Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes

Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes
Shutterstock

De nationale lancering van de pils Cristal en de investeringen die daarmee gepaard gingen, hebben gedrukt op de winst van brouwerij Alken-Maes in 2016. De omzet nam wel met enkele procenten toe ten opzichte van een jaar eerder.

Kwaliteitsbier

Alken-Maes haalde in 2016 een omzet van 136,8 miljoen euro. Die stijging van 3% is vooral te danken aan de prijsstijgingen van merken als Maes, Cristal, Grimbergen en Affligem. De bedrijfswinst lag bij 2,1 miljoen euro echter drie keer lager dan een jaar eerder en ook de nettowinst was bij 2 miljoen euro slechts de helft van een jaar eerder.

 

Die daling is te wijten aan de sterke investeringen in Cristal: dat bier werd lange tijd als een volkspils in de markt gezet en was vooral populair in Limburg. Nu wordt de pils gepromoot als een kwaliteitsbier en is het ook steeds meer te vinden in de rest van België. Om die herlancering te ondersteunen werd er 7 miljoen geïnvesteerd in een nieuw filtratiesysteem en 1,6 miljoen euro in een nieuwe blikkenlijn. Daarnaast werden er ook een tiental nieuwe jobs gecreëerd en er werd een grote marketingcampagne op poten gezet. Alken-Maes noemt Cristal nu zelfs een 'craft beer', om zo de consument die steeds meer kiest voor speciaalbieren aan te spreken.

 

Bij Alken-Maes wordt ook meer bier naar het buitenland geëxporteerd, vooral omdat Belgen steeds minder bier drinken. Het abdijbier Affligem bijvoorbeeld wordt daarentegen steeds populairder in landen als Frankrijk en Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top