RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Peter Somers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Horeca krijgt klappen van thuislevering én on-the-go

icon
Food22 november, 2018

Het traditionele restaurant zal het steeds vaker moeten afleggen tegen alternatieven, meent de Foodservice Alliance: zowel gemakswinkels als bezorgingsplatformen profiteren.

 

Liever leveren

In België werd het afgelopen jaar 20,3 miljard euro besteed aan eten in de horeca, catering en gemakswinkels als tankstations en fastfoodketens. Dat is een stijging met 4%, maar niet alle segmenten profiteren ervan: traditionele restaurants, brasserieën en eetcafés groeien niet meer, alternatieven zoals online bestelplatformen en thuislevering des te meer. “De komende jaren wordt een grote shift verwacht in het Belgische horecalandschap”, zegt Foodservice Alliance-directeur Gert Laurijssen.

 

Belgen besteden nog steeds veel geld aan een avondje uit eten, maar de totale som groeit quasi niet meer, klinkt het. De verschuiving situeert zich het meest bij de jongeren: zij geven hun geld liever uit aan gemaksoplossingen dan aan restaurants en kiezen dus voor thuisleveren. De markt van online eten bestellen en laten leveren is het voorbije jaar verdubbeld, kijk maar naar het succes van Deliveroo en UberEats. Toch zijn horecauitbaters daar niet per se tevreden mee: “Op een bestelling van 100 euro zijn zij vaak 30 tot wel 40 euro kwijt aan de maaltijdleveraars”, zegt Laurijssen. “Restaurants worden ‘gedwongen’ om aanwezig te zijn op die platformen, maar geven in ruil ook hun marge af. Dat kan onhoudbaar worden. Vergelijk het met de overmacht van websites als Booking.com op de hotelsector, enkele jaren geleden.”

 

On the go

Een andere groeier is de ’on the go’-markt (in tankstations, treinstations en op luchthavens), die met 16% toenam. “Het grote gevaar voor de horeca is dat we die markt uit handen geven aan de grote supermarktketens”, waarschuwt Laurijssen. “Zo lanceerde Delhaize recent haar formule ‘Fresh Atelier’, met als doel tweehonderd verkooppunten te openen in twintig stadscentra.” Fresh Atelier is een winkelconcept waar broodjes, snacks, smoothies, soepen en warme maaltijden ter plaatse worden bereid, maar waar ook allerlei andere (voorverpakte) producten worden aangeboden: een mix tussen horeca en retail. “De kans is reëel dat de omzet die vroeger bij de horeca zat, de komende jaren steeds meer zal verschuiven naar die spelers. Horecaondernemers zullen sterker moeten inzetten op innovatie om die concurrentie te counteren”, besluit Laurijssen.

 

Onderzoeksbureau Foodservice Alliance haalde zijn gegevens uit het koop- en consumptiegedrag van 12.000 Belgen en zocht daarin naar trends.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Kraft Heinz benoemt Kellanova-veteraan tot CEO na splitsing

    Steve Cahillane, de man die Kellanova afsplitste van Kellogg, wordt CEO van de wereldwijde sauzendivisie van voedingsgigant Kraft Heinz, die zich volgend jaar zal opsplitsen in twee onafhankelijke, beursgenoteerde entiteiten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN