Dieter Penninckx (FNG Group) over willen, denken en vooral doen | RetailDetail

Dieter Penninckx (FNG Group) over willen, denken en vooral doen

Dieter Penninckx (FNG Group) over willen, denken en vooral doen

“Iets heel hard willen, daar heel goed over nadenken en er vervolgens vooral heel hard aan werken”: die omschrijving van wat 'ondernemen' is komt van zijn vrouw Anja Maes, maar Dieter Penninckx maakt deze quote graag ook tot de zijne.

Een verhaal van tien jaar groei

Het komt erop aan te durven, aldus Penninckx. “Dat ligt anders als je net van de schoolbanken komt en je alles wil inzetten dan vandaag wanneer je niet alleen de verantwoordelijkheid tegenover je eigen gezin draagt, maar ook die voor 900 medewerkers. In absolute grootheden zullen we nu grotere risico’s nemen, maar in relatieve termen zullen die veel beperkter zijn.”

 

Vandaag leidt Penninckx modegroep FNG samen met zijn vrouw en Manu Bracke: wat 2003 startte met een idee om een eigen zaak uit te bouwen, is amper tien jaar later al uitgegroeid tot een groep met 900 werknemers en een omzet van 130 miljoen euro. Die wordt behaald met de damesmerken CKS, Van Hassels, Expresso, Baker Bridge en Claudia Sträter en de kindermerken Fred & Ginger, Van Hassels, CKS en Baker Bridge.

 

Steunen op een gedeeld leiderschap

“Gelukkig kan ik steunen op een gedeeld leiderschap. Anja, Manu en ikzelf vullen elkaar aan. Dat was zo in de beginfase en dat is vandaag nog steeds zo. Bovendien is dat niet alleen zo in de dagelijkse werking, maar ook op strategisch vlak", zegt Penninckx.

 

“Daarom hebben we ook in onze raad van bestuur die verscheidenheid. Met Eric Verbaere hebben we een specialist in corporate finance aan boord, Emiel Lathouwers is een rasondernemer uit de retailsector, Gino Van Ossel is de marketinggoeroe voor retail en nu hebben we ook econoom Geert Noels erbij. Ik geloof dat we elkaar kunnen versterken op domeinen waarop we zelf minder sterk staan.”

 

Volgens Penninckx biedt die verscheidenheid ook een rijker klankbord. "Openheid en respect voor andere meningen en kritiek is een sleutel naar succes. Je leert het meest door je als leider een beetje nederig op te stellen, want niemand heeft alle wijsheid in pacht”, aldus de topman van FNG.

 

 

Penninckx brengt het verhaal van tien jaar groei op het tweede RetailDetail Fashion Congress, dat op 12 juni plaatsvindt en waarop ook de 'Belgian Fashion Personality of the Year'-award zal worden uitgereikt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.