72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch | RetailDetail

72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch

72% minder loon voor CEO Abercrombie & Fitch

Het zijn zware tijden voor Michael Jeffries, de topman van modegroep Abercrombie & Fitch. Hij verdiende vorig jaar bijna driekwart minder dan in 2012, als gevolg van alwéér een scherpe winstdaling die het ooit zo hippe concern moest slikken.

'Slechts' 2,24 miljoen dollar

Niet dat de 69-jarige Jeffries er ook maar één boterham minder voor zal moeten eten, want hij verdiende vorig jaar nog altijd een slordige 2,24 miljoen dollar – ruwweg 1,6 miljoen euro. Maar in vergelijking met 2012, toen hij omgerekend nog 5,95 miljoen euro opstreek, en al zeker in vergelijking met 2011, toen het om liefst 35,06 miljoen euro ging, scheelt dat toch meer dan een slok op een borrel.

 

Die fikse daling is allemaal een gevolg van de moeilijke periode die het Amerikaanse concern uit New Albany nu al een tijdje doormaakt. Zowel Abercrombie & Fitch als zustermerk Hollister zijn lang niet meer zo hip als vroeger en het bedrijf zag in zijn recentste boekjaar (afgesloten op 1 februari) de winst met liefst 77% dalen.

 

Geen voorzitter meer

Jeffries, die in 1992 de touwtjes in handen kreeg bij A&F en vier jaar later ook voorzitter werd, wordt door vriend en vijand beschouwd als de architect van de wereldwijde doorbrak van Abercrombie en Hollister. De laatste jaren slaagt hij er echter maar niet in een afdoend antwoord te vinden op de concurrentie van onder meer Forever 21 en andere fastfashionspelers.

 

In een poging het tij te keren en de groeiende ontevredenheid bij kritische aandeelhouder Engaged Capital LLC te sussen, moest Jeffries begin dit jaar zijn zitje als voorzitter afstaan aan Arthur Martinez, een gewezen CEO van warenhuisketen Sears. Er werden toen ook nog vier onafhankelijke bestuurders aangesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top