Primark keert 9 miljoen dollar uit voor Bengaalse textielarbeiders

Primark keert 9 miljoen dollar uit voor Bengaalse textielarbeiders

Bijna een jaar na de instorting van een textielfabriek in Bangladesh waarbij meer dan 1.100 mensen om het leven kwamen, begint kledingbedrijf Primark met het uitbetalen van 9 miljoen dollar schadevergoeding aan de slachtoffers.

580 arbeiders en hun familie

De bijna 6,5 miljoen euro, is bestemd voor (de familie van) 580 arbeiders die op het moment van de ramp werkten voor New Wave Bottoms. Die toeleverancier van Primark had een atelier op de tweede verdieping van het acht etages tellende Rana Plaza gebouw.

 

"Binnen de week na de ramp verbond Primark er zich toe om de arbeiders van zijn toeleverancier New Wave Bottoms zo snel mogelijk te vergoeden. Sindsdien hebben we alles in het werk gesteld om de betalingen rond te krijgen. Enkele weken voor de eerste verjaardag van de Rana Plaza-ramp zijn we vastbesloten om onze verantwoordelijkheid voor de arbeiders in onze toevoerketen op te nemen", laat Primark weten.

 

Steunfonds zoekt nog veel geld

Daarnaast stort Primark ook nog eens 1 miljoen dollar in het Rana Plaza Donors Trust Fund, een steunfonds voor alle slachtoffers van de ramp. Dat bedrag komt boven op de 2 miljoen dollar die Primark eerder al stortte. Alles samen zal de confectieketen dus zo'n 12 miljoen dollar aan schadevergoeding en slachtofferhulp uitbetalen.

 

De hoop groeit dat het voorbeeld van Primark andere spelers zal aanzetten om eindelijk ook hun beloofde bijdrage te storten in dat steunfonds. Dat wordt door de Internationale ArbeidsOrganisatie (IAO) van de Verenigde Naties gecoördineerd en moet 40 miljoen dollar bij elkaar zien te brengen.

 

Primark is pas het achtste merk dat zijn bijdrage aan het steunfonds bekend heeft gemaakt. Eerder deden ook al Bonmarché, El Corte Inglés, Inditex, Mango, Mascot, Premier Clothing en Loblaw een schenking, maar die bijdragen zouden nog geen kwart van het beoogde totaal bedragen.

 

C&A heeft naar eigen zeggen ook een half miljoen dollar geschonken, terwijl ook het Duitse KiK en het Poolse Cropp een (onbekend) bedrag zouden hebben geschonken. Daar is op de website van de IAO echter (nog) geen spoor van te bekennen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top