Bakeries parten. Een aantal (niet nader bij naam genoemde) grote spelers in de markt wilde de nieuwkomer absoluut buitenspel zetten en paste daarom zijn prijzen en promoties aan.

 

Door de hoge automatisatiegraad van de bakkerij blijft het banenverlies beperkt tot 24, onder wie 15 arbeiders. De Raad van Bestuur maakt zich sterk dat een doorstart van het bedrijf mogelijk is. Er liepen onderhandelingen met concurrenten en externe investeerders over een overname of samenwerking, maar die deal geraakte niet tijdig rond. De handelsrechter van Hasselt heeft alvast een curator aangesteld om de schuldeisers te vergoeden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top