Le Pain Quotidien bakte in 2011 zoete broodjes | RetailDetail

Le Pain Quotidien bakte in 2011 zoete broodjes

Le Pain Quotidien bakte in 2011 zoete broodjes
Le Pain Quotidien, de Brusselse keten van bakkerijwinkels, heeft er een prima 2011 opzitten. Dit jaar wil de groep meer dan ooit op zijn elan doorgaan: zo staat de opening van liefst 26 nieuwe vestigingen op de agenda.

25% omzetgroei per jaar

Vorig jaar haalde Le Pain Quotidien, dat eind 2011 alles samen 157 vestigingen telde in een twintigtal landen, een omzet van 273 miljoen dollar, iets meer dan 200 miljoen euro (doordat het hoofdkantoor in New York gevestigd is, rapporteert de groep immers in dollar).  Die omzet lag liefst een vijfde hoger dan het jaar voordien, dankzij groei in alle landen waar de groep actief is.

 

"De doelstelling voor dit jaar is de kaap van de 300 miljoen dollar inkomsten te halen", zegt gedelegeerd bestuurder Vincent Herbert. Op de lange termijn rekent Le Pain Quotidien op een jaarlijkse omzetgroei van 25%: "De jongste zes jaar hebben we dat zonder problemen gehaald. Ik denk dat we dat cijfer de volgende jaren ook probleemloos moeten kunnen overtreffen."

 

Tegen eind dit jaar wil Le Pain Quotidien 183 vestigingen hebben, de helft in eigen beheer, de andere helft in franchise. "We hebben net een opening  in de Meatpacking-wijk in New York achter de rug, net naast de grote Apple Store daar. Volgende maand openen we een eerste winkel in Brazilië. Parijs loopt als een trein, net als Londen en New York. Ondertussen overwegen we ook openingen in Boston en San Francisco", aldus een ambitieuze topman Herbert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.