RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Is de prijsstrategie van Jumbo een bedreiging voor Colruyt?

icon
Food27 juli, 2018

Analisten vrezen dat de komst van Jumbo naar België een negatieve impact zal hebben op de marges bij Colruyt. Beide retailers geven immers een laagsteprijsgarantie en werken met lokale prijszetting. In het geval van Jumbo leidt dat tot ‘extreme prijsverschillen’ tussen winkels onderling.

 

Drie prijsniveaus

Jumbo voert een strategie van dagelijkse lage prijzen (EDLP) en hanteert in Nederland een laagsteprijsgarantie. Wie in zijn buurt een product vindt voor een lagere vaste prijs, krijgt dat product gratis mee en Jumbo past zo snel mogelijk de prijs aan. De garantie geldt niet voor tijdelijke promotie-acties. Gemiddeld zou de keten 5 tot 6% goedkoper zijn dan marktleider Albert Heijn.

 

Dat geldt echter niet voor elke winkel, zo kwam aan het licht na een analyse door de Nederlandse Consumentenbond: de keten hanteert drie verschillende prijsniveaus in functie van de lokale concurrentie. Jumbo blijkt in 54% van zijn filialen het hoogste prijsniveau te hanteren, in 32% het middelste prijsniveau en in 14% het laagste. Dat veroorzaakte wat commotie bij consumenten.

 

Prijsvergelijker Superscanner bestudeerde de prijzen bij Jumbo in detail en publiceerde zopas de resultaten in het vakblad Foodmagazine. De prijsverschillen kunnen inderdaad flink oplopen, zo blijkt: voor de categorie wijn, bier en sterkedrank bedraagt het prijsverschil 3,5% tussen een dure en een goedkope Jumbo, voor drogisterij bedraagt het 3,0%. Voor individuele producten kunnen de verschillen veel hoger liggen: voor een deodorant ontdekte Superscanner bijvoorbeeld een verschil van 120%, voor een variant Colgate tandpasta 108%, voor een Italiaanse snoeprol 98,7%…

 

Zo duur mogelijk

De grote verschillen gelden niet enkel voor A-merken, maar ook voor huismerkproducten en zijn wellicht het gevolg van reacties op goedkope concurrenten in specifieke marktgebieden. Mogelijk compenseert Jumbo prijsdalingen op merkproducten met prijsstijgingen op huismerken. Door die verschillende prijslijnen hanteert Jumbo tot wel acht verschillende prijzen voor producten in verschillende winkels, zo blijkt. Voor 2464 producten hanteerde Jumbo drie prijzen en voor 739 producten vond men vier of meer verschillende prijzen.

 

Consumenten vinden deze strategie niet erg transparant en voelen zich soms bedrogen, maar Jumbo zou nooit geld kunnen verdienen mocht het zijn laagsteprijsgarantie willen hard maken met nationale prijzen. Je wil als retailer altijd zo duur mogelijk verkopen, tenzij je niet anders kan. Daarmee doet de keten trouwens niets anders dan wat Colruyt in België doet. Ook bij Colruyt ontstaan er verschillen tussen winkels onderling, al is er van extreme verschillen nooit sprake geweest.

 

Los van het feit dat Jumbo niet op acties reageert, zijn de spelregels voor de laagsteprijsgarantie bij beide ketens trouwens vrij gelijkend. Het grootste verschil zit in de definitie van ‘lokaal’: bij Jumbo geldt de garantie enkel in dezelfde vestigingsplaats, en die definieert de keten als de bebouwde kom waar de winkel zich bevindt. Colruyt ziet dat ruimer en past de prijzen aan in de ‘omliggende winkels’. De straal wordt bepaald door verschillende factoren: vanwaar de klanten komen, de verspreiding van het promotieaanbod van de concurrerende winkel, de grootte van die winkel…

 

Hollandse prijzen

De vraag is: kan Jumbo zijn prijsstrategie exporteren naar een markt waar al een speler – een marktleider zelfs – actief is met een vergelijkbare laagsteprijsgarantie? Wat gebeurt er als twee concurrenten de laagste prijs claimen? Er dreigt dan inderdaad een prijsoorlog… En Colruyt heeft aan Belgische kranten beloofd dat die er wel degelijk komt, mocht de uitdager de handschoen opnemen. De laagste prijs is dé bestaansreden voor Colruyt. De retailer stapt daar nooit vanaf, het is een kwestie van pure geloofwaardigheid.

 

Zo’n prijsoorlog zou Colruyt meer geld kosten dan Jumbo, omdat het in meer winkels zijn prijzen zal moeten aanpassen. In essentie is er echter weinig verschil met de komst van Albert Heijn, dat inzet op diepe promoties waar Colruyt ook telkens op reageert – en dan gaat het om veel meer dan een eurocentje verschil. De discounter is goed gewapend, is groter en winstgevender dan Jumbo en communiceert transparanter. De Nederlandse keten kan bij sommige merkfabrikanten wellicht wel wat goedkoper inkopen, maar de debatten over de prijscondities in de Benelux – destijds geopend door Ahold Delhaize – woeden volop…  

 

Kan Jumbo naar België komen zonder laagsteprijsgarantie? Albert Heijn heeft al bewezen dat je met een slim in de markt gezet imago van ‘Hollandse prijzen’ en een voor Vlamingen verrassend assortiment wel degelijk een plek in de markt kunt veroveren. Maar de kans lijkt klein dat het gele gevaar zijn “7 Zekerheden” zou opgeven. Waarbij je je dus opnieuw afvraagt: kunnen twee ketens met dezelfde propositie naar de shopper? Hoe dan ook wordt Jumbo een vervelende hond in het kegelspel…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN