Le Pain Quotidien bakte in 2011 zoete broodjes

Le Pain Quotidien bakte in 2011 zoete broodjes
Le Pain Quotidien, de Brusselse keten van bakkerijwinkels, heeft er een prima 2011 opzitten. Dit jaar wil de groep meer dan ooit op zijn elan doorgaan: zo staat de opening van liefst 26 nieuwe vestigingen op de agenda.

25% omzetgroei per jaar

Vorig jaar haalde Le Pain Quotidien, dat eind 2011 alles samen 157 vestigingen telde in een twintigtal landen, een omzet van 273 miljoen dollar, iets meer dan 200 miljoen euro (doordat het hoofdkantoor in New York gevestigd is, rapporteert de groep immers in dollar).  Die omzet lag liefst een vijfde hoger dan het jaar voordien, dankzij groei in alle landen waar de groep actief is.

 

"De doelstelling voor dit jaar is de kaap van de 300 miljoen dollar inkomsten te halen", zegt gedelegeerd bestuurder Vincent Herbert. Op de lange termijn rekent Le Pain Quotidien op een jaarlijkse omzetgroei van 25%: "De jongste zes jaar hebben we dat zonder problemen gehaald. Ik denk dat we dat cijfer de volgende jaren ook probleemloos moeten kunnen overtreffen."

 

Tegen eind dit jaar wil Le Pain Quotidien 183 vestigingen hebben, de helft in eigen beheer, de andere helft in franchise. "We hebben net een opening  in de Meatpacking-wijk in New York achter de rug, net naast de grote Apple Store daar. Volgende maand openen we een eerste winkel in Brazilië. Parijs loopt als een trein, net als Londen en New York. Ondertussen overwegen we ook openingen in Boston en San Francisco", aldus een ambitieuze topman Herbert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top