RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Duurzaam aanbod Lidl moet jaarlijks 10 procent groeien

icon
Food30 november, 2017

Lidl België heeft vandaag zijn tweejaarlijkse duurzaamheidsrapport vrijgegeven. Daarin worden de stappen uit de doeken gedaan die de supermarktketen heeft gezet op vlak van duurzaamheid in 2015 en 2016.

“Altijd meest duurzame alternatief”

Het rapport focust op alle winkels in België en Luxemburg, plus de vijf distributiecentra in België en het Belgische hoofdkantoor. Het is de tweede keer dat Lidl België zo’n duurzaamheidsrapport uitbrengt, nadat het enkele jaren geleden besloot om meer toe te spitsen op duurzaamheid. Het doel van Lidl is momenteel om het duurzaam assortiment in de winkels jaarlijks met 10% te laten groeien.

 

“Wij moeten ervoor zorgen dat onze producten zo duurzaam mogelijk zijn, en er altijd voor kiezen om het meest duurzame alternatief aan te bieden aan onze klanten. We hebben het voordeel dat we een beperkt en slim aanbod van artikelen hebben, waardoor we eerder dan sommige andere retailers in bepaalde productgroepen 100% duurzaam kunnen zijn”, aldus algemeen directeur Boudewijn van den Brand. Momenteel haalt Lidl België 10,51% van zijn omzet uit duurzame producten.

 

Foie fin

In 2012 werd een MVO-afdeling (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) opgericht, die duurzame initiatieven stimuleert en opvolgt. Die initiatieven worden verdeeld over vijf gebieden: assortiment, medewerkers, milieu, maatschappij en business partners. Sinds 2016 werkt Lidl aan een duurzaamheidsstrategie met een duidelijke visie. Sinds eind 2016 zijn alle huismerkproducten met cacao voorzien van een duurzaam keurmerk en was ook alle verse vis in 2016 op duurzame wijze gevangen of gekweekt. Tegen het einde van dit jaar moet hetzelfde bereikt worden voor diepvriesvis en tegen 2020 voor elk product waarin vis verwerkt zit.

 

Naast het visassortiment wordt nu ook het vleesaanbod verduurzaamd: om producenten daarin te steunen zijn de prijzen voor de veehouders minder marktafhankelijk wanneer ze samenwerken met Lidl. Tijdens de feestdagen wordt ook ‘foie fin’ aangeboden, wat foie gras is van eenden die niet onder dwang werden gevoederd. 

 

Lidl wil tegen 2020 tevens 50% van de koffie duurzaam en tegen eind volgend jaar moeten alle thee en de hout- en papierproducten duurzaam zijn. Het voorbije jaar verdubbelde ook het aanbod diervriendelijke producten en sinds de fipronilcrisis van afgelopen zomer is de omzet van vrije uitloopeieren met 60% gestegen. In 2016 werd het aanbod van Lidl zo naar eigen zeggen 159% diervriendelijker.

 

Milieuvriendelijke oplossingen

Om het milieu te ontlasten werden er bij de distributiecentra en de winkels verschillende initiatieven genomen. Zo is Lidl de eerste Belgische retailer die voor al zijn filialen een ISO 50.001-certificaat heeft gekregen. Het distributiecentrum in Marche-en-Famenne kreeg dan weer de ‘excellent’-certificatie van BREEAM, dankzij de implementatie van onder andere 7.400 zonnepanelen, groendaken, ledverlichting en aangepaste koel- en verwarmingssystemen. Lidl wil nu ook de overige distributiecentra duurzamer maken.

 

Tegen 2025 wil Lidl de hoeveelheid uitstoot afkomstig van gebouwen met 20% terugdringen ten opzichte van 2015, maar door meer en grotere winkels en een toename in het aantal vrachtwagens, is die de voorbije jaren met 9,15% gestegen. Daarom zal de keten nog meer ingezetten op de installatie van milieuvriendelijke koelsystemen, zonnepanelen en andere energie-efficiënte oplossingen.

 

Minder verspilling

Samen met de klanten wil Lidl ook de voedselverspilling terugdringen: tegen 2020 moet die met 25% dalen en tegen 2025 zelfs met 50%. De voorbije twee jaar is de voedselverspilling echter met 5,51% gestegen: daarom wordt de samenwerking met de voedselbanken verbeterd en wil Lidl vermijden dat de keten te veel producten bestelt.

 

Ook van de leveranciers en producenten wordt verwacht dat ze inspanningen doen op vlak van duurzaamheid. Zo krijgen ze regelmatig onafhankelijke controleurs over de vloer om na te gaan of de arbeidsomstandigheden wel in orde zijn. Alle leveranciers worden daarnaast geacht om de interne ‘Code of Conduct’ na te leven. In Ivoorkust werd dan weer een programma opgestart om 18.000 cacaoboeren bij te scholen op vlak van duurzame teelttechnieken en andere duurzaamheidsthema’s.

 

Tot slot werkt Lidl België actief mee aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen, die in september 2015 werden opgesteld door de Verenigde Naties en die ervoor moeten zorgen dat er tegen 2030 geen sprake meer is van armoede.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN