RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

SmartWithFood: Data en AI faciliteren bewuste voedingskeuzes

icon
Food2 oktober, 2018

SmartWithFood, een spin-off van Colruyt Group, bestaat uit een multidisciplinair team dat dankzij AI en ‘machine learning’ bewuste voedingskeuzes kan faciliteren. Wat dat concreet betekent, kan je leren op het RetailDetail Food Congress op donderdag 4 oktober.

 

Een gezin op vijf moet etiketten controleren

“Meten is weten en als we meten wat we eten, kunnen we allemaal beter en gezonder leven”, zegt het cliché. SmartWithFood is daarom een digitale bruggenbouwer tussen voeding en de consument, vat businessmanager Ignace De Nollin samen. Wat gestart is als een project van Colruyt Group om de beschikbare data over voedingsproducten duidelijker en transparanter met de consument te delen, werd een volwaardige dochteronderneming die het voor retailers en de consumenten internationaal makkelijker moet maken om de juiste producten, volgens ieders specifieke voedingswensen en -noden, eenvoudig in het winkelmandje te krijgen.

 

“Eén op vijf gezinnen moet het etiket lezen om te zien of een product of maaltijd binnen hun voedingsprofiel past, of dat nu gaat om allergenen, persoonlijke voorkeuren of levensstijlen. Maar mensen zien door de bomen het bos niet en kunnen de etiketten moeilijk begrijpen”, legt De Nollin uit: “Vanuit die problematiek willen we oplossingen bieden en de weg naar het winkelmandje vergemakkelijken door gemak en personalisatie.”

 

Datawetenschappers, diëtisten en een dokter

Algauw merkten ze dat veel digitale productinformatie noch volledig, noch gestructureerd was, waardoor SmartWithFood het geweer van schouder veranderde. Het team is zich eerst gaan concentreren op de data zelf, omdat die 100% correct moet zijn alvorens er andere applicaties op te bouwen. Daarom hebben ze een multidisciplinair team opgericht met naast datawetenschappers ook diëtisten en zelfs een dokter.

 

Zo is SmartWithFood geëvolueerd van een consumentenapp (die vandaag al gebruikt wordt door duizenden klanten van Colruyt Group) naar een heus ‘data science’-platform. De spin-off ontwikkelt nog andere datagerichte oplossingen, zoals een Voedingskompas voor winkelformule Bio-Planet, en stelt haar platform internationaal ter beschikking van andere retailers. 

 

Bepaalt je DNA morgen wat je eet?

Het SmartWithFood-platform kan op allerlei manieren helpen bewust te consumeren: zo kunnen filters inzake gezondheid, duurzaamheid, socio-economische factoren en de geografische herkomst van producten worden toegevoegd. De bedoeling is consumenten te ondersteunen om binnen hun specifieke productassortiment (aangepast aan hun voorkeuren en noden) te gaan zoeken. Zo kan je streekgebonden producten vinden, maar ook lactosevrije producten met een laag suiker gehalte én zonder kleurstoffen, legt Ignace De Nollin uit. “We volgen ook met interesse de bestaande projecten, die de mogelijkheden bekijken om via het DNA-profiel van mensen een aanbod helemaal op hun maat voor te stellen. Zo zetten DNAFit en OME concrete stappen op het gebied van hyperpersonalisatie ”

 

Inspireren en persoonlijk ondersteunen, daarmee wil SmartWihFood bewust helpen consumeren.  “Veel mensen vragen zich af: zijn we wel gezond bezig? Door de consument centraal te zetten en inzage te geven in eigen data, zien we een groter bewustzijn en een positieve impact op het  consumptiegedrag. We willen de mensen niet zeggen wat en hoe ze moeten consumeren, we willen hen de tools geven hier zelf bewust en naar eigen voorkeuren mee om te gaan. We hebben helemaal niet de intentie om een dokter of dietist te vervangen, wel willen we faciliteren met de juiste tools om de weg naar het juiste product te vinden.”

 

Voedingskompas voor Bio-Planet

Zo analyseert het Voedingskompas met jouw toestemming je aankoopgedrag en vergelijkt het dat met de voedingsdriehoek en met het koopgedrag van de gemiddelde andere deelnemer. Het platform geeft klanten zo gepersonaliseerd voedingsadvies: klanten die toestemming geven om hun aankoopgegevens te laten analyseren, krijgen wekelijks voedingsadvies op maat van hun gezin en kunnen zich laten begeleiden door een diëtist. Op die manier wil Bio-Planet haar klanten inzicht geven in hun eetgewoonten en helpen om bewustere voedingskeuzes te maken. 

 

Bio-Planet is de eerste supermarktketen in België die een dergelijke service gratis aanbiedt. De biosupermarkt start met een eerste groep klanten en zal de komende zes maanden 1.500 gezinnen begeleiden naar een evenwichtiger eetpatroon. “Hierbij willen we bijdragen tot een duurzame gedragsverandering”, aldus De Nollin.

 

Van het kookboek recht in het winkelmandje

In tussentijd maakt SmartWithFood alvast ook recepten ‘shoppable’. De Nollin: “De vraag wat we gaan eten vanavond is in Google nog steeds de meest gestelde als het over voeding gaat. Er circuleren daarom heel wat kookboeken en recepten, maar de weg van inspiratie naar het winkelmandje is lang. Onze ambitie is de complexiteit weghalen en recepten meteen ‘shoppable’ maken.”

 

Technologie maakt het vandaag mogelijk om echt gemak te brengen, meent de manager: “Vanuit de verschillende ’touchpoints’ maken we de weg naar een digitaal winkelmandje mogelijk. Dit is een echte win-win voor de consument (gemak, inspiratie en personalisatie) en de retailer (optimale conversie). Stel je voor dat je een foto neemt van je favoriete menu en dat dan onmiddellijk in je digitale boodschapmand zit, rekening houdend met je noden en voorkeuren?”

 

Ecosysteem uitbouwen – samen met anderen

De ultieme droom: consumenten bewust laten consumeren om zo gezonder te leven. Om dat te doen – en natuurlijk geld te verdienen – wil SmartWithFood  een sterk ecosysteem uitbouwen met verschillende oplossingen en partners.

 

En wat voor voeding kan, kan ook voor andere categorieën. Het is nog verre toekomstmuziek, maar het platform van SmartWithFood zou ook kunnen gebruikt worden voor andere sectoren. Ook daar gaat het om complexe producten met vele ingrediënten, en is het een zoektocht voor consumenten om het voor hen juiste product te vinden, hint De Nollin.

 

Meer over SmartWithFood kom je te weten op het RetailDetail Food Congress op woensdag 3 en donderdag 4 oktober. Laatste kans voor tickets! Klik snel hier voor meer informatie en reservaties.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN