Superdry heeft sterk jaar achter de rug

Superdry heeft sterk jaar achter de rug

Supergroup, het moederbedrijf van Superdry, heeft een sterk boekjaar 2013-2014 achter de rug. Toch kende het Britse bedrijf een moeilijker laatste kwartaal, waarbij de verkoop op vergelijkbare basis daalde.

Minder goed laatste kwartaal

Supergroup genereerde in zijn boekjaar 2013-2014 een omzet van 431 miljoen pond, of omgerekend 520 miljoen euro. Dat is bijna een vijfde meer dan in het boekjaar 2012-2013. De omzet in de eigen winkels steeg met 17,7% tot 285,4 miljoen pond, de groothandelsverkoop ging er 23,5% op vooruit tot 145,6 miljoen pond.

 

Alleen het laatste kwartaal (tot 26 april) zet een domper op de feestvreugde: de omzet klokte 3,1% lager af dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Al is de verklaring gekend: Pasen viel dit jaar wat later en vorig jaar verkocht Superdry een groot deel van zijn stock met korting op eBay.

 

516 Superdry Stores

"We hebben het voorbije jaar een knappe prestatie geleverd en tegelijk een vlotte overgang gerealiseerd naar ons nieuwe distributiecentrum en nieuw merchandisingmanagementsysteem", zegt een tevreden CEO Julian Dunkerton.

 

"De reactie op onze collectie herfst/winter 2014/2015 is bemoedigend en bezorgt ons, samen met flink wat nieuwe winkels in de pijplijn (met name op het Europese vasteland), een goede startpositie voor het komende boekjaar. De sterkte van het Superdry-merk en de investering in onze teams versterken mijn vertrouwen dat we onze groeistrategie zullen waarmaken."

 

Supergroup opende zijn eerste Superdry Store in 2004. Sindsdien zijn er al 516 operationeel, het gros in franchise of concessie.

Tags: