RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ongekende groeikansen voor vleesvervangers

icon
Food22 mei, 2019

Vleesalternatieven vormen een nog onderontwikkelde, maar zeer veelbelovende categorie: volgens een nieuwe studie zou dit segment binnen tien jaar tien procent van de wereldwijde vleesmarkt kunnen inpalmen, of een omzet van 125 miljard euro.

 

Troeven

Na de recente successen van spelers als Beyond Meat, Impossible Foods en Garden Gourmet (Nestlé), lijkt het duidelijk dat vleesvervangers positief onthaald worden door consumenten, zeggen analisten van Barclays in een nieuwe marktstudie. De producten hebben verschillende troeven: ze zijn doorgaans gezonder, diervriendelijk en kunnen bijdragen tot een vertraging van de klimaatverandering. Terwijl vandaag het marktaandeel van vleesvervangers amper 1% bedraagt op wereldschaal, zou dat tegen 2029 wereldwijd wel 10% kunnen worden: tien keer zoveel dus als de geschatte omzet vandaag van 12,5 miljard euro. 

 

Voor die schatting baseren de analisten zich op de marktaandeelevoluties in andere alternatieven voedingscategorieën zoals plantaardige zuivelalternatieven (nu al 13% van de zuivelmarkt), of craft beer in de Verenigde Staten (12% marktaandeel). Veel hoger zal het marktaandeel echter niet worden, omdat de producten vandaag wel gehakt, burgers of worst kunnen vervangen, maar nog geen steak, bijvoorbeeld. Al weet je maar nooit waartoe technologie binnenkort in staat is. Veel voorzichtiger is de studie als het gaat over laboratoriumvlees: daar spelen nogal wat vragen inzake wetgeving, ethiek en aanvaarding door de consument.

 

Gunstige vooruitzichten

Meer en meer wordt duidelijk dat vleesalternatieven alle consumenten kunnen aanspreken, en niet enkel vegetariërs of veganisten. Dat grote spelers als Nestlé, Tyson, Conagra of Kerry in deze markt stappen is veelbetekenend, zegt het rapport. Ook fastfoodketens zien nu het potentieel: Burger King plant een Amerikaanse uitrol voor de Impossible Whopper en McDonald’s volgt de evoluties van nabij. Retailers geven steeds meer schapruimte aan de categorie. 

 

De Californische startup Beyond Meat verbaasde recent de wereld met misschien wel de sterkste beursgang sinds de financiële crisis van 2008. Het bedrijf groeide met 70% in 2018 en zette recent stappen in verschillende Europese landen – waaronder ook de Benelux. Rivaal Impossible Foods – bekend van de Impossible Burger – heeft een akkoord met Burger King. Tyson Foods, de grootste Amerikaanse vleesproducent, verkocht recent zijn belang in Beyond Meat om zijn eigen vleesalternatieven te ontwikkelen: de eerste producten zouden deze zomer al beperkt op de markt komen. Ook grote traditionele FMCG-namen investeren in plantaardige startups: Kellogg’s, Kraft Heinz, General Mills, Nomad Foods… 

 

In Europa is het marktaandeel van vleesvervangers iets kleiner dan in de VS, maar de penetratie is wel hoger. De groeivooruitzichten zijn hier dan ook gunstig, zeker omdat enkele toonaangevende bedrijven in de markt geloven. Unilever kocht De Vegetarische Slager en scoorde ook al met de Vegan Magnum. Nestlé ziet groot potentieel in Garden Gourmet, dat recent ook bij ons zijn Incredible Burger lanceerde.

 

Kansen en risico’s

Fabrikanten zetten grote stappen op het vlak van smaak en textuur, twee bijzonder belangrijke criteria voor de consument. Het analistenrapport ziet naast kansen echter ook risico’s: mogelijke restricties met betrekking tot de benaming van de producten bijvoorbeeld, kunnen een rem betekenen. Verschillende landen overwegen immers om elke benaming die naar vlees verwijst (burger, worst, steak) te verbieden voor vleesvervangers. Eerder gebeurde iets gelijkaardigs al in de sector van de zuivelalternatieven: een sojadrink mag geen ‘sojamelk’ heten, bijvoorbeeld. Ook prijs is een mogelijk issue: vleesalternatieven zijn niet veel duurder dan kwaliteitsvlees, maar wel in vergelijking met goedkopere fastfood. 

 

Daarnaast is er de vraag of alle vleesalternatieven wel zo gezond zijn als ze beweren. De nieuwste generatie veggieburgers bevat minder cholesterol dan mager rundvlees, ongeveer evenveel vet, iets minder eiwitten en meer zout. Een aandachtspunt is het hogere gehalte aan verzadigde vetten, door het gebruik van kokosolie. Sommige plantaardige burgers bevatten bovendien nogal veel koolhydraten en sommige producenten maken gebruik van additieven zoals smaakversterkers. De Impossible Burger bevat zelfs een geheel nieuw ingrediënt: ‘soja-heem’, een stof die ook in de hemoglobine in ons bloed voorkomt en in dit geval uit soja wordt gehaald door fermentatie. Het is deze stof die de plantaardige burger sterk op vlees doet lijken… maar mogelijk staan sommige consumenten toch wat wantrouwig tegenover zulke technologische nieuwlichterij.

 

Minder ‘alternatief’

Conclusie? Om van vleesalternatieven een echt doorslaand succes te maken, zullen voedingsbedrijven het aanbod moeten blijven verbeteren, met oog voor de smaak en de nutritionele kwaliteiten van de producten. Marketing wordt belangrijk om een bredere doelgroep te bereiken, met argumenten als gezondheid, diervriendelijkheid en duurzaamheid. Ook de gezondheidssector kan betrokken worden in informatiecampagnes. Correcte en gedetailleerde productinformatie is essentieel. Zowel restaurants als retailers zijn belangrijke verkoopkanalen. Uiteindelijk moet het doel zijn dat vleesalternatieven minder ‘alternatief’ worden: de mainstream wenkt.

 

Bron: Barclays Research, Euromonitor

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    ALDI beëindigt 2025 met 496 supermarkten in Spanje

    Aldi Spanje sluit 2025 af 496 supermarkten na de toevoeging van 28 nieuwe winkels. De retailer breidt tegelijk zijn logistiek uit. Meer dan 7,8 miljoen Spaanse huishoudens kopen inmiddels bij de discounter.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN