Nijntje en K3 mogen kinderen niet meer aanzetten tot snoepen

Kinderen verleiden met koekjes van K3? In Nederland mag het niet binnenkort niet meer. Producten die niet voldoen aan de voedingsrichtlijnen, mogen geen kinderidolen meer afbeelden.

 

Paal en perk aan kindermarketing

Vanaf juli 2020 gelden in Nederland strengere regels rond kindermarketing: kinderidolen mogen niet meer zomaar worden gebruikt op de verpakkingen en in de reclames voor voeding. Als het producten zijn voor kinderen jonger dan zeven jaar mag het helemaal niet meer, voor oudere kinderen mag het enkel nog als de etenswaren ‘gezond’ zijn en voldoen aan de voedingsrichtlijnen.

 

Al in 2016 werd de maatregel aangekondigd en de levensmiddelenindustrie beloofde eind vorig jaar zelf te zullen stoppen met bekende koppen om kinderen onder de zeven jaar te verleiden, maar nu is het verbod ook officieel gemaakt. In de Nederlandse Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) stelt artikel 8 voortaan dat het verboden is om auteursrechtelijk beschermde kinderidolen in reclames en op verpakkingen te gebruiken. 

 

Wanneer is iets gezond?

Het verbod slaat overigens op mediafiguren, zoals -prinsessen of Studio 100-personages, niet op bekende merkfiguren. Frostie van Kellogg’s en Ronald McDonald mogen bijvoorbeeld nog wel. Ook wanneer de producten tot stand zijn gekomen “in samenwerking met of steun van een erkende autoriteit op het gebied van voeding, gezondheid en/of beweging” mogen kinderidolen wel nog worden ingezet, schrijft het AD.

 

De levensmiddelenbranche krijgt nu 17 maanden om te halen aan de nieuwe eisen. Kritiek op de maatregel komt uit onverwachte hoek: zowel de Consumentenbond als Foodwatch noemen de overgangsperiode te lang en vinden het verbod niet ver genoeg gaan. Vooral de vraag aan welke voedingsrichtlijnen de producten moeten voldoen, is een heikel punt.

 

"De voedingsmiddelenindustrie hanteert namelijk eigen voedingsrichtlijnen, die ruimer zijn dan die van de Wereldgezondheidsorganisatie”, aldus Babs van der Staak van de Consumentenbond tegenover NOS. Ook Foodwatch noemt de criteria zo slap “dat chips en ijs nog als gezond kunnen worden bestempeld”, aldus het AD.