Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes

Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes
Shutterstock

De nationale lancering van de pils Cristal en de investeringen die daarmee gepaard gingen, hebben gedrukt op de winst van brouwerij Alken-Maes in 2016. De omzet nam wel met enkele procenten toe ten opzichte van een jaar eerder.

Kwaliteitsbier

Alken-Maes haalde in 2016 een omzet van 136,8 miljoen euro. Die stijging van 3% is vooral te danken aan de prijsstijgingen van merken als Maes, Cristal, Grimbergen en Affligem. De bedrijfswinst lag bij 2,1 miljoen euro echter drie keer lager dan een jaar eerder en ook de nettowinst was bij 2 miljoen euro slechts de helft van een jaar eerder.

 

Die daling is te wijten aan de sterke investeringen in Cristal: dat bier werd lange tijd als een volkspils in de markt gezet en was vooral populair in Limburg. Nu wordt de pils gepromoot als een kwaliteitsbier en is het ook steeds meer te vinden in de rest van België. Om die herlancering te ondersteunen werd er 7 miljoen geïnvesteerd in een nieuw filtratiesysteem en 1,6 miljoen euro in een nieuwe blikkenlijn. Daarnaast werden er ook een tiental nieuwe jobs gecreëerd en er werd een grote marketingcampagne op poten gezet. Alken-Maes noemt Cristal nu zelfs een 'craft beer', om zo de consument die steeds meer kiest voor speciaalbieren aan te spreken.

 

Bij Alken-Maes wordt ook meer bier naar het buitenland geëxporteerd, vooral omdat Belgen steeds minder bier drinken. Het abdijbier Affligem bijvoorbeeld wordt daarentegen steeds populairder in landen als Frankrijk en Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Back to top