“E-commerce in voeding niet rendabel in ons land”

“E-commerce in voeding niet rendabel in ons land”

In België slaagt geen enkele distributeur erin om online geld te verdienen met de verkoop van voeding, en dat ongeacht het gekozen businessmodel. Dat blijkt uit een onderzoek van de Solvay Brussels School bij zes grote distributeurs.

Te lage volumes, te hoge kosten

Thuislevering, afhaalpunten in de winkels, drive-ins... Voor welke formule een distributeur ook opteert, er valt online geen geld te verdienen met de verkoop van voeding. Dat blijkt uit de eindverhandeling van Jill Roland, handelsingenieur aan de Solvay Brussels School, onder leiding van professor Claude Boffa. In samenwerking met de betrokken ketens - Carrefour, Delhaize, Colruyt, Match, Cora en Louis Delhaize (Wink) - hielden zij alle kosten tegen het licht: van de informatica over de tijd die het personeel aan elke bestelling besteedt tot de benodigde infrastructuur (diepvriezers, aparte kassa, eventuele extra rijstrook, betaalpalen enz.).

 

De verklaring ligt in de te lage volumes - amper 1% van de voeding wordt in ons land online gekocht (tegenover 6,5% voor de totale handel) - en de te hoge kosten, vooral dan qua personeel. "Elk effectief gepresteerd uur kost 25 tot 30 euro", zegt professor Boffa in zakenkrant L'Echo. "Maar bij deze formules doet de distributeur het werk van de klant. Een bestelling klaarmaken kan een half uur duren. Reken zelf: met de 5 of 6 euro bijdrage die de distributeurs vragen kan je onmogelijk deze service rendabel maken. Bij sommige ketens kost het personeel dat zich met de online bestelling bezighoudt, liefst zeven keer meer!"

 

Daar komt nog bij dat de meeste distributeurs de bijdrage in de kosten laten vallen vanaf een bepaald minimumbedrag, meestal 100 à 150 euro. Volgens het onderzoek gebeurt dat ook bij 70% van alle bestellingen. En 'last but not least' profiteren de distributeurs ook niet langer van de zogeheten impulsaankopen of last-minutebeslissingen, waartoe klanten die zelf hun winkelkarretje vullen zich wél laten verleiden.

 

Kwestie van imago en marktaandeel

Waarom de distributeurs die dienst dan toch blijven aanbieden? "Omwille van hun imago", zegt professor Boffa. "In een tijd waarin alles en iedereen het internet omarmt, kan je als grote speler niet achterblijven en je klanten in de kou laten staan. Al hopen sommigen ook dat ze er hun marktaandeel mee kunnen opdrijven in een verzadigde markt."

 

Om de online verkoop van voeding toch ietwat rendabel te maken, suggereert de studie drie pistes: de dienst aanbieden tegen reële kostprijs (al is dat, gezien de huidige concurrentiedruk op de prijzen, weinig realistisch), grotere volumes draaien (zodat de vaste kosten verhoudingsgewijs afnemen) en meer inzetten op producten die grotere winstmarges genereren of die bijvoorbeeld niet via het klassieke circuit te verkrijgen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top