Dieter Penninckx (FNG Group) over willen, denken en vooral doen

Dieter Penninckx (FNG Group) over willen, denken en vooral doen

“Iets heel hard willen, daar heel goed over nadenken en er vervolgens vooral heel hard aan werken”: die omschrijving van wat 'ondernemen' is komt van zijn vrouw Anja Maes, maar Dieter Penninckx maakt deze quote graag ook tot de zijne.

Een verhaal van tien jaar groei

Het komt erop aan te durven, aldus Penninckx. “Dat ligt anders als je net van de schoolbanken komt en je alles wil inzetten dan vandaag wanneer je niet alleen de verantwoordelijkheid tegenover je eigen gezin draagt, maar ook die voor 900 medewerkers. In absolute grootheden zullen we nu grotere risico’s nemen, maar in relatieve termen zullen die veel beperkter zijn.”

 

Vandaag leidt Penninckx modegroep FNG samen met zijn vrouw en Manu Bracke: wat 2003 startte met een idee om een eigen zaak uit te bouwen, is amper tien jaar later al uitgegroeid tot een groep met 900 werknemers en een omzet van 130 miljoen euro. Die wordt behaald met de damesmerken CKS, Van Hassels, Expresso, Baker Bridge en Claudia Sträter en de kindermerken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en Baker Bridge.

 

Steunen op een gedeeld leiderschap

“Gelukkig kan ik steunen op een gedeeld leiderschap. Anja, Manu en ikzelf vullen elkaar aan. Dat was zo in de beginfase en dat is vandaag nog steeds zo. Bovendien is dat niet alleen zo in de dagelijkse werking, maar ook op strategisch vlak", zegt Penninckx.

 

“Daarom hebben we ook in onze raad van bestuur die verscheidenheid. Met Eric Verbaere hebben we een specialist in corporate finance aan boord, Emiel Lathouwers is een rasondernemer uit de retailsector, Gino Van Ossel is de marketinggoeroe voor retail en nu hebben we ook econoom Geert Noels erbij. Ik geloof dat we elkaar kunnen versterken op domeinen waarop we zelf minder sterk staan.”

 

Volgens Penninckx biedt die verscheidenheid ook een rijker klankbord. "Openheid en respect voor andere meningen en kritiek is een sleutel naar succes. Je leert het meest door je als leider een beetje nederig op te stellen, want niemand heeft alle wijsheid in pacht”, aldus de topman van FNG.

 

 

Penninckx brengt het verhaal van tien jaar groei op het tweede RetailDetail Fashion Congress, dat op 12 juni plaatsvindt en waarop ook de 'Belgian Fashion Personality of the Year'-award zal worden uitgereikt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top