“E-commerce in voeding niet rendabel in ons land”

“E-commerce in voeding niet rendabel in ons land”

In België slaagt geen enkele distributeur erin om online geld te verdienen met de verkoop van voeding, en dat ongeacht het gekozen businessmodel. Dat blijkt uit een onderzoek van de Solvay Brussels School bij zes grote distributeurs.

Te lage volumes, te hoge kosten

Thuislevering, afhaalpunten in de winkels, drive-ins... Voor welke formule een distributeur ook opteert, er valt online geen geld te verdienen met de verkoop van voeding. Dat blijkt uit de eindverhandeling van Jill Roland, handelsingenieur aan de Solvay Brussels School, onder leiding van professor Claude Boffa. In samenwerking met de betrokken ketens - Carrefour, Delhaize, Colruyt, Match, Cora en Louis Delhaize (Wink) - hielden zij alle kosten tegen het licht: van de informatica over de tijd die het personeel aan elke bestelling besteedt tot de benodigde infrastructuur (diepvriezers, aparte kassa, eventuele extra rijstrook, betaalpalen enz.).

 

De verklaring ligt in de te lage volumes - amper 1% van de voeding wordt in ons land online gekocht (tegenover 6,5% voor de totale handel) - en de te hoge kosten, vooral dan qua personeel. "Elk effectief gepresteerd uur kost 25 tot 30 euro", zegt professor Boffa in zakenkrant L'Echo. "Maar bij deze formules doet de distributeur het werk van de klant. Een bestelling klaarmaken kan een half uur duren. Reken zelf: met de 5 of 6 euro bijdrage die de distributeurs vragen kan je onmogelijk deze service rendabel maken. Bij sommige ketens kost het personeel dat zich met de online bestelling bezighoudt, liefst zeven keer meer!"

 

Daar komt nog bij dat de meeste distributeurs de bijdrage in de kosten laten vallen vanaf een bepaald minimumbedrag, meestal 100 à 150 euro. Volgens het onderzoek gebeurt dat ook bij 70% van alle bestellingen. En 'last but not least' profiteren de distributeurs ook niet langer van de zogeheten impulsaankopen of last-minutebeslissingen, waartoe klanten die zelf hun winkelkarretje vullen zich wél laten verleiden.

 

Kwestie van imago en marktaandeel

Waarom de distributeurs die dienst dan toch blijven aanbieden? "Omwille van hun imago", zegt professor Boffa. "In een tijd waarin alles en iedereen het internet omarmt, kan je als grote speler niet achterblijven en je klanten in de kou laten staan. Al hopen sommigen ook dat ze er hun marktaandeel mee kunnen opdrijven in een verzadigde markt."

 

Om de online verkoop van voeding toch ietwat rendabel te maken, suggereert de studie drie pistes: de dienst aanbieden tegen reële kostprijs (al is dat, gezien de huidige concurrentiedruk op de prijzen, weinig realistisch), grotere volumes draaien (zodat de vaste kosten verhoudingsgewijs afnemen) en meer inzetten op producten die grotere winstmarges genereren of die bijvoorbeeld niet via het klassieke circuit te verkrijgen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top