RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Jumbo online 11% goedkoper dan Colruyt”

icon
Food4 oktober, 2018

De prijsverschillen tussen Colruyt en het Nederlandse Jumbo kunnen flink oplopen. Dat blijkt uit een vergelijking van 600 merkproducten door dataspecialist Daltix, die de conclusies presenteerde op het RetailDetail Food Congress. Colruyt betwist de resultaten.

 

Grote verschillen per dag

74% van de producten in de selectie bleek goedkoper bij Jumbo, 24% was goedkoper bij Colruyt en 2% had dezelfde prijs, zo blijkt uit de analyse. Het gemiddelde prijsverschil bedroeg 11%, al waren er wel grote verschillen van dag tot dag, omdat beide retailers de prijzen voortdurend aanpassen. De grootste prijsverschillen mat Daltix in de categorieën diepvries, koekjes/chocolade en wijn/bubbels. Colruyt bleek significant goedkoper voor de categorie barbecue.

 

Daltix vergeleek de prijzen in het Collect & Go-afhaalpunt te Halle en in de Jumbo-webshop gedurende bijna drie maanden: van 1 juli tot 23 september. De vergelijking heeft enkel betrekking op A-merkproducten, omdat die makkelijker één op één te vergelijken zijn. Een algoritme met artificiële intelligentie matcht de producten op basis van hun benaming, beschrijving en ingrediënten.  

 

“Geen online met offline vergelijken”

Colruyt is het niet eens met de analyse: volgens de discounter mag je de prijzen in de afhaalpunten niet zomaar vergelijken met die in de fysieke winkels. Online gelden andere concurrentieverhoudingen en dus ook andere prijzen. 

 

“Wij vergelijken al drie jaar de prijzen van Jumbo met die van onze grenswinkels”, zegt marketingdirecteur Guy Elewaut. “Daaruit blijkt dat de prijzen voor merkproducten ongeveer gelijk liggen in een niet-gewogen vergelijking, en dat wij goedkoper zijn als je aan elk product het gewicht toekent dat overeenkomt met het consumptiepatroon van de Belg.” Want een zoutvaatje heeft uiteraard een heel andere prijs en aankoopfrequentie dan een fles whisky, en als je die één op één vergelijkt trekt dat de percentages scheef, zo redeneert Colruyt. “Voor huismerkproducten zijn wij bovendien merkelijk goedkoper dan Jumbo.” Daltix vindt gewogen vergelijkingen niet relevant vanuit het standpunt van de consument.

 

Het nieuws dat Jumbo volgend jaar naar België komt, zorgt voor flink wat nervositeit in de Belgische foodretailsector. Of Jumbo in België dezelfde prijzen zal hanteren als in Nederland is wel twijfelachtig, denkt Jonas Deprez van Daltix. “In Nederland mag je met verlies verkopen. De structurele kosten zijn er lager voor supermarkten en er zijn verschillen in btw en accijnzen. In eerdere analyses toonden we aan dat Albert Heijn voor merkproducten in Nederland 3% goedkoper is dan in België.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN