“En route” met vier pakjesroutes | RetailDetail

“En route” met vier pakjesroutes

“En route” met vier pakjesroutes

(publireportage) Wie online shoppen zegt, denkt aan pakjes… véél pakjes. Maar die moeten wel vlot op hun bestemming raken. Als enige leverancier in België pakt bpost uit met vier verschillende leveringsmethodes om 117.000 pakjes per dag te bezorgen.

73% van de Belgen verkiest thuislevering

Wie ziet hem niet graag komen, de vertrouwde postbode? Zo’n 73% van de Belgen verkiest z’n pakjes gewoon thuis te ontvangen. “Sinds de komst van het e-shoppen is mijn vak er alleen maar mooier op geworden”, knipoogt een van de bpost-postbodes.

 

“Tijdens mijn dagelijkse rondes speel ik altijd een beetje voor Sinterklaas: de pakjes van Zalando, Coolblue en andere webwinkels zijn niet aan te slepen. Of je die pakjes nu thuis wil ontvangen of op je werk, wij staan trouw op post aan elke deur. En als je niet thuis bent, komen we op aanvraag gewoon terug. Gratis.” Een service die staat als een huis, zeker nu bpost ook op zaterdag vanaf 9u pakjes levert.

 

Grootste netwerk afhaalpunten van België

Naast zijn 10.000 lokale postbodes doet bpost ook beroep op 1.250 afhaalpunten, met stip het grootste netwerk van België. Op minder dan 5 kilometer van elke Belgische woning kan je wel een afhaalpunt vinden. Het gaat om postkantoren, maar ook om supermarkten (Delhaize, Louis Delhaize, Spar, …), krantenwinkels (Press Shop-Relay), tankstations (Total, Octa+, Q8, …) en andere drukbezochte plaatsen.

 

“Mensen vinden het erg handig dat ze bij ons hun pakjes kunnen ophalen”, getuigt een verkoper in een Total-tankstation. “Vaak springen ze even binnen voor of na het werk. In de week is ons station geopend tot ’s avonds laat en ook op zondag doen we de deuren open. Ja, de dankbaarheid van de klanten is vaak groot. Zeker van de vrouwen die online schoenen hebben gekocht.”

 

Levering in pakjesautomaten of op het winkelpunt

Bekruipt een webshopper plots de drang om in het holst van de nacht zijn pakje af te halen? Ook dat kan. Het bedrijf heeft nu al 135 pakjesautomaten geplaatst op A-locaties zoals stations, winkelcentra of grote parkings. “Die onbemande automaten zijn 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 beschikbaar. Een unicum voor ons land”, vertelt Olivier Sepulchre, Marketing Director Parcels bij bpost.

 

Elke klant krijgt gratis een sms of e-mail zodra zijn pakje in de automaat ligt. Hij hoeft alleen zijn QR-code te scannen of de 6-cijferige leveringscode in te tikken op het scherm, en het postvak met zijn pakje opent zich automatisch.

 

Tot slot zijn er nog de fysieke winkelpunten van de webhandelaars zelf. Uit onderzoek blijkt dat de helft van alle onlineshoppers al eens een online bestelling ophaalde in een winkelpunt van de webshop. Ook webhandelaars die de online bestelde pakjes moeilijk in een eigen fysieke winkelpunt krijgen, kan bpost helpen.

 

“En weet je wat het mooie is? Zo’n 30% van mijn klanten doet nog een extra aankoop als ze hun levering komen ophalen”, glundert een uitbaatster van een speelgoedwinkel. “Door mijn klanten online een complete leveringsservice aan te bieden, levert me dat ook offline centen op.”

 

Benieuwd naar bovenstaande leveringsmethodes? Steek dan je licht op bij de Shipping Manager van bpost. Met deze gratis tool kan de webhandelaar alle leveringsmethodes snel en eenvoudig integreren in zijn webshop.
Laat er je emailadres achter en bpost stuurt je vrijblijvend de elektronische versie van zijn brochure rond leveringsmethodes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.