Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes | RetailDetail

Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes

Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes
Shutterstock

De nationale lancering van de pils Cristal en de investeringen die daarmee gepaard gingen, hebben gedrukt op de winst van brouwerij Alken-Maes in 2016. De omzet nam wel met enkele procenten toe ten opzichte van een jaar eerder.

Kwaliteitsbier

Alken-Maes haalde in 2016 een omzet van 136,8 miljoen euro. Die stijging van 3% is vooral te danken aan de prijsstijgingen van merken als Maes, Cristal, Grimbergen en Affligem. De bedrijfswinst lag bij 2,1 miljoen euro echter drie keer lager dan een jaar eerder en ook de nettowinst was bij 2 miljoen euro slechts de helft van een jaar eerder.

 

Die daling is te wijten aan de sterke investeringen in Cristal: dat bier werd lange tijd als een volkspils in de markt gezet en was vooral populair in Limburg. Nu wordt de pils gepromoot als een kwaliteitsbier en is het ook steeds meer te vinden in de rest van België. Om die herlancering te ondersteunen werd er 7 miljoen geïnvesteerd in een nieuw filtratiesysteem en 1,6 miljoen euro in een nieuwe blikkenlijn. Daarnaast werden er ook een tiental nieuwe jobs gecreëerd en er werd een grote marketingcampagne op poten gezet. Alken-Maes noemt Cristal nu zelfs een 'craft beer', om zo de consument die steeds meer kiest voor speciaalbieren aan te spreken.

 

Bij Alken-Maes wordt ook meer bier naar het buitenland geëxporteerd, vooral omdat Belgen steeds minder bier drinken. Het abdijbier Affligem bijvoorbeeld wordt daarentegen steeds populairder in landen als Frankrijk en Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.