Harvest Time Bakeries uit Lommel failliet verklaard

Harvest Time Bakeries uit Lommel failliet verklaard

De industriële bakkerij Harvest Time Bakeries uit Lommel is gisteren door de handelsrechter failliet verklaard. De hypermoderne productievestiging was nog geen twee jaar open, maar de bikkelharde concurrentiestrijd heeft het bedrijf de das omgedaan, klinkt het in Lommel.

Idee van twee Nederlanders

Harvest Time Bakeries is een initiatief van de Nederlanders Erwin de Vos en Frank Visscher, die in eigen land een jarenlange ervaring in het bakkersvak hadden opgebouwd. Het bedrijf specialiseerde zich in de "thuisafbakmarkt" van voorgebakken broodjes en broodspecialiteiten. Die leverde het aan supermarktketens en retailbedrijven.

 

Het bedrijf startte ambitieus in 2010 met een investeringsprogramma van 17 miljoen euro, waarvan de LRM (de Limburgse ReconversieMaatschappij) 2,95 miljoen euro op zich nam en de Vlaamse regering 1 miljoen euro. De fabriek in Lommel was dan ook één van de modernste en meest "groene" industriële bakkerijen in Europa.

 

Bikkelharde concurrentie

Het veelbelovende project kwam echter nooit van de grond: volgens goed ingelichte bronnen - zo meldt persagentschap Belga - speelde de bikkelharde concurrentie Harvest Time Bakeries parten. Een aantal (niet nader bij naam genoemde) grote spelers in de markt wilde de nieuwkomer absoluut buitenspel zetten en paste daarom zijn prijzen en promoties aan.

 

Door de hoge automatisatiegraad van de bakkerij blijft het banenverlies beperkt tot 24, onder wie 15 arbeiders. De Raad van Bestuur maakt zich sterk dat een doorstart van het bedrijf mogelijk is. Er liepen onderhandelingen met concurrenten en externe investeerders over een overname of samenwerking, maar die deal geraakte niet tijdig rond. De handelsrechter van Hasselt heeft alvast een curator aangesteld om de schuldeisers te vergoeden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Analyse: Financiële logica bepaalt koers FMCG

21/02/2017

Het afspringen van een deal met Kraft Heinz betekent slechts uitstel van executie voor Unilever. Uiteindelijk gaat het eerder om geld dan om de consument in de FMCG-sector. Niemand ontsnapt aan de focus op kosten en marges.

Fairtrade groeit, met dank aan discounters

21/02/2017

Voedingsproducten uit eerlijke handel beleefden in 2016 een opvallend sterk jaar. De opmerkelijke groei is voor een groot deel te danken aan het engagement van discountketens als Lidl, Aldi en Action

McDonald’s lanceert vegetarisch menu

21/02/2017

Fastfoodketen McDonald's wil met vegetariërs een nieuwe markt aanboren en lanceert daarom een aantal producten die kip vervangen door vleesvervangers.

Filet Pur: Een gelukzalige staat van ontkenning

17/02/2017

Krijgt Warren Buffet gelijk? Is Paul Bulcke gebuisd? Wordt Jef Colruyt veganist? Het antwoord op deze en andere prangende vragen ontdekt u in het wekelijkse FMCG-overzicht van RetailDetail Food

Productie Vitabis weg uit Herentals

17/02/2017

De productie van Vitabis en Betterfood wordt door moederbedrijf Mondelez weggehaald uit Herentals en verhuisd naar een gespecialiseerde fabriek in Frankrijk. De verhuis zou niet tot banenverlies leiden.

Alvo Kieldrecht kreeg make-over

17/02/2017

"Wauw, wat lijkt die winkel groot, zeg!" Dirk Maes glundert als hij het compliment voor de zoveelste keer in ontvangst mag nemen. De complete make-over die hij zijn Alvo-supermarkt in Kieldrecht recent heeft laten ondergaan, is overduidelijk geslaagd.

Back to top