Jo Vanmeirhaeghe (RFB): “Wie overleeft de kaalslag?”

Jo Vanmeirhaeghe (RFB): “Wie overleeft de kaalslag?”

Welke winkelpanden zullen over enkele jaren nog gebruikt worden en welke zullen met leegstand zijn geconfronteerd? Op die vragen hoopt Jo Vanmeirhaeghe van het Retail Forum Belgium een antwoord te krijgen op het RetailDetail Real Estate Congress.

Aan vragen geen gebrek

“We staan op een breuklijn: de opmars van de internethandel zal ervoor zorgen dat heel wat ketens en winkels verdwijnen. Daar bovenop komt nog een verandering van het consumentengedrag, want we zitten met een vergrijzende bevolking én ook jongeren staan anders in het leven. Kijk maar naar de cradle-to-cradle-initiatieven: de trend naar steeds meer groei neemt daardoor af,” zegt Vanmeirhaeghe.

 

“Als je naar specialisten als Cor Molenaar luistert, stevenen we af op een kaalslag in het winkellandschap en komt er een grote leegstand van handelspanden op ons af. De vraag daarbij is: welke winkels blijven over? Wie behoort tot de 80% overlevers in het optimistische scenario of tot de 60% in de pessimistische verwachting?”

 

Zullen dat grote of kleine winkels zijn? Verkooppunten die inzetten op beleving of niet? Winkels die ook plaats inruimen voor het afhalen van goederen die via het internet worden gekocht? Zullen ketens als AS Adventure nog wel grote stukken in hun verkooppunten plaatsen?”

 

Nieuwe golf aan regelgeving komt op ons af

Vanmeirhaeghe wijst er bovendien op dat de regelgeving op het winkelvastgoed binnenkort wordt geregionaliseerd, en dat voorspelt weinig goeds.

 

“In Vlaanderen zien we dat de overheid steeds meer regulerend wil optreden, waardoor winkelketens minder vrije keuze krijgen om hun vestigingsplaats zelf te bepalen. Daardoor wordt er minder ruimte gelaten aan innovaties en dreigt de organische ontwikkeling van de sector te worden afgeremd.”

 

De zee wordt woelig, maar het orkest speelt voort

“Intussen blijft de retailsector ter plaatse rust houden. Iedereen verwacht dat er iets zal gebeuren, maar niemand beweegt vooralsnog. De zee wordt woelig, maar het orkest speelt voort. Men klampt zich vast aan de cijfers omdat die vandaag nog redelijk goed zijn.”

 

“Het vastgoedcongres komt daardoor op een goed moment. Het is niet vijf minuten voor twaalf, het is één seconde voor twaalf. Ik zou graag horen van de retailers welke richting ze uitwillen en hoe studiebureaus en winkeleigenaars hier tegenaan kijken”, aldus nog Vanmeirhaeghe.

 


Vanmeirhaeghe treedt tijdens het Real Estate Congress op 20 maart in The Retail House, Antwerpen, op als moderator. Wilt u er ook bij zijn? Grijp dan nu uw LAATSTE kans, want het congres is zo goed als volzet!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top