Heineken verkoopt meer (alcoholvrij) bier

Brouwerijgroep Heineken kwam met beter dan verwachte financiële resultaten over 2018, mede dankzij de sterk stijgende verkoop van alcoholvrij bier. Ook de speciaalbieren deden het goed.

 

Sterke volumegroei

Heineken rapporteerde een volumegroei met 4,2% en een stijging van de operationele winst met 6,4%. Vooral het gelijknamige merk zelf deed het erg goed met een volumegroei van 7,7%, de beste prestatie in meer dan tien jaar. Die groei is vooral te danken aan het succes van het alcoholvrije bier Heineken 0,0, dat nu al verkrijgbaar is in 38 landen en zijn internationale opmars ook in 2019 zal verderzetten.

 

Ook internationale merken als Tiger, Desperados, Moretti en Krušovice groeiden met dubbele cijfers, net als de ciderverkoop. Speciaalbier Affligem lanceerde een succesvolle variant met een lager alcoholvolume en ook Mort Subite kon dubbele groeicijfers voorleggen.

 

Volgens CEO Jean-François van Boxmeer was de aankondiging van de strategische samenwerking met CRE om de krachten te bundelen in China, een belangrijke mijlpaal in 2018. Die deal moet wel nog goedgekeurd worden. Verder zegt hij dat de strategische prioriteiten gericht blijven op duurzame groei: “We richten ons op innovatie en operationele uitmuntendheid, terwijl we streven naar productiviteitsverbeteringen en ons bestedingsgedrag voortdurend herbekijken.” De topman verwacht dat de markt onzeker en volatiel blijft.