“E-commerce in voeding niet rendabel in ons land” | RetailDetail

“E-commerce in voeding niet rendabel in ons land”

“E-commerce in voeding niet rendabel in ons land”

In België slaagt geen enkele distributeur erin om online geld te verdienen met de verkoop van voeding, en dat ongeacht het gekozen businessmodel. Dat blijkt uit een onderzoek van de Solvay Brussels School bij zes grote distributeurs.

Te lage volumes, te hoge kosten

Thuislevering, afhaalpunten in de winkels, drive-ins... Voor welke formule een distributeur ook opteert, er valt online geen geld te verdienen met de verkoop van voeding. Dat blijkt uit de eindverhandeling van Jill Roland, handelsingenieur aan de Solvay Brussels School, onder leiding van professor Claude Boffa. In samenwerking met de betrokken ketens - Carrefour, Delhaize, Colruyt, Match, Cora en Louis Delhaize (Wink) - hielden zij alle kosten tegen het licht: van de informatica over de tijd die het personeel aan elke bestelling besteedt tot de benodigde infrastructuur (diepvriezers, aparte kassa, eventuele extra rijstrook, betaalpalen enz.).

 

De verklaring ligt in de te lage volumes - amper 1% van de voeding wordt in ons land online gekocht (tegenover 6,5% voor de totale handel) - en de te hoge kosten, vooral dan qua personeel. "Elk effectief gepresteerd uur kost 25 tot 30 euro", zegt professor Boffa in zakenkrant L'Echo. "Maar bij deze formules doet de distributeur het werk van de klant. Een bestelling klaarmaken kan een half uur duren. Reken zelf: met de 5 of 6 euro bijdrage die de distributeurs vragen kan je onmogelijk deze service rendabel maken. Bij sommige ketens kost het personeel dat zich met de online bestelling bezighoudt, liefst zeven keer meer!"

 

Daar komt nog bij dat de meeste distributeurs de bijdrage in de kosten laten vallen vanaf een bepaald minimumbedrag, meestal 100 à 150 euro. Volgens het onderzoek gebeurt dat ook bij 70% van alle bestellingen. En 'last but not least' profiteren de distributeurs ook niet langer van de zogeheten impulsaankopen of last-minutebeslissingen, waartoe klanten die zelf hun winkelkarretje vullen zich wél laten verleiden.

 

Kwestie van imago en marktaandeel

Waarom de distributeurs die dienst dan toch blijven aanbieden? "Omwille van hun imago", zegt professor Boffa. "In een tijd waarin alles en iedereen het internet omarmt, kan je als grote speler niet achterblijven en je klanten in de kou laten staan. Al hopen sommigen ook dat ze er hun marktaandeel mee kunnen opdrijven in een verzadigde markt."

 

Om de online verkoop van voeding toch ietwat rendabel te maken, suggereert de studie drie pistes: de dienst aanbieden tegen reële kostprijs (al is dat, gezien de huidige concurrentiedruk op de prijzen, weinig realistisch), grotere volumes draaien (zodat de vaste kosten verhoudingsgewijs afnemen) en meer inzetten op producten die grotere winstmarges genereren of die bijvoorbeeld niet via het klassieke circuit te verkrijgen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.