Le Pain Quotidien bakte in 2011 zoete broodjes

Le Pain Quotidien bakte in 2011 zoete broodjes
Le Pain Quotidien, de Brusselse keten van bakkerijwinkels, heeft er een prima 2011 opzitten. Dit jaar wil de groep meer dan ooit op zijn elan doorgaan: zo staat de opening van liefst 26 nieuwe vestigingen op de agenda.

25% omzetgroei per jaar

Vorig jaar haalde Le Pain Quotidien, dat eind 2011 alles samen 157 vestigingen telde in een twintigtal landen, een omzet van 273 miljoen dollar, iets meer dan 200 miljoen euro (doordat het hoofdkantoor in New York gevestigd is, rapporteert de groep immers in dollar).  Die omzet lag liefst een vijfde hoger dan het jaar voordien, dankzij groei in alle landen waar de groep actief is.

 

"De doelstelling voor dit jaar is de kaap van de 300 miljoen dollar inkomsten te halen", zegt gedelegeerd bestuurder Vincent Herbert. Op de lange termijn rekent Le Pain Quotidien op een jaarlijkse omzetgroei van 25%: "De jongste zes jaar hebben we dat zonder problemen gehaald. Ik denk dat we dat cijfer de volgende jaren ook probleemloos moeten kunnen overtreffen."

 

Tegen eind dit jaar wil Le Pain Quotidien 183 vestigingen hebben, de helft in eigen beheer, de andere helft in franchise. "We hebben net een opening  in de Meatpacking-wijk in New York achter de rug, net naast de grote Apple Store daar. Volgende maand openen we een eerste winkel in Brazilië. Parijs loopt als een trein, net als Londen en New York. Ondertussen overwegen we ook openingen in Boston en San Francisco", aldus een ambitieuze topman Herbert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top