RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Foodretail kantelt: Dit is wat A-merken moeten doen

icon
Food20 mei, 2016

Europese foodretailers kampen met drie ingrijpende veranderingen: hypermarkten staan onder druk, prijsspelers komen op, de groei van e-commerce versnelt. A-merken moeten nu snel handelen om hun toekomst te vrijwaren, stelt een rapport van Bain & Company. 

 

Online wordt onderschat

De moeilijkheden voor de zogenaamde ‘big box stores’ (hypermarkten van 5.000 m² of meer) zijn gekend. Demografische evoluties spelen een rol: kleinere gezinnen, vergrijzing, verstedelijking… Dalende omzetten in combinatie met een toenemende prijsdruk houden deze winkels in de tang. De kosten moeten omlaag, maar saneringen leiden tot minder service, slecht aangevulde schappen en voorraadonderbrekingen. Gevolg: nog meer shoppers lopen naar de concurrentie. 

Zowel harddiscounters (Aldi, Lidl) als softdiscounters (Colruyt, Mercadona) kenden de afgelopen decennia een sterke groei. Value for money blijkt een succesformule. Het betekent wel dat de gemiddelde prijzen in voeding gedaald zijn. Ook bij traditionele retailers, die hun positie verdedigen met prijsoorlogen. 

Online is in voeding nog klein, maar groeit sterk. Veel FMCG-spelers onderschatten de impact van e-commerce in hun categorieën, onder andere omdat de paneldata waarop ze vertrouwen onvoldoende rekening houden met online aankopen. In luiers, babyvoeding, petfood en cosmetica ligt het marktaandeel van online nu al boven de 5% en dat zal snel verdubbelen. Met de nodige gevolgen voor de rentabiliteit van retailers én merken. 

 

Vijf adviezen

De trends zijn niet nieuw, maar wat te weinig FMCG-managers beseffen, is dat ze elkaar onderling versterken. Als discounters groeien, dan doen ze dat ten koste van de hypermarkten, en de opkomst van e-commerce raakt zowel de discounters als de super- en hypermarkten. 

Simulaties van Bain & Company wijzen uit dat het foodretaillandschap in Europa tegen 2025 significant zal veranderd zijn. Het marktaandeel van supermarkten en hypermarkten daalt verder, terwijl discount, convenience en online de markt overnemen. De gemiddelde oppervlakte van een supermarkt zal met minstens 10% dalen en bij de hypermarkten nog meer. Het aantal referenties zal met 15% tot 25% afnemen. De marges krimpen met 20%. En dat zijn de voorzichtige prognoses, want in een worstcasescenario mag je de cijfers verdubbelen…

Tot nu toe konden de meeste merken deze trends in retail vrij goed opvangen en gezonde marges behouden. Maar dat wordt alsmaar minder een optie naarmate de groei verder vertraagt in opkomende markten en retailers hardere tijden tegemoet gaan. Wat te doen? In een recent rapport formuleert Bain & Company vijf adviezen.

 

1. Zet middelen slim in

Veel FMCG-organisaties zijn nog hoofdzakelijk gericht op het bedienen van het krimpende hyper- en supermarktmodel. Discount en convenience vergen een andere bevoorradingsketen, met kleinere omverpakkingen, gemengde paletten, andere activatiemodellen, enzovoort. 

 

2. Vereenvoudig je merkportfolio

Als de beschikbare schapruimte afneemt, zal de concurrentie tussen merken onderling toenemen. Dat dwingt FMCG-fabrikanten om te focussen op hun bestverkopende merken, vooraleer de retailers dat in hun plaats doen. Een nieuwe visie op innovatie is nodig, met minder maar betere introducties die de topmerken versterken, relevant zijn voor shoppers en marge bieden aan de retailers. 

 

3.  Herbekijk samenwerking

Merkfabrikanten doen er goed aan te focussen op de winnaars in de foodretailsector, met een gedifferentieerd aanbod. Consolidatie bij retailers zal leiden tot nog scherpere condities. Een focus op kostenbesparingen is onvermijdelijk. 

 

4. Zet in op groeiende kanalen

Lang hebben merken de discount- en conveniencespelers op afstand gehouden, of puur opportunistisch benaderd. Nu is het tijd voor aangepaste strategieën met aandacht voor de juiste prijs, het juiste aanbod. Ook loont het om alternatieve kanalen te ontwikkelen: speciaalzaken, drugstores, of directe online verkoop aan de consument.

 

5. Investeer in digitale transformatie

E-commerce vergt andere samenwerkingsvormen, met nieuwe partners als Amazon of Alibaba. Digitale media zijn onontbeerlijk om de consument te bereiken. En shopperinzichten bereik je door een doorgedreven analyse van big data.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN