72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch | RetailDetail

72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch

72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch

Het zijn zware tijden voor Michael Jeffries, de topman van modegroep Abercrombie & Fitch. Hij verdiende vorig jaar bijna driekwart minder dan in 2012, als gevolg van alwéér een scherpe winstdaling die het ooit zo hippe concern moest slikken.

'Slechts' 2,24 miljoen dollar

Niet dat de 69-jarige Jeffries er ook maar één boterham minder voor zal moeten eten, want hij verdiende vorig jaar nog altijd een slordige 2,24 miljoen dollar – ruwweg 1,6 miljoen euro. Maar in vergelijking met 2012, toen hij omgerekend nog 5,95 miljoen euro opstreek, en al zeker in vergelijking met 2011, toen het om liefst 35,06 miljoen euro ging, scheelt dat toch meer dan een slok op een borrel.

 

Die fikse daling is allemaal een gevolg van de moeilijke periode die het Amerikaanse concern uit New Albany nu al een tijdje doormaakt. Zowel Abercrombie & Fitch als zustermerk Hollister zijn lang niet meer zo hip als vroeger en het bedrijf zag in zijn recentste boekjaar (afgesloten op 1 februari) de winst met liefst 77% dalen.

 

Geen voorzitter meer

Jeffries, die in 1992 de touwtjes in handen kreeg bij A&F en vier jaar later ook voorzitter werd, wordt door vriend en vijand beschouwd als de architect van de wereldwijde doorbrak van Abercrombie en Hollister. De laatste jaren slaagt hij er echter maar niet in een afdoend antwoord te vinden op de concurrentie van onder meer Forever 21 en andere fastfashionspelers.

 

In een poging het tij te keren en de groeiende ontevredenheid bij kritische aandeelhouder Engaged Capital LLC te sussen, moest Jeffries begin dit jaar zijn zitje als voorzitter afstaan aan Arthur Martinez, een gewezen CEO van warenhuisketen Sears. Er werden toen ook nog vier onafhankelijke bestuurders aangesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.