Winstgroei Inditex blijft maar krimpen | RetailDetail

Winstgroei Inditex blijft maar krimpen

Winstgroei Inditex blijft maar krimpen

Vorig boekjaar realiseerde de Spaanse modegroep Inditex een omzetstijging van 5% naar 16,72 miljard euro. Door de gedaalde brutomarge klom de nettowinst wel slechts 1% tot 2,38 miljard euro: vooral bij Zara stonden de resultaten onder druk.

Zara blijft belangrijk, maar groeit amper

De omzetstijging was volledig toe te schrijven aan hogere verkopen in de groeilanden. Ook de 331 nieuwe winkelopeningen speelden een grote rol, want de omzetgroei op vergelijkbare basis bedroeg slechts 3%, amper de helft van de 6% die werd gerealiseerd in het jaar voordien. Inditex telt nu gespreid over 87 landen al 6.340 winkels.

 

Het belangrijkste uithangbord van Inditex, Zara, zag zijn omzet met 2% aantrekken tot 10,8 miljard euro. Bershka groeide 5% tot 1,6 miljard euro, Pull&Bear 10% tot 1,2 miljard euro en Massimo Dutti zelfs 14% tot 1,3 miljard euro.

 

Ook de andere merken deden het goed: Stradivarius ging +5% naar 1,006 miljard euro, Zara Home +24% tot 451 miljoen euro en Oysho +12% tot 353 miljoen euro. Uterqüe was de enige die terrein verloor: het merk zag zijn omzet met 4% zakken tot 71 miljoen euro.

 

Dit jaar 500 nieuwe winkels

Dit jaar verwacht Inditex 450 tot 500 nieuwe verkooppunten te openen. Voorts zal het bedrijf starten met online verkopen voor Zara in Mexico en Zuid-Korea, waardoor het aantal markten dat via webverkoop wordt bediend op 27 komt.

 

De verdere expansie moet de onderneming ook minder afhankelijk maken van de Spaanse thuismarkt, die nog altijd goed is voor een derde van het aantal winkels. Ondanks dat grote distributienet is de impact van Spanje op de totale omzet van de groep in het afgelopen boekjaar gedaald van 20,7% naar 19,7%. Het gewicht van Azië nam daarentegen toe van 19,7% naar 20,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.