Horecaconcept Fitchen wil groeien met dieet-fastfood

Restaurant Fitchen uit Gent wil uitbreiden naar andere steden

De Gentse keten voor gezonde fastfood Fitchen wil uitbreiden naar andere steden. Van zodra het juiste pand of de juiste partner zich aandient, waagt de horecaformule de sprong.

 

Porties voor sporters

Fitchen, het geesteskind van voormalig sport- en voedingsadviseur Koen Mortier, is klaar voor expansie. De formule bestaat vandaag uit drie fastfoodrestaurants in Gent, waar klanten kunnen kiezen tussen kleine porties van 400 calorieën, middelgrote met 600 calorieën of 800 calorieën.


De doelstelling is om “gezonde, snelle en volwaardige maaltijden” aan te bieden, aldus de oprichter tegenover Made in Oost-Vlaanderen. Vooral voor mensen die sporten of willen afvallen, maar door hun drukke leven moeite hebben om een dieet te volgen, is het concept geschikt. “Ik merkte dat het voor veel mensen niet gemakkelijk is om dergelijke voedingsschema’s te volgen. Het was een gat in de markt, wat mij betreft”, aldus Mortier.


Een "echte keten" worden

“Belangrijk is vooral dat het snel, gemakkelijk en betaalbaar is. We werken niet met bediening aan tafel, maar bestelling aan de toog die je vervolgens ter plaatse kan opeten of meenemen naar huis. Veel van onze klanten komen op bijna-dagelijkse basis terug”, klinkt het nog. Door die strategie van convenience zet Fitchen ook in op nabijheid: er zijn vestigingen aan de Vlaanderenstraat, de Kalendestraat en de Korenmarkt in Gent.


Die drie vestigingen zijn er in minder dan een half jaar gekomen, met de eerste opening in augustus 2018, en nu kijkt Mortier al verder dan de Oost-Vlaamse hoofdstad. “Als dit in Gent kan aanslaan, kan dat ook in andere steden. Ik wil van Fitchen een echte keten maken en uitbreiden naar andere steden. Van zodra het juiste pand zich aanbiedt, ga ik ervoor! Ook ondernemers die mee in dit project willen stappen, mogen mij altijd contacteren”, zegt Mortier.