RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags RetailDetail Events
  • Bedrijven Action
  • Onderwerpen MarketingRetail Marketing Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Waarom Action geen schappenplannen heeft

icon
Algemeen20 augustus, 2025
Bart Raeymaekers, Action

Met elke dag een verrassende unboxing is het leven van een bedrijfsleider bij Action allesbehalve saai. De discounter wil wel meer vooroordelen ontkrachten: “Op onze parkings zie je alle types auto’s”.

“Wees als Mondo Duplantis”

De indrukwekkende groei van Action in Europa wekt al jaren de verbazing en bewondering van retailwaarnemers. Het geheim van de non-food discountketen laat zich samenvatten in een eenvoudige succesformule, zegt regional country director Bart Raeymaekers, die vanop de eerste rij de groei meemaakte van minder dan 300 naar meer dan 3000 winkels: “Action = price x surprise x people”. En dat overgoten met een duurzaamheidssaus.

“Elke euro die je als retailer niet zelf uitgeeft, hoef je niet te vragen aan je klant. Ga dus op zoek naar efficiëntie. Stel jezelf constant in vraag en ga steeds voor beter. Zoals een atleet: je moet de mindset hebben van iemand als polsstokspringer Mondo Duplantis, die zopas wéér zijn wereldrecord brak. We werken sterke processen uit, die we uitrollen naar alle landen, en die we voortdurend verbeteren. Toeval bestaat niet bij Action.”

Slim shoppen

Een belangrijke succesfactor is het verrassende assortiment: elke week liggen er 150 nieuwe artikelen in de winkelrekken. Dat is niet alleen aantrekkelijk voor de klanten, maar ook voor de winkelverantwoordelijken, die niet vooraf weten wat er geleverd zal worden. “Als je bij Action bedrijfsleider bent, dan mag je elke dag unboxen! Hoe leuk is dat? We hebben trouwens intern een mailadres waar medewerkers suggesties kunnen doorsturen voor artikelen die ze leuk vinden, om onze inkopers te inspireren.”

“Ook het profiel van onze klanten is verrassend”, zegt Raeymaekers. “Het vooroordeel is dat veel van onze klanten uit de lagere klassen komen, en dat ze bij ons kopen uit noodzaak. Dat is niet zo. Iets minder dan één derde van onze klanten komt uit de hogere inkomensklasse, een beetje minder dan één derde is middenklasse en slechts iets meer dan één derde hoort bij de lagere inkomensgroep. Je ziet alle types auto’s op de parking van een Action. Het is gewoon smart buying.”

“Minstens één doorgroeier per winkel”

Je kan de beste winkelformule hebben, maar mensen maken het verschil. “Normen en waarden, daar selecteren wij keihard op bij werving. We kijken eerst naar wie je bent, dan naar wat je kunt. We investeren enorm in interne opleiding: onze doelstelling is minstens één interne doorgroeier te hebben per winkel. Onze winkelverantwoordelijken krijgen wel degelijk verantwoordelijkheid: we hebben geen schappenplannen, over kopstellingen beslissen ze zelf, over bestellingen ook. We hebben maar één KPI: de totale omzet van de winkel.”

Het grote engagement van de medewerkers blijkt uit het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek “The Voice of Action”, met een ongeziene participatiegraad van meer dan 90%. De loopbaan van Raeymaekers is een mooie illustratie van de kansen die de retailer biedt: hij begon in april 2012 als area manager bij Action, toen België nog maar 35 winkels had. Daarna leidde hij de keten ook in Frankrijk en Duitsland. Vandaag is hij verantwoordelijk voor België, Duitsland, Italië, Luxemburg, Portugal en Spanje, als één van de drie regional country directors bij het bedrijf – want Action heeft Europa intussen in drie delen gesplitst.

2 voor de prijs van 1

Op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 25 september in Antwerpen, komt Bart Raeymaekers van Action meer vooroordelen over prijsvechters ontkrachten. Ook andere discounters, zoals Takko Fashion en Primark, geven er duiding bij hun strategie. Tickets reserveren kan via de link hieronder. Nog tot 24 augustus krijg je twee tickets voor de prijs van één!

Ik kom naar de Retail Marketing Day op 25 september

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN