RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Slimme verpakkingen spelen sleutelrol in groei online boodschappen

icon
Food7 december, 2018

Slimme verpakkingstechnologie creëert nieuwe mogelijkheden voor de online en offline verkoop van voeding en dranken. Dankzij unieke digitale codes wordt een enorme hoeveelheid data beschikbaar voor consumenten, producenten en retailers.

 

Vier online trends

“Retail verandert en dat creëert ook opportuniteiten. De fysieke handel zal zich heruitvinden, we krijgen een versmelting van offline en online”, zegt Stéphanie Bruhière, woordvoerder van verpakkingsproducent Tetra Pak. “Kijk maar naar de overname van Whole Foods door Amazon bijvoorbeeld.” In die evoluties is ook een belangrijke rol weggelegd voor de verpakkingssector: nieuwe logistieke stromen vergen immers aangepaste verpakkingen.

 

Vier trends zijn bepalend voor het succes van online boodschappen: gemak, technologie, personalisering en duurzaamheid. Dat eerste is het belangrijkste criterium voor consumenten die kampen met tijdsgebrek: denk aan de opkomst van maaltijdboxen, abonnementsdiensten, snelle levering aan huis… Ook technologie vormt een factor van belang: innovaties als RFID, robotica en stembesturing verhogen de efficiëntie in de logistieke keten, wat ultrasnel bezorgen mogelijk maakt. Een derde trend is personalisering: door middel van digitaal drukwerk en QR-codes kunnen verpakkingen engagement creëren en de beleving vergroten, maar ook data verzamelen. Meer merkproducenten stappen daarom over naar een ‘direct to consumer’-model. Tot slot blijft duurzaamheid hoog op de agenda: consumenten willen weten of merken ‘het juiste doen’. De plasticproblematiek leeft, en iedereen streeft naar een beperking van secundaire verpakkingen en een toename van recyclage.

 

Data verbeteren de ervaring

Wat betekent dit voor de verpakkingswereld? Slimme technologieën zoals digitaal drukken maken het mogelijk om elke productverpakking van een unieke identificatiecode te voorzien. Deze codes genereren een grote hoeveelheid informatie: merken zullen in real time met de consument in gesprek kunnen gaan en hem informeren over de herkomst van grondstoffen, producteigenschappen en duurzaamheidskenmerken. De data leveren ook inzichten op waarmee merken en retailers aan de slag kunnen om de winkelervaring te verbeteren en verder te personaliseren voor de consument.

 

Daarnaast speelt het logistieke aspect: e-retailers hebben unieke identificatiecodes nodig die compatibel zijn met de robottechnologie in hun magazijnen en distributiekanalen. Dergelijke codes vormen zelfs de sleutel tot succes in e-commerce: ze maken het mogelijk om een complexe logistiek te beheren en de efficiëntie te verbeteren, waardoor realtime orderafhandeling dichterbij komt. Meer inzichten werden gebundeld in de Tetra Pak Index, waarvan we hieronder een samenvatting meegeven.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN