“HAL investeerde ongeveer 140 miljoen euro in Coolblue”

“HAL investeerde ongeveer 140 miljoen euro in Coolblue”

Toen enkele dagen geleden Coolblue bekendmaakte dat HAL een aandeel van 20% in Coolblue nam, werd niet gezegd hoeveel HAL betaalde. Uit verschillende berekeningen kan wel een geschat bedrag worden opgemaakt.

Waarde ongeveer 700 miljoen euro

De investering van HAL is afhankelijk van de waarde van Coolblue, maar die is niet zo eenvoudig te bepalen. Toch deed het FD een poging daartoe. Een eerste manier om die waardebepaling te maken, is op basis van de nettowinst: bij beursgenoteerde webwinkels als Amazon en Zalando betalen aandeelhouders ongeveer 77,5 keer de verwachte nettowinst in 2016. Voor Coolbue is geen winstverwachting gekend, maar uitgaande van een omzet van 700 miljoen euro voor 2016 zou de winst rond 12,5 miljoen euro uitkomen, wat de waarde van Coolblue op 977 miljoen euro zou brengen.

 

Wordt echter het brutobedrijfsresultaat of de ebitda genomen als punt om de waarde van Coolblue te berekenen, dan is Coolblue ongeveer 525 miljoen euro waard: 25 keer de geschatte ebitda van 21 miljoen euro. Ook bij andere bedrijven als Amazon is de waarde ongeveer gelijk aan 25 keer de ebitda.

 

Tot slot kan er ook gekeken worden naar contant gemaakte toekomstige vrije kasstromen. Volgens schattingen van het FD moeten die een waarde hebben die ergens tussen 500 miljoen en 750 miljoen euro ligt.

 

Het gemiddelde van die drie verschillende rekenmethodes is gelijk aan ongeveer één keer de omzet van Coolblue. Daaruit kan de conclusie getrokken worden dat HAL ongeveer 140 miljoen euro moest neertellen voor een aandeel van 20 procent in Coolblue.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Hoe e-commerce de concurrentie in doe-het-zelf aanwakkert

02/11/2017

De grote doe-het-zelfketens concurreren online met een steeds ruimer assortiment. De impact van pure players blijft voorlopig eerder beperkt, maar het speelveld wijzigt toch. Welke impact verwachten de retailers?

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Back to top