RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Grotere verpakkingen niet altijd goedkoper

icon
Food15 januari, 2018

Bij heel wat producten in de supermarkt geldt dat grotere verpakkingen per kilo of per liter goedkoper zijn dan kleinere verpakkingen, maar in sommige gevallen is het net andersom. Veel hangt daarbij af van de standaardverpakking.

 

Verschillende uitgangspunten

Gemiddeld gezien is het in de supermarkt voordeliger om grotere hoeveelheden aan te kopen, maar wanneer een bepaalde verpakking niet vaak verkocht wordt, geldt soms de omgekeerde regel en is het voordeliger om een kleine verpakking te kopen. Bij Delhaize geldt wel de standaardregel dat groter normaal altijd goedkoper is: “Ons uitgangspunt is dat grotere hoeveelheden altijd relatief goedkoper moeten zijn, tenminste als ze in een identieke verpakking zitten. Zoniet zijn er andere invloeden die meespelen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan GVA.

 

Colruyt houdt dan weer eerder rekening met de meest verkochte verpakking. “Het is zo dat de standaardverpakking – en dat kan dus ook het kleinere blik zijn – in de grootste volumes wordt geproduceerd”, verklaart Silja Decock de prijsverschillen: “De volledige keten is daar dan ook op afgestemd, waardoor de kostprijs lager komt te liggen. Die standaardverpakking is bovendien ook het populairst bij klanten, waardoor er meer concurrentie heerst. Daardoor kan het zijn dat de standaardverpakking relatief goedkoper is dan de grootverpakking.”

 

Die uitleg wordt bijgestaan door Jorg Snoeck van RetailDetail, die dan ook aanraadt om steeds goed naar de prijs per liter of per kilo te kijken. Dat wordt echter steeds moeilijker gemaakt door producenten, die met meer verschillende verpakkingen op de proppen komen.

 

Vergelijken

“Vroeger wist de consument van niks, nu heeft hij alle wapens om prijzen te vergelijken”, zegt Snoeck. “Dat beseffen producenten en supermarkten ook, en daarom wordt er bewust een spel gespeeld met verpakkingen. Zo wil men vermijden dat de consument één op één kan vergelijken. Hoe meer verpakkingen en hoeveelheden, hoe moeilijker het voor de consument immers wordt om te zien wat het voordeligste is.”

 

Opvallend is ook dat plastic verpakkingen over het algemeen duurder zijn dan andere verpakkingen, terwijl plastic de producent alles samen minder geld kost. “De bedrijfswereld doet heel wat inspanningen om de milieu-impact van producten tijdens hun hele levenscyclus te verminderen. Ik sluit dus ook niet uit dat zij de prijs voor plastic bewust iets hoger leggen, als ze een andere variant hebben”, zegt Fatima Boudjaoui van Fost Plus. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN