Veritas ambieert buitenlandse groei met partner

Veritas ambieert buitenlandse groei met partner

Veritas is klaar om naar een nieuwe versnelling te schakelen: de keten plant Europese expansie en zoekt een partner om die verdere groei mee te ondersteunen. Het familiebedrijf opent zo ook voor het eerst zijn deuren voor een externe aandeelhouder.

200 winkels en 200 miljoen euro omzet

Veritas ziet heel wat potentieel voor zijn concept in het buitenland en is dan ook vast van plan om een Europees expansie-offensief in te zetten. “Er bestaan geen vergelijkbare ketens in Europa. Je kan het assortiment dat wij aanbieden niet samen in één verkooppunt vinden, het is een braakliggend terrein”, geeft kersvers CEO Ine Verhaert te kennen in een gesprek met De Tijd.

 

Die buitenlandse groei zou daarom van start gaan in de buurlanden, met al de opening van de eerste pilootwinkels buiten België en Luxemburg begin 2015. De ambitie is om zo op middellange termijn 200 winkels in Europa – binnen een straal van 350 km rond het hoofdkantoor – te verkrijgen, goed voor 200 miljoen euro omzet.

 

Ook online hoopt Veritas nog flink te groeien: in de toekomst e-commerce moet zorgen voor één tiende van de omzet van de accessoire- en mercerieketen. Bovendien moet ook de binnenlandse groei worden verdergezet: vanaf 2015 worden de winkels uitgerust met digitale kiosken, terwijl er ook nog ruimte is voor 16 additionele winkels op thuismarkt België en Luxemburg.

 

Bekwame partner nodig

De zet is een logisch vervolg op de turnaround die Veritas in 2002 heeft gemaakt. Toen besloot het bedrijf volop de kaart te trekken van de individualisering: bij Veritas zou elke vrouw voortaan het benodigde vinden om een persoonlijke en unieke ‘touch’ aan haar outfit te geven. Het bleek een uitstekend antwoord op de uitdagingen van die tijd, de globalisering en de opkomst van fast-fashion.

 

Vandaag staat de retail evenwel alweer voor een nieuwe ingrijpende uitdaging: “Waar winkels tot nu toe van 10 tot 18u bereikbaar waren, moeten ze morgen 24/7 bereikbaar zijn. Ook geografische grenzen vallen volledig weg. Het is een volgende generatieve ontwikkeling in de retail, die een doorgedreven omnichannelaanpak in een internationale omgeving noodzakelijk maakt”, zegt de voorzitter van de raad van bestuur, Marc Peeters, aan RetailDetail.

 

Zo kwam de raad van bestuur van Veritas ook tot de conclusie dat in de huidige manier van werken het plafond stilaan is bereikt: het blijkt tijd voor een nieuwe fase in zakendoen. “We staan vandaag opnieuw voor een cruciaal scharniermoment in de geschiedenis van Veritas, en we kiezen er resoluut voor de groei-opportuniteiten die zich aandienen te omarmen.”

 

“Om dat te laten slagen is het evenwel cruciaal dat er homogene competenties zijn binnen Verigroup: iedereen moet ze de competenties bezitten die nodig zijn voor het implementeren van onze omnichannelstrategie. Daarom zijn we nu op zoek naar een strategische referentiepartner, die onze strategie duidelijk onderschrijft en ook ervaring in de ‘unlimited retail environment’ meebrengt”, legt de bestuursvoorzitter uit.

 

“Alles is bespreekbaar”

ING staat Veritas bij in het vinden en selecteren van een geschikte partner. Indien nodig is zelfs een meerderheidsbelang bespreekbaar, geeft voorzitter Peeters toe, maar het is wel een kwestie van overleggen en overeenkomen met de huidige zeven aandeelhoudersfamilies.

 

“Zolang de koper maar de eigenheid van het Veritasconcept onderschrijft kan alles. We hebben geen vooringenomenheid”, aldus nog Marc Peeters in De Tijd. Veritas verwacht nog voor het einde van dit jaar meer duidelijkheid te kunnen brengen over de plannen.

 

Veritas realiseerde de voorbije vijf jaar (2008-2013) een groei van 14,1% per jaar, in een stagnerende textiel-modemarkt. Ook voor 2014 verwacht het bedrijf een omzetgroei van 13%, naar circa 128 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top