Winstgroei Inditex blijft maar krimpen | RetailDetail

Winstgroei Inditex blijft maar krimpen

Winstgroei Inditex blijft maar krimpen

Vorig boekjaar realiseerde de Spaanse modegroep Inditex een omzetstijging van 5% naar 16,72 miljard euro. Door de gedaalde brutomarge klom de nettowinst wel slechts 1% tot 2,38 miljard euro: vooral bij Zara stonden de resultaten onder druk.

Zara blijft belangrijk, maar groeit amper

De omzetstijging was volledig toe te schrijven aan hogere verkopen in de groeilanden. Ook de 331 nieuwe winkelopeningen speelden een grote rol, want de omzetgroei op vergelijkbare basis bedroeg slechts 3%, amper de helft van de 6% die werd gerealiseerd in het jaar voordien. Inditex telt nu gespreid over 87 landen al 6.340 winkels.

 

Het belangrijkste uithangbord van Inditex, Zara, zag zijn omzet met 2% aantrekken tot 10,8 miljard euro. Bershka groeide 5% tot 1,6 miljard euro, Pull&Bear 10% tot 1,2 miljard euro en Massimo Dutti zelfs 14% tot 1,3 miljard euro.

 

Ook de andere merken deden het goed: Stradivarius ging +5% naar 1,006 miljard euro, Zara Home +24% tot 451 miljoen euro en Oysho +12% tot 353 miljoen euro. Uterqüe was de enige die terrein verloor: het merk zag zijn omzet met 4% zakken tot 71 miljoen euro.

 

Dit jaar 500 nieuwe winkels

Dit jaar verwacht Inditex 450 tot 500 nieuwe verkooppunten te openen. Voorts zal het bedrijf starten met online verkopen voor Zara in Mexico en Zuid-Korea, waardoor het aantal markten dat via webverkoop wordt bediend op 27 komt.

 

De verdere expansie moet de onderneming ook minder afhankelijk maken van de Spaanse thuismarkt, die nog altijd goed is voor een derde van het aantal winkels. Ondanks dat grote distributienet is de impact van Spanje op de totale omzet van de groep in het afgelopen boekjaar gedaald van 20,7% naar 19,7%. Het gewicht van Azië nam daarentegen toe van 19,7% naar 20,4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.