Dieter Penninckx (FNG Group) over willen, denken en vooral doen

Dieter Penninckx (FNG Group) over willen, denken en vooral doen

“Iets heel hard willen, daar heel goed over nadenken en er vervolgens vooral heel hard aan werken”: die omschrijving van wat 'ondernemen' is komt van zijn vrouw Anja Maes, maar Dieter Penninckx maakt deze quote graag ook tot de zijne.

Een verhaal van tien jaar groei

Het komt erop aan te durven, aldus Penninckx. “Dat ligt anders als je net van de schoolbanken komt en je alles wil inzetten dan vandaag wanneer je niet alleen de verantwoordelijkheid tegenover je eigen gezin draagt, maar ook die voor 900 medewerkers. In absolute grootheden zullen we nu grotere risico’s nemen, maar in relatieve termen zullen die veel beperkter zijn.”

 

Vandaag leidt Penninckx modegroep FNG samen met zijn vrouw en Manu Bracke: wat 2003 startte met een idee om een eigen zaak uit te bouwen, is amper tien jaar later al uitgegroeid tot een groep met 900 werknemers en een omzet van 130 miljoen euro. Die wordt behaald met de damesmerken CKS, Van Hassels, Expresso, Baker Bridge en Claudia Sträter en de kindermerken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en Baker Bridge.

 

Steunen op een gedeeld leiderschap

“Gelukkig kan ik steunen op een gedeeld leiderschap. Anja, Manu en ikzelf vullen elkaar aan. Dat was zo in de beginfase en dat is vandaag nog steeds zo. Bovendien is dat niet alleen zo in de dagelijkse werking, maar ook op strategisch vlak", zegt Penninckx.

 

“Daarom hebben we ook in onze raad van bestuur die verscheidenheid. Met Eric Verbaere hebben we een specialist in corporate finance aan boord, Emiel Lathouwers is een rasondernemer uit de retailsector, Gino Van Ossel is de marketinggoeroe voor retail en nu hebben we ook econoom Geert Noels erbij. Ik geloof dat we elkaar kunnen versterken op domeinen waarop we zelf minder sterk staan.”

 

Volgens Penninckx biedt die verscheidenheid ook een rijker klankbord. "Openheid en respect voor andere meningen en kritiek is een sleutel naar succes. Je leert het meest door je als leider een beetje nederig op te stellen, want niemand heeft alle wijsheid in pacht”, aldus de topman van FNG.

 

 

Penninckx brengt het verhaal van tien jaar groei op het tweede RetailDetail Fashion Congress, dat op 12 juni plaatsvindt en waarop ook de 'Belgian Fashion Personality of the Year'-award zal worden uitgereikt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top