RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten online beter af dan Amazon

icon
Food24 december, 2018

Supermarkten zijn succesvoller in onlineboodschappen dan Amazon: in de Verenigde Staten blijken klanten bij de reguliere supermarkten meer en grotere online bestellingen te plaatsen dan Amazon-shoppers.

 

Vaker en meer bij (web)supermarkten

Hoewel Amazon Amerikaans marktleider is in onlineboodschappen, bestellen klanten bij ‘klassieke’ supermarkten met e-commercemogelijkheden, zoals ‘click&collect’ of thuislevering, vaker online: Amazon-klanten bestellen gemiddeld 1,6 keer per maand, terwijl supermarktshoppers 1,9 keer per maand bestellen. 

 

Ook het gemiddelde winkelmandje is groter: 46 dollar per order bij Amazon ten opzichte van liefst 105 dollar bij de supermarkten. Zo besteden klanten die gebruikmaken van de bezorg- en ophaaldiensten van supermarkten uiteindelijk 200 dollar op maandelijkse basis in vergelijking met slechts 74 dollar bij Amazon, berekende adviesbureau Brick Meets Click.

 

Amazon nog lang geen echte onlinesupermarkt

Ook waren er dit jaar minder Amazon Prime-leden die minstens één keer per maand boodschappen doen op het platform dan vorig jaar, zo blijkt nog uit onderzoek van UBS. Consumenten blijken de dienst vooral te gebruiken om voorraden in te slaan van bulkgoederen, zoals flessenwater, snacks en koffiepads, maar Amazon staat nog ver af van zijn droom om volledige boodschappenmanden bij de consument thuis te bezorgen, analyseert Grocery Dive.

 

AmazonFresh heeft bovendien nog steeds moeite om te groeien: vorig jaar nog trok het de stekker uit de service in een groot aantal markten. De onlineretailer zou met fabrikanten ook naar manieren aan het zoeken zijn om het aantal kleine, niet-winstgevende bestellingen te verminderen, bijvoorbeeld door de verpakkingen groter te maken. De overname van Whole Foods moest nochtans het tegenovergestelde effect hebben en Amazon dichter bij de detailhandel brengen. 

 

Supermarkten die zowel levering als ophaling in de winkel aanbieden, mogen volgend jaar een groei tussen de 25% en 30% verwachten, meer dan de 15% verwachte groei voor de volledige onlinelevensmiddelenmarkt. Omnichannel-supermarkten hebben een streep voor omdat digitale betrokkenheid de klantloyaliteit blijkt te verdiepen en zo de omzet zowel online als in de winkels vergroot. Yael Cosset, chief digital officer van Kroger, merkte onlangs op dat kopers die gebruikmaken van de ophaal- en bezorgservice van het bedrijf uiteindelijk meer uitgeven in totaal.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN