RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Retailers missen opportuniteit van ramadan”

iconIn bleed28 augustus, 2014

Vastenperiode kan 30% extra omzet opleveren

Rachid Lamrabat: “Het hele ramadangebeuren duurt meer dan een maand. Je hebt eerst de voorbereidingen, dan de ramadan zelf en vervolgens drie dagen suikerfeest. Dat is een hele periode waarin je met een gericht aanbod kunt inspelen op specifieke behoeften van een grote bevolkingsgroep.”

 

“In de kledingsector wordt in de islamitische landen tijdens de ramadan een stijging van de omzet met 30% opgetekend. Hier gebeurt dat niet. Er gaat dus een gigantische markt verloren.”

 

Welke impact heeft religie op koopgedrag?

Lamrabat maakt deel uit van Trendwolves, een trendanalyse- en marketingbureau dat zich vooral op de jongerencultuur richt. Hij specialiseert zich in etnomarketing, waarin het vervullen van specifieke behoeften van mensen met een diverse komaf centraal staat.  

 

Lamrabat, zelf van Marokkaanse origine en moslim: “Ik heb gedurende vijf à zes jaar voor de Vlaamse overheid gewerkt op het thema van diversiteit en integratie. Wel, dat is niet gelukt. De diverse etnische groepen zijn naast mekaar blijven leven. Het antwoord op hun verzuchtingen moet uit de markt komen.”

 

“Marketing is rekening houden met de specifieke verlangens van de consument. Je moet daarbij oog hebben voor de diversiteit van de samenleving. Zijn afkomst – geografisch of levensbeschouwelijk – speelt daarin een rol. Grote groepen van mensen hebben op basis van hun religie specifieke interesses. Het komt erop aan te weten hoe die hun koopbehoeftes bepalen, zowel voor food als non-food.”

 

“En dan is de vraag wat retailers als Delhaize of Torfs daar tegenover kunnen zetten. Of: een Burger King die een aanbod heeft dat speciaal op moslims is afgestemd, heeft een groot potentieel. “In de praktijk zie je echter dat veel producten niet aangepast zijn voor grote groepen in de samenleving. Vaak wordt dus die producten aan te passen en ze vervolgens in de kijker te stellen.”

 

Europa telt 10% allochtonen

“Heel Europa kampt met hetzelfde gegeven: overal bestaat de bevolking uit 10% à 15% mensen van allochtone herkomst, waarvoor niet altijd een goed aanbod bestaat. Voor België alleen spreken we toch al van 600.000 moslims, al kunnen het er ook veel meer zijn. En hun aantal groeit aan. Verwacht wordt dat ze tegen 2030 met dubbel zo veel zullen zijn.”

 

“De Belgische retailers zouden ervan zich bewust moeten zijn dat ze hiervoor aandacht moeten hebben, willen ze hun markt beschermen of uitbreiden. In de modesector gaan allochtonen bijvoorbeeld makkelijker naar H&M en Zara, maar zullen ze JBC links laten liggen omdat ze daar hun keuze niet vinden.”

 

Al lijkt er toch iets te bewegen: zo lanceerde Lidl deze zomer een speciaal voedingsaanbod voor mensen die meededen aan de islamitische vasten. Het ging onder meer om halalpizza, halalfrikandellen, Turkse broden en couscous. Het aanbod bleef wel beperkt tot zeventig winkels met grote concentraties aan moslims zoals Brussel en Limburg.

 

Oop modegebied pakte het Amerikaanse modelabel DKNY dan weer uit met een specifieke ramadan-collectie. Het ging om een zomerse reeks broeken, rokken, jurken en blouses, die toch lichaamsbedekkend zijn.

 

Moslims gaan graag naar ‘eigen’ winkels, joden kiezen vaak ook voor winkels waar ze zekerheid hebben over het aanbod. Is het dan zinvol om beide zaken via hetzelfde enseigne te verkopen of focus je beter op een doelgroep? Lamrabat: “Je kunt beide zeker combineren. En voeg er gerust bio aan toe. Ik pleit voor universele vormen van retail.”

 

Ortel en Base geven het goede voorbeeld

Een voorbeeld van een goede aanpak van etnomarketing ziet Lamrabat in de telecomwereld. “Ortel werd in Nederland opgericht door een Turkse ondernemer, al is het intussen overgenomen door KPN. Het legt zich toe op prepaid mobiele telecommunicatie voor multiculturele gemeenschappen, waarvoor het een samenwerking heeft afgesloten met Base, een onderdeel van KPN. Wel, vandaag zitten 90% van de allochtonen bij KPN/Base. 80% belt via Ortel.”

 

Toch zijn er ook aanzienlijke belemmeringen in de uitrol van een succesvolle etnomarketing. Zo is het in België in beginsel niet toegelaten om de levensbeschouwing van consumenten op te tekenen. “Het is typisch Belgisch dat dit niet kan. Vroeger dacht ik ook ‘dat hoeven ze toch niet te weten’, nu kijk ik er anders tegenaan. Veel bedrijven hebben een grote goodwill naar diversiteit toe. Zo willen ze bijvoorbeeld bij een marktonderzoek expliciet dat er een aantal moslims in de steekproef moeten zitten. Maar dat is moeilijk als je dit niet mag vragen.”

 

Hoe bereik je dan de consumenten uit de niet-dominante levensbeschouwelijke groep? “De sociale media kunnen hier zeker een handje helpen. Zij zijn zeer populair bij de allochtone bevolking. De voorwaarde is wel dat de inhoud van de boodschap interessant moet zijn om te delen.”

 

Maak Rachid Lamrabat zelf mee

Lamrabat deelt zijn visie ook als gastspreker op de eerste RetailDay van RetailDetail op donderdag 25 september. Onder de noemer Retail Fast Forward worden dan ideeën uitgewisseld voor een duurzame rendabele groei van retailers. Wat hebben succesrijke verkopers gemeen? Wat kunnen we van hen leren?

 

Andere sprekers zijn onder andere Kris Hoet  (head of digital / change architect Duval Guillaume), Ward Van Duffe (VP Lego Europe), Philip Mountford  (CEO Hünkemoller), Marcus Spurell (SVP digital bij Delhaize Group) en professor Gino Van Ossel (docent aan Vlerick Business School). Klik hier om in te schrijven of voor meer informatie.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Vastenperiode kan 30% extra omzet opleveren Rachid Lamrabat: “Het hele ramadangebeuren duurt meer dan een maand. Je hebt eerst de voorbereidingen, dan de ramadan zelf en vervolgens drie dagen suikerfeest. Dat is een hele periode waarin je met een gericht aanbod kunt inspelen op specifieke behoeften van een grote bevolkingsgroep.”   “In de kledingsector wordt in de islamitische landen tijdens de ramadan een stijging van de omzet met 30% opgetekend. Hier gebeurt dat niet. Er gaat dus een gigantische markt verloren.”   Welke impact heeft religie op koopgedrag? Lamrabat maakt deel uit van Trendwolves, een trendanalyse- en marketingbureau dat zich...

Meer In bleed
Bekijk meer
  • iconIn bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • iconIn bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • iconAlgemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN