Winstgroei Inditex blijft maar krimpen | RetailDetail

Winstgroei Inditex blijft maar krimpen

Winstgroei Inditex blijft maar krimpen

Vorig boekjaar realiseerde de Spaanse modegroep Inditex een omzetstijging van 5% naar 16,72 miljard euro. Door de gedaalde brutomarge klom de nettowinst wel slechts 1% tot 2,38 miljard euro: vooral bij Zara stonden de resultaten onder druk.

Zara blijft belangrijk, maar groeit amper

De omzetstijging was volledig toe te schrijven aan hogere verkopen in de groeilanden. Ook de 331 nieuwe winkelopeningen speelden een grote rol, want de omzetgroei op vergelijkbare basis bedroeg slechts 3%, amper de helft van de 6% die werd gerealiseerd in het jaar voordien. Inditex telt nu gespreid over 87 landen al 6.340 winkels.

 

Het belangrijkste uithangbord van Inditex, Zara, zag zijn omzet met 2% aantrekken tot 10,8 miljard euro. Bershka groeide 5% tot 1,6 miljard euro, Pull&Bear 10% tot 1,2 miljard euro en Massimo Dutti zelfs 14% tot 1,3 miljard euro.

 

Ook de andere merken deden het goed: Stradivarius ging +5% naar 1,006 miljard euro, Zara Home +24% tot 451 miljoen euro en Oysho +12% tot 353 miljoen euro. Uterqüe was de enige die terrein verloor: het merk zag zijn omzet met 4% zakken tot 71 miljoen euro.

 

Dit jaar 500 nieuwe winkels

Dit jaar verwacht Inditex 450 tot 500 nieuwe verkooppunten te openen. Voorts zal het bedrijf starten met online verkopen voor Zara in Mexico en Zuid-Korea, waardoor het aantal markten dat via webverkoop wordt bediend op 27 komt.

 

De verdere expansie moet de onderneming ook minder afhankelijk maken van de Spaanse thuismarkt, die nog altijd goed is voor een derde van het aantal winkels. Ondanks dat grote distributienet is de impact van Spanje op de totale omzet van de groep in het afgelopen boekjaar gedaald van 20,7% naar 19,7%. Het gewicht van Azië nam daarentegen toe van 19,7% naar 20,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top