“HAL investeerde ongeveer 140 miljoen euro in Coolblue”

“HAL investeerde ongeveer 140 miljoen euro in Coolblue”

Toen enkele dagen geleden Coolblue bekendmaakte dat HAL een aandeel van 20% in Coolblue nam, werd niet gezegd hoeveel HAL betaalde. Uit verschillende berekeningen kan wel een geschat bedrag worden opgemaakt.

Waarde ongeveer 700 miljoen euro

De investering van HAL is afhankelijk van de waarde van Coolblue, maar die is niet zo eenvoudig te bepalen. Toch deed het FD een poging daartoe. Een eerste manier om die waardebepaling te maken, is op basis van de nettowinst: bij beursgenoteerde webwinkels als Amazon en Zalando betalen aandeelhouders ongeveer 77,5 keer de verwachte nettowinst in 2016. Voor Coolbue is geen winstverwachting gekend, maar uitgaande van een omzet van 700 miljoen euro voor 2016 zou de winst rond 12,5 miljoen euro uitkomen, wat de waarde van Coolblue op 977 miljoen euro zou brengen.

 

Wordt echter het brutobedrijfsresultaat of de ebitda genomen als punt om de waarde van Coolblue te berekenen, dan is Coolblue ongeveer 525 miljoen euro waard: 25 keer de geschatte ebitda van 21 miljoen euro. Ook bij andere bedrijven als Amazon is de waarde ongeveer gelijk aan 25 keer de ebitda.

 

Tot slot kan er ook gekeken worden naar contant gemaakte toekomstige vrije kasstromen. Volgens schattingen van het FD moeten die een waarde hebben die ergens tussen 500 miljoen en 750 miljoen euro ligt.

 

Het gemiddelde van die drie verschillende rekenmethodes is gelijk aan ongeveer één keer de omzet van Coolblue. Daaruit kan de conclusie getrokken worden dat HAL ongeveer 140 miljoen euro moest neertellen voor een aandeel van 20 procent in Coolblue.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Brouwer Delirium Tremens blijft investeren

11/01/2018

Brouwerij Huyghe, het bedrijf achter het speciaalbier Delirium Tremens, gaat meer dan twintig miljoen euro investeren, onder andere in export naar nieuwe landen. Het bier is al te vinden in China, maar nu mikt Huyghe ook op Afrika en India.

Essentiel zoekt extra geld voor expansie

10/01/2018

Het Antwerpse modemerk Essentiel is op zoek naar extra centen, waarmee het voornamelijk de internationale expansie wil financieren. Tot nu toe werd steevast eigen geld gebruikt om te blijven groeien.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top