72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch | RetailDetail

72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch

72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch

Het zijn zware tijden voor Michael Jeffries, de topman van modegroep Abercrombie & Fitch. Hij verdiende vorig jaar bijna driekwart minder dan in 2012, als gevolg van alwéér een scherpe winstdaling die het ooit zo hippe concern moest slikken.

'Slechts' 2,24 miljoen dollar

Niet dat de 69-jarige Jeffries er ook maar één boterham minder voor zal moeten eten, want hij verdiende vorig jaar nog altijd een slordige 2,24 miljoen dollar – ruwweg 1,6 miljoen euro. Maar in vergelijking met 2012, toen hij omgerekend nog 5,95 miljoen euro opstreek, en al zeker in vergelijking met 2011, toen het om liefst 35,06 miljoen euro ging, scheelt dat toch meer dan een slok op een borrel.

 

Die fikse daling is allemaal een gevolg van de moeilijke periode die het Amerikaanse concern uit New Albany nu al een tijdje doormaakt. Zowel Abercrombie & Fitch als zustermerk Hollister zijn lang niet meer zo hip als vroeger en het bedrijf zag in zijn recentste boekjaar (afgesloten op 1 februari) de winst met liefst 77% dalen.

 

Geen voorzitter meer

Jeffries, die in 1992 de touwtjes in handen kreeg bij A&F en vier jaar later ook voorzitter werd, wordt door vriend en vijand beschouwd als de architect van de wereldwijde doorbrak van Abercrombie en Hollister. De laatste jaren slaagt hij er echter maar niet in een afdoend antwoord te vinden op de concurrentie van onder meer Forever 21 en andere fastfashionspelers.

 

In een poging het tij te keren en de groeiende ontevredenheid bij kritische aandeelhouder Engaged Capital LLC te sussen, moest Jeffries begin dit jaar zijn zitje als voorzitter afstaan aan Arthur Martinez, een gewezen CEO van warenhuisketen Sears. Er werden toen ook nog vier onafhankelijke bestuurders aangesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.