RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AlibabaL'OréalLVMHMarks & SpencerTommy Hilfiger
  • Onderwerpen DigitaliseringE-commerce
  • Geografie ChinaVerenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom zowel Marks & Spencer als Alibaba voor virtuele influencers gaan

icon
Algemeen28 oktober, 2022

Wat hebben de oer-Britse warenhuisketen Marks & Spencer en de Chinese e-commercereus Alibaba gemeen? Ze hebben allebei een eigen virtuele influencer. De computergegenereerde influencers zijn de perfecte uithangborden voor de merken, want letterlijk kneedbaar.

Sneller en flexibeler

Marks & Spencer heeft er een nieuw uithangbord bij op Instagram: Mira is 32, werkt bij het M&S Support Centre als Digital Designer en vervoegt het 13-koppige Insiders-team van de Britse warenhuisketen. M&S Insiders zijn medewerkers van de retailer die via sociale media stijlinspiratie en productvondsten delen met hun volgers. Het 13-koppige team is overigens een succes, want gemiddeld is er 30% meer respons op content van de ‘insiders’ dan van externe influencers.

Alleen zal een teammeeting met Mira moeilijk worden, want Mira bestaat helemaal niet. Ze is een digitaal personage ontwikkeld met behulp van een combinatie van fotografie, geavanceerde CGI en computer vision, zo bericht The Industry.

Dankzij de introductie van een virtueel personage kan M&S naar eigen zeggen sneller reageren op wat ‘trending’ is op Instagram en flexibel zijn met hoe en wanneer content wordt vastgelegd. Ook zou de virtuele influencer aansluiting geven bij jongere consumenten, die geïnteresseerd zijn in dergelijke technologische nieuwigheden.

Virtuele events en catwalkshows

Virtuele influencers worden inderdaad snel populair bij jonge consumenten, een trend die uit het Oosten komt overgewaaid. Tijdens het Singles’ Day – of 11.11 – shoppingfestival in China zet ook Alibaba in op de digitale marketinggezichten. Dit jaar zullen de virtuele influencers Ayayi en Noah alomtegenwoordig zijn tijdens de koopjestweedaagse: ze zullen virtuele modeshows lopen, livestreams voeren en online events hosten. “Weer een nieuw hoofdstuk in de online winkelervaring van jonge consumenten”, aldus Alibaba.

Ayayi is vorig jaar in mei van start gegaan als de eerste virtuele influencer van China. Sindsdien werkten onder andere Louis Vuitton, L’Oréal, Prada en Tiffany & Co met haar samen. Ayayi heeft meer dan 1 miljoen volgers op sociale media en is tijdens het 11.11-festival dit jaar het gezicht van elektronicafabrikant Haier.

De perfecte (rol)modellen

Omdat Chinese overheid de technologie- en entertainmentsector de laatste tijd hard aanpakt, nemen steeds meer merken in China hun toevlucht tot digitale influencers. Ze passen ook binnen de evoluties richting de metaverse en zijn natuurlijk dé perfecte (rol)modellen, want letterlijk op maat gemaakt en kneedbaar.

Inmiddels heeft L’Oréal ook een eigen Frans-Chinese virtuele influencer, Mr.Ou, en lanceerde Alibaba zelfde Noah. De knappe, donkerharige jongeman is ontwikkeld aan de hand van een enquête op socialemediaplatform Weibo. “Ruim 21.000 mensen gaven hun mening over wat voor iemand Noah moest zijn, waar hij goed in is en hoe hij eruit ziet”, legt Alibaba uit.

Cross-overs naar de fysieke wereld

Virtuele influencers vinden inmiddels hun weg naar de “echte wereld”. Vorige maand kletste Noah bijvoorbeeld een uur lang met kijkers tijdens een livestream van Amerikaans modemerk Tommy Hilfiger. Het was de eerste keer dat een virtueel personage zijn opwachting maakte in een livestream met echte mensen.

Hoewel er “behoorlijk wat technische uitdagingen” bij kwamen kijken – de gezichtsuitdrukkingen en bewegingen er zo levensecht mogelijk uit laten zien was lastig – bekeken 670.000 mensen de uitzending. De bruto-omzet die Alibaba uit de livestreams haalde was vier keer zo hoog als op een gewone dag. In het Westen was de kus tussen Bella Hadid en virtuele influencer Lil Miquela in een reclamespot van Calvin Klein zo’n iconisch moment waarop werelden elkaar kruisten.

In de toekomst zullen merken wellicht steeds vaker virtuele influencers inzetten. Op 9 november zijn Ayayi en Noah alvast aanwezig bij een metaverse-tentoonstelling van Alimama, de tak voor digitale marketing van Alibaba, waar ze virtuele kleding en accessoires zullen showen. En de virtuele familie van Alibaba blijft groeien. Dit jaar zijn er al drie influencers bijgekomen: de blauwharige Alpha, roodharige Muse en Panda girl.

Vandaag zijn al meer dan 200 virtuele influencers actief. Meer weten over de groeiende marketinghype? Lees er alles over in het nieuwe boek The Future of Shopping, genomineerd voor de PIM Marketing Literature Prize 2022.

Klik hier voor meer info over The Future of Shopping.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Marks & Spencer en Alibaba hebben allebei een eigen virtuele influencer. De computergegenereerde influencers zijn de perfecte uithangborden voor de merken, want letterlijk kneedbaar.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    12 miljoen aan investeringen in de pijplijn voor jarig Les Grands Prés

    Grote overdekte winkelcentra behoren tot de winnaars in de retailsector na de pandemie. Dat geldt zeker voor Les Grands Prés in Bergen, dat zijn twintigste verjaardag viert. Uitbreiding staat niet op de planning, verduurzamen wel.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Belg retourneert één op zeven onlinepakketjes

    In België sturen consumenten 15% van hun online gekochte producten terug. Het zijn vooral mannen die retourneren, al zendt bijna de helft van alle onlineshoppers weleens iets terug.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN