Naar aanleiding de beursgang van The Magnum Ice Cream Company (TMICC) maandag, haalt topman Peter ter Kulve uit naar medeoprichter Ben Cohen van Ben & Jerry’s, die blijft aandringen op een verkoop: het wordt tijd dat hij het merk loslaat en overdraagt aan een nieuwe generatie.
Aanslepend conflict
De beursnotering van TMICC, de afgesplitste ijsjesdivisie van Unilever, is vanaf vandaag een feit. Daarmee komt er echter nog geen einde aan de al langer aanslepende discussies over de toekomst van het activistische ijsjesmerk Ben & Jerry’s. Oprichters Ben Cohen en Jerry Greenfield verkochten hun bedrijf in 2000 met garanties over een onafhankelijk bestuur dat de sociale missie van het merk bewaakt, maar zagen hun merk de afgelopen jaren steeds vaker het zwijgen opgelegd.
Greenfield stapte intussen op, maar Cohen blijft vechten voor een “bevrijding” van het ijsjesmerk en beloofde dat hij het TMICC lastig zal blijven maken zolang ze het merk niet willen verkopen. Een maand geleden escaleerde het conflict na een negatief rapport over bestuursvoorzitter Anuradha Mittal van Ben & Jerry’s, die niet langer zou voldoen aan de criteria om haar functie te vervullen.
“It’s just noise”
Voor CEO ter Kulve van TMICC is het welletjes geweest: het is tijd dat de oprichters – zeventigers intussen – het stokje overdragen aan een nieuwe generatie, zei hij aan Financial Times. “Hun toewijding aan het merk, aan de doelen, is enorm geweest, maar op een bepaald moment moet je het afstaan. We moeten verder.”
De topman maakt zich verder niet al teveel zorgen om het dossier, zegt hij aan het FD: “Verkopen we minder Ben & Jerry’s omdat het merk altijd in het nieuws is? Toen we het kochten was het bedrijf bijna failliet. Het is een heel romantische gedachte van Ben om het terug te kopen, maar het managementteam van Ben & Jerry’s ziet dat absoluut niet zitten. In Amerika is er misschien genoeg schaal om het als onafhankelijk bedrijf te runnen, maar in Europa zeker niet. Hoeveel mensen weten dat het merk een sociale missie heeft, en hoeveel mensen zien alleen de naam Ben & Jerry’s op hun ijsje? Ik maak me echt geen zorgen. It’s just noise.”


